گفتمان اقتصادی دولت و رقابت تورمی / نهضت توقف تورم با عزم ملی


ساعت: 10:42
تاریخ انتشار: 14/05/01
کد خبر: 1841668

ارز ترجیحی در سایه سیاست نادرست اقتصادی دولت قبل از ایجاد و لغو آن موضوعی است که مورد تایید همه کارشناسان و اقتصاددانان است و به طور قطع باید به عنوان عامل ایجاد تورم و رانت در کشور حذف می شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; یکی از مهم ترین اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم، تصمیم حذف ارز ترجیحی است که برای حمایت از اقشار آسیب پذیر در دستور کار قرار گرفته است.

ارز ترجیحی در سایه سیاست غلط اقتصادی دولت قبل از ایجاد و لغو آن موضوعی بود که مورد تایید همه کارشناسان و اقتصاددانان بود و قطعا باید به عنوان عامل ایجاد تورم و رانت در کشور حذف شود.

نباید فراموش کرد که دوبرابر شدن نرخ دلار در دولت قبل زمینه را برای سوء استفاده اقشار خاص فراهم کرد و این تصمیم باعث ایجاد رانت، ناکارآمدی و فساد زیادی شد که بر اقشار مختلف مردم به ویژه فشار وارد کرد. گروه های آسیب پذیر

در حال حاضر حساسیت موضوع گرانی در جامعه، فشار بیش از حد اقتصادی و معیشتی بر مردم و آسیب پذیری بالای بخش های تولیدی و صنعتی در این حوزه از عواملی است که نیازمند برنامه ریزی دقیق، برنامه اجرایی مشخص و سیاست های حذف بسیار هوشمندانه است.نیازمند ارز ترجیحی است. .

عبدالمجید شیخ در یادداشتی در این زمینه نوشت: اصلاحات اقتصادی دولت سیزدهم موضوعی است که ابعاد مختلف آن نیازمند تبیین افکار عمومی است تا روشن شود این عملیات اقتصادی اجتناب ناپذیر است.

اواخر سال گذشته، دولت برآورد کرد که علیرغم محدودیت‌های زیاد بر روی ارز ترجیحی، کالاهایی که ارز یارانه‌ای دریافت کرده‌اند، در واقع ۳۰۰ درصد رشد داشته و کالاهایی که ارز یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند، حدود ۵۰۰ درصد رشد داشته‌اند که نشان می‌دهد در جاده این ارز یارانه‌ای، قطعاً امکان جذب متقاضیان اجاره وجود دارد.

از سوی دیگر می توان از این اقدام دولت حمایت کرد، با جنگ روسیه و اوکراین و بحران جهانی عرضه غلات و دانه های روغنی، انگیزه قاچاق کالاهای یارانه ای از کشور به کشورهای همسایه رو به افزایش است و باید افزایش یابد. با اقدامات جسورانه متوقف شد.

اما اینکه چرا با حذف ارز ترجیحی قیمت برخی کالاهای بدون یارانه افزایش یافته است، سوالی قابل پیش بینی است که به رقابت تورمی در جامعه بازمی گردد.

متأسفانه توهم گرانی در سیستم توزیع ناسالم در میان دلالان بازار و پیشرفت در افزایش قیمت کالاها آسیب پذیری جامعه را دوچندان می کند و از اثرات مثبت جراحی اقتصادی دولت می کاهد.

با توجه به تورم افسارگسیخته در بازار باید گفت که این موضوع یک معضل رفتاری است و نیازمند فرهنگ سازی و عزم ملی است تا حرکتی برای توقف تورم ایجاد شود تا در صورت خرید همزمان محصولی، همه کالاها را خریداری کنیم. قیمت ها را افزایش دهید و اگر نخرید آن را کاهش می دهید و این نیز نیاز به جراحی بیشتر و فضای فرهنگی برای آرامش بازار دارد.

اما تاثیر حذف ارز ترجیحی بر قیمت دلار نیز رابطه معکوس دارد، به طوری که در حال حاضر عرضه ارز بسیار بیشتر از تقاضای آن است و صادرکنندگان نباید ارز خود را ترجیحا به دولت منتقل کنند و این باعث کاهش نرخ ارز شد.

توجه داشته باشید /

عبدالمجید شیخ یک اقتصاددان است

دیدگاهتان را بنویسید