گشت خانه بسته است یا تغییر شکل داده است؟

گشت خانه بسته است یا تغییر شکل داده است؟

با این حال بررسی اظهارات مسئولان مدیریتی نشان می دهد که نه تنها خبری از تعطیلی گشت ارشاد نیست، بلکه تصمیم گیران در مسیر قبلی حرکت می کنند.

21 آذرماه بود که منتظری، دادستان کل کشور در سلسله جلسات تشریح جهاد، در پاسخ به سوال یکی از حاضران درباره علت تعطیلی گشت ارشاد، گفت: گشت ارشاد ربطی به دستگاه قضایی و دستگاه قضایی ندارد. از همان جایی که در گذشته ایجاد شده بود شروع شد.» همچنین بسته شد. اظهارات دادستان کل کشور کافی بود تا موضوع تعطیلی گشت اشاره به عنوان بمب خبری در فضای عمومی جامعه و شبکه های اجتماعی منفجر شود.

در ساعات اولیه پس از انتشار این خبر، برخی از کاربران از جمله جمعی از فعالان سیاسی این خبر را تحقق اراده معترضان در پیگیری مطالباتشان تعبیر کردند.

انعکاس این خبر در رسانه های جهان پخش شد و الجزیره و نیویورک تایمز در سرفصل های وب سایت خود از بازنگری در پلیس امنیت اخلاقی ایران خبر دادند.

شبکه العالم شعبه برون مرزی صدا و سیما در کشورهای عربی در واکنش به اعلام «گشت ارشاد تعطیل» از سوی دادستان کل کشور تاکید کرد: هیچ مقامی در جمهوری اسلامی ایران موضوع را تایید نکرده است. تعطیلی گشت ارشاد.

در همان زمان که برخی نسبت به این خبر خوش بین بودند، تحلیلگرانی هم بودند که اظهارات منتظری را با ابهام ارزیابی کردند.

علی معتخدزاده وکیل دادگستری یکی از آن تحلیلگرانی بود که سعی کرد توجه افکار عمومی را به ابعاد مختلف اظهارات دادستان جلب کند. وی در همین رابطه نوشت: اظهارات دادستان کل کشور مبهم و مبهم است.

مجتهدزاده در توضیح این ابهامات می نویسد: «اول اینکه چرا اسم این ارگان را نمی برند؟ دوم اینکه چرا تا زمانی که این موضوع برجسته نشود، گشت راننده نداریم؟ ثالثاً، جزئیات حکم انحلال و ابعاد آن چیست؟ چهارم اینکه وقتی شاهد اقدامات غیرقانونی مانند اخراج مدیر بانک به دلیل خدمت به یک زن با حجاب هستیم، تعطیلی آن چه ارزشی دارد؟ علاوه بر این، بسیاری از تحلیلگران گفته اند که سیاستمداران به دنبال تبدیل موضوع برخورد با حجاب از یک مقوله انتظامی به یک امر قضایی هستند.

اول اقناع، سپس مقابله

با اعلام این خبر از شبکه العالم، برخی از نمایندگان مجلس در کانون این درگیری قرار گرفتند. سخنگوی کمیسیون فرهنگ مجلس تصریح کرد: امروز دشمن ما حجاب را نقطه حمله به نظام جمهوری اسلامی می داند. هرکس حجاب را رعایت نکند با محرومیت اجتماعی مواجه خواهد شد. هر وسیله ای که کشف حجاب را مماشات کند باید پاسخگو باشد».

نماینده شهرکرد که در صحبت هایش طیف وسیعی از موضوعات از انتخابات فدراسیون فوتبال تا انتخاب سرمربی و از برکناری مدیران توسط دولت قبل تا پیگیری طرح مجازات سگ گردی در کشور را در بر می گیرد، این بار در موضوع حجاب و احتمال تعطیلی گشت ارشاد گفت: کمیسیون فرهنگی موضوع عفاف و حجاب دو وظیفه در برنامه خود دارد. اولین مورد اعمال ماده 425 آیین نامه داخلی مجلس است که با آن تعدادی از نمایندگان مردم از کمیسیون فرهنگی خواستند گزارشی در خصوص عدم ایفای مسئولیت نهادهای مختلف در موضوع عفاف و حجاب تهیه کنند. و گزارشی از نهادهایی که به تعهدات خود عمل نکرده اند باید در مجلس ارائه شود. به همین دلیل کمیسیون گزارش را تهیه می کند».

این چهره اصولگرای مجلس می گوید: در رابطه با برخورد با محجبه ها ابتدا باید روند اقناع را آغاز کنیم. به زودی برنامه جامعی در حوزه اقناع برای افرادی که ممکن است اطلاعی نداشته باشند و تصور اشتباهی از نوع اعتراض داشته باشند تهیه و ارائه خواهیم کرد. شاید بعضی ها قانع نشوند، اما وقتی قانون نظام اسلامی است، باید قانون را رعایت کنند. طبیعتاً فردی که قانون را رعایت نکند با محرومیت اجتماعی مواجه خواهد شد.»

اظهار نظر این نماینده در شرایطی است که سیدعلی خانمحمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گفتگو با جماران مبنی بر پایان یافتن مأموریت گشت‌های امنیت اخلاقی و اجتماعی. “

بر خلاف نظر این نماینده، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر معتقد است: «مأموریت گشت‌های امنیت اخلاقی و اجتماعی به پایان رسیده است.» این مقام مسئول ادامه می‌دهد: یکی از دستاوردهای اتفاقات اخیر، اگر بخواهیم مثبت نگاه کنیم، این است که بسیاری از گروه های فرهنگی کشور از خواب بیدار شده اند و امروز خلاء بحث عفاف و حجاب و آسیب های اجتماعی را جدی تر دیدیم.

سیدعلی حنمحمدی با تاکید بر اینکه قانون باید در سطح کشور به درستی اجرا شود، گفت: برای ما اساس این است که در شرع است و در عین حال مردم ما باید به قانون پایبند باشند، بنابراین می‌توانیم ایجاد کنیم. فضای «تقاضا» و «بی تفاوتی». در جامعه نباشیم و بتوانیم حمایت های لازم را انجام دهیم. اکنون توسط نهادهای مختلف کشور رصد می شود تا سازوکارهای مناسبی داشته باشند و بتوانند با معضل حجاب باز مقابله کنند. عده کمی هنجارشکنی می کنند و انجام می دهند. چیزهای غیر قانونی و این نیست ممکن است به کارمندان مختلف بی تفاوت بماند.

این مسئول درباره احضار یا اخراج برخی افراد به دلیل گزارش های مسئولان امر به معروف گفت: به طور کلی اگر در جایی حق عامر به معروف تضییع شود وظیفه ستاد استان حمایت از عامر به معروف است. مثل اینکه آنجا هنجارشکنی شده و تذکر داده شده و نیاز به حمایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر بوده و ما این کار را انجام دادیم.»

خان محمدی در خصوص اظهارات اخیر دادستان کل کشور در خصوص تعطیلی گشت ارجاعی گفت: بحث عفاف و حجاب در کشور یک درخواست عمومی و عمومی است و عموماً در مورد عفاف و حجاب تصمیم گیری می شود و انشالله در -یک چارچوب مدرن، با استفاده از فناوری در این زمینه باید در محیطی انجام شود که یک طرفه نباشد. اما گشت های اخلاقی و تامین اجتماعی که وجود داشت توسط فراژ به دستور دادستانی و مراجع قضایی انجام شد و اکنون ماموریت وی به پایان رسیده است. صرف نظر از اینکه چگونه باید انجام شود، مسئولان مختلف باید تصمیم بگیرند و خلاصه کنند که آیا در سطح جامعه هستند یا خیر.

در میان این اظهارات متناقض و مبهم، هنوز مشخص نیست تصمیم سیاسیون در خصوص بحث گشت ارشاد چیست و کدام یک از اظهارات مسئولان مسئول باید به عنوان حرف آخر مردم در این زمینه مورد توجه قرار گیرد. آیا تور راهنما به پایان رسیده است یا تور راهنما تمام شده و بحث حجاب همچنان ادامه دارد و فقط روش ها تغییر کرده است؟

حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگ مجلس:

اجرای طرح حجاب و عفاف تا دو هفته آینده

فیلمی از سخنان حسین جلالی، عضو کمیته فرهنگی مجلس شورای اسلامی در مجمع بانوان قم پخش شد که در آن از «افزایش هزینه بی حجابی و بی حجابی در کشور» خبر داد. با اجرای «طرح حجاب و عفاف».

جلالی در جمع بانوان قم گفت: امروز عفاف و حجاب پرچم ماست و سقوط عفاف و حجاب به معنای سقوط پرچم جمهوری اسلامی است انشاالله قیمت حجاب و حجاب را بالا می بریم. در کشور. امروز اگر در ایران حجاب اسلامی برداشته شود، انگار جمهوری اسلامی برداشته شده است.

وی ادامه داد: اگر از طرح اسلامی حجاب و عفاف عقب نشینی کنیم به معنای کناره گیری از جمهوری اسلامی و کناره گیری از اعتقادات اسلام است. امروز حیا و پوشاندن پرچم ماست. اکنون شورش ها در هم آمیخته و در پوشش اسلام به نافرمانی مدنی تبدیل شده است. آژیتاتورها برای رسیدن به اهداف خود می خواهند برای یافتن حجاب تلاش کنند و تمام توان خود را برای آن می گذارند.

این عضو کمیته فرهنگی خاطرنشان کرد: قیمت حجاب را بالا می بریم تا بدانند اگر در این کشور قانون شکنی کنند باید هزینه سنگینی بپردازند. پرونده مهسا امینی بهانه شد. دشمنان این بازی را انجام دادند تا اینکه متوجه شدند طرح عفاف و حجاب اجرا می شود. همه بدانند که حجاب از احکام اسلام و از ضروریات است. شما نمی توانید از این اصل اصیل جمهوری اسلامی سرپیچی کنید و طرح عفاف و حجاب هیچ گاه پس گرفته نمی شود و تا یکی دو هفته آینده طرح عفاف و حجاب اجرا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید