گشت ارشاد چرا آمد؟/ چطور بسته شد؟ / بعد از این چه خواهد شد؟

گشت ارشاد چرا آمد؟/ چطور بسته شد؟  / بعد از این چه خواهد شد؟

متاسفانه قانونی که آقای احمدی نژاد تصویب و ابلاغ کرد با آنچه قرار بود اجرا شود کاملا متفاوت بود. آنچه آقای احمدی نژاد اعلام کرد وظیفه مشخص و مهمی برای نیروی انتظامی بود. یعنی اجرای امر به معروف و نهی از منکر را به پلیس واگذار کرد.

دادستان کل کشور از تعطیلی گشت های ارجاعی خبر داد. حجت الاسلام محمد منتظری در نشست خبری گفت: گشت ارشاد ربطی به قوه قضائیه ندارد و از همان جایی که در گذشته تشکیل شده بود تعطیل شد.

به گزارش فرارو، گمانه زنی ها مبنی بر تعطیلی گشت ارشاد از هفته گذشته مطرح شد که مدیر یکی از بانک های قم به دلیل ارائه خدمات بانکی به یک زن بدون حجاب برکنار شد. همچنین شهربازی پاساژ الماس در تهران پارس با دستور مقام قضایی پلمب شد. چون تصاویری از همراهان بی حجاب ایشان منتشر شد.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس اعلام کرده اند که تا دو هفته آینده طرحی با عنوان حجاب و عفاف ارائه می شود که هزینه بی حجابی را افزایش می دهد. حسین جلالی، یکی از اعضای کمیته فرهنگی مجلس گفت: روش درخواست با حجاب تغییر می کند و به مرحله ای می رسد که حساب های بانکی مردم مسدود می شود. جلالی تاکید کرد: یکی دو هفته دیگر روسری به سر زنان برمی گردد.

حال سوالی که مطرح می شود این است که چه برنامه و سیاستی در دستور کار قرار می گیرد و آیا گشت ارشاد تعطیل می شود یا قالب جلسات تغییر می کند؟

احمدی نژاد فرمان را به امر به معروف و نهی از منکر تغییر داد

در همین رابطه حسین کنعانی مقدم از اعضای سابق ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در گفتگو با فرارو گفت: بر اساس مصوبه ای که در روزهای اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد مبنی بر حجاب و عفاف، نیروی انتظامی و برخی سازمان ها و وزارتخانه ها موظف به اجرای این مصوبه بودند که به وضوح بیشتر بر عهده نیروی انتظامی بود و همانطور که می بینید افراد حاضر در طرح هدایت گشت از این نیروها بودند. . بنابراین در شرایط فعلی که دادستانی از تعطیلی گشت های ارشاد خبر داد، صلاح می دانم پلیس چنین خبری را اعلام کند. از آنجایی که اکثر کارکنان این طرح از نیروی انتظامی بودند.

وی ادامه داد: متاسفانه اجرای این طرح مشکلات زیادی داشت. از همان روزهای اول بارها به این موضوع اشاره کردیم که نحوه اجرای طرح گشت ارشاد در ارشاد اشکال دارد و قطعا این مشکل ایجاد خواهد کرد. چون به طور کلی از روز اول بحث احیای به اصطلاح معروف یعنی یک حرکت فرهنگی. هرگز قرار نبود آن را جرم انگاری کند و قانون را به این شکل برای افراد بی حجاب اعمال کند. اما متأسفانه این انحراف از ایده اصلی هزینه های زیادی را برای کشور به همراه داشت و باعث شد عده ای به عنوان اعتراض سیاسی و نافرمانی مدنی اقدام به رفع حجاب کنند.

این فعال سیاسی درباره اینکه انحراف از ایده اولیه احیای امر به معروف و نهی از منکر از کجا شروع شد، گفت: رحمت خدا بر آقای زرگر که رئیس ستاد احیای امر به معروف و تاکید ایشان بود. که فقط در سطح اطلاعیه زبان باید یک تعهد جهانی باشد. یعنی دقیقا همان نکته ای که مقام معظم رهبری تاکید کردند. یعنی فقط باید تذکر می دادند و می رفتند. اصلاً قصد اخطار، دخیل، دستگیری و غیره نبود، بنابراین اصل فلسفه این بود که و به همین دلیل آقای زرگر تأکید کردند که نام ستاد نباید «ستاد اجرایی امر به معروف و نهی از منکر» باشد. به جای کلمات “اعدام” و “احیا” قرار دهید.

وی افزود: متاسفانه قانونی که آقای احمدی نژاد تصویب و ابلاغ کرد با آنچه باید اجرا می شد کاملا متفاوت بود. آنچه آقای احمدی نژاد اعلام کرد وظیفه مشخص و مهمی برای نیروی انتظامی بود. یعنی اجرای امر به معروف و نهی از منکر را به پلیس واگذار کرد. آنچه در ذهن داشتند نوعی معامله با متجاوزان جاده ای بود. این بدان معناست که آنها باید خودرو و گواهینامه خود را ضبط کنند، آموزش های اجباری را طی کنند تا بتوانند خودرو و گواهینامه خود را پس بگیرند. یعنی چنین جریانی را آقای احمدی نژاد امر به معروف و نهی از منکر می دانست. در مجموع دولت این دوره بر خلاف برنامه ستاد احساس می کرد که می تواند به زور از حجاب در کشور جلوگیری کند».

کنعانی مقدم با اشاره به گزینه های احتمالی گشت ارشاد گفت: به نظر من در این موضوع دو موضوع وجود دارد که نباید با یکدیگر اشتباه شود. یکی بحث شرعی حجاب است که بر عهده مراجع و علمای دین است و مجلس نمی تواند وارد آن شود. مشکل دیگر بحث حقوقی است. این بحث باید اصلاح شود. این اشتباه بزرگی است که فکر کنیم با تغییر نام دوباره به همین منوال ادامه می دهند. ما تجربه نتیجه این نوع روش ها را دیده ایم، بنابراین نیازی به تکرار همان اشتباه و اصرار بر روش های قبلی نیست.»
وقتی قانون اشتباه است، باید تغییر کند

منصور حاجت پور نماینده سابق مجلس نیز در گفتگو با فرارو اظهار داشت: عموماً مقوله ای تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد و باید به بهترین شکل ممکن اجرا می شد. اینکه آیا یک تور با راهنما برای این مشکل مناسب است یا نه یک سوال جداگانه است. اما منظور من این است که امر معروف دارای برچسب خاصی است و بر اساس اصول خاصی و در محدوده خاصی انجام می شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در صحیفه سجادیه چند نکته خاص در این مورد گفته شده است. مثلاً می‌فرماید: «گاهی نصیحت‌کننده به قصد اصلاح فرد نادرست را نصیحت می‌کند، اما طرز نصیحت او باعث می‌شود که نتیجه عکس بگیرد. مثلاً در حضور دیگران او را نصیحت می کند یا هنگام نصیحت فرد از لحن و الفاظ آزاردهنده استفاده می کند یا حتی در میزان نصیحت و تکرار آن اغراق می کند. باعث می شوند که نصیحت به اتهام و سرزنش تبدیل شود و به جای کارهای سازنده، در بسیاری از موارد گناهکار را دچار سردرگمی و کینه و عناد می کنند.

وی افزود: واقعیت این است که واکنش های تند و منفی عواقب شدیدی دارد. متأسفانه گاهی اوقات چنین رفتارهایی باعث می شود افراد اعتقادات مذهبی خود را از دست بدهند. علاوه بر این، مردم معمولاً در برابر تهدید، زور و مانند آن واکنش نشان می دهند. این بدان معناست که او برای لجبازی یا مقابله به این سمت می رود. آنچه من می گویم این است که خوب و بد را نمی توانیم و نباید تعطیل کنیم، آن چیزی که باید تعطیل و تغییر کرد روش هایی است که در دستور کار قرار می گیرد.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: مشکل اینجاست که عده ای ناآگاهانه تحریک می کنند و دست به خشونت و رفتارهای ناشایست می زنند اما عده ای کاملا عمدی چنین رفتارهایی را انجام می دهند. روشنفکران ما باید بنشینند و به فکر این دو گروه باشند و چاره اندیشی کنند. اتفاقات اخیر نشان می دهد که ما نیاز به بازنگری جدی داریم. حتی اگر قانون هم باشد باید تغییر کند. نیازی به اصرار بر یک قانون نیست. “وقتی اشتباه است، باید تغییر کند.”

حکیت پور در پایان درباره دستاوردهای گشت ارشاد گفت: متأسفانه آنچه کشور از گشت ارشاد گرفت فقط بهایی بود. همان رفتاری که در ارتباط با ماهواره و فیلم با مردم انجام شد، اینجا هم در دستور کار قرار گرفت. اما نتیجه این رفتارها چه بود؟! مردم تمایل بیشتری به مالکیت و خرید ماهواره و ویدئو پیدا کردند. یعنی وقتی رفتار درستی انجام نمی شود و افراد به سادگی با مانعی مواجه می شوند، بیشتر برعکس آن میل را انجام می دهند. این مختص مردم ایران نیست و از ویژگی های مردم است. از این رو تا زمانی که با تهدید و رویارویی مشکل را حل کنیم، نمی‌توانیم به چیزی برسیم».

دیدگاهتان را بنویسید