گفتمان انقلاب جایگاه زن و خانواده را بالا می برد/ زنان نقش عمده ای در وقوع انقلاب داشتند


ساعت: 13:46
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1806996

پژوهشگر حوزه زنان با بیان اینکه زن در گفتمان انقلاب اسلامی به عنوان عنصری فعال در صحنه و پیشتاز شناخته می شود، گفت: گفتمان انقلاب جایگاه زن و خانواده را بالا می برد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; زهرا بابازاده پس از سلسله نشست هایی با موضوع داستان انقلاب با موضوع تحلیل تضاد گفتمان ها در مورد مسائل زنان پس از انقلاب گفت: گفتمان ها درک ما از جهان را شکل می دهند و تغییر در گفتمان ها باعث تحول در دنیای اجتماعی می شود.

وی با بیان اینکه گفتمان ها هم ساخته و هم ساخته می شوند، خاطرنشان کرد: گفتمان ها به هر چیزی در نظام معنایی او معنای خاصی می دهند. مفهومی که مختص نظام معنایی است.

بابازاده افزود: گفتمان ها در عینیت بخشیدن به اهداف خود رقیب تلقی می شوند و با ایجاد بیگانگی و به حاشیه راندن از دال تهی گفتمان رقابتی، دال محوری خود را انتخاب می کنند و در صورت موفقیت در تبدیل آن به اسطوره و آرمان مطلوب، به هژمونی و قدرت دست می یابند. “

این پژوهشگر زنان گفت: گفتمان انقلاب اسلامی با به حاشیه راندن دو گفتمان متخاصم یعنی گفتمان سنتی و گفتمان شبه مدرن (پهلوی دوم) بر جایگاه زن غالب است.

وی تصریح می کند: زن از منظر گفتمان سنتی موجودی معیوب در خانواده و صرفاً وسیله تولید مثل است و ورود او به جامعه مفسده دارد و باید خانه نشین شود.

بابازاده با بیان اینکه در این گفتمان زن نقطه مقابل مرد و عنصری منفعل است، گفت: گفتمان دوم پهلوی نگاه ابزاری و مبتذل به زن دارد و فحشا و آزادی نامحدود از نشانه های آن است.

وی افزود: گفتمان انقلاب اسلامی خالی از گفتمان سنتی است، یعنی. مشارکت زنان و نشانه خالی گفتمان شبه مدرن، یعنی. دین، نشانه های معنایی آن حول ارزش های اسلامی، برتری هویت انسانی زن بر هویت جنسیتی، برابری، مادری، شجاعت زنانه، حجاب و ایجاد عفت و حق و تکلیف زنان برای مشارکت در سرنوشت خویش است.

بابازاده گفت: امام خمینی (ره) در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فرمودند: این خرابه ای را که به دست ما رسیده است، زن و مرد، باید با دست بسازیم.

وی گفت: بزرگترین دستاورد انقلاب تغییری است که زنان به دست آورده اند و این تحول بیش از تغییری است که مردان به دست آورده اند. یا می گویند: «زنان در انقلاب رهبر مردان بودند». زنان در خط مقدم این مراسم بودند. مردان از مبارزات زنان تشویق شدند».

بابازاده با بیان اینکه نگاه مقام معظم رهبری به جایگاه زن در همین راستا است، گفت: ایشان از زنان الگوی سوم صحبت کردند که نه شرقی است و نه غربی، بنابراین زن در گفتمان انقلاب اسلامی عنصر فعال است. در صحنه و در صفوف اول مشخص است که او حتی یک رهبر مرد است.

این پژوهشگر حوزه زنان با بیان اینکه در درون گفتمان کلان انقلاب اسلامی تاکنون شاهد ظهور 4 خرده گفتمان بوده ایم، افزود: نشانه های تثبیت شده انقلاب اسلامی گفتمان زنان را داشته است.

وی با اشاره به گفتمان سازندگی گفت: برنامه اول و دوم توسعه به افزایش سطح سواد عمومی، ارتقای سلامت، اوقات فراغت و تربیت بدنی بانوان می پردازد.

بابازاره بیان کرد: موضوع تنظیم خانواده، کنترل موالید و جمعیت در این مدت در حال رسیدگی است و با توجه به شرایط متاثر از جنگ و سازندگی کشور، مسائل زنان چندان در اولویت نیست و حضور زنان در جامعه محوری است. یکی از مؤلفه‌های آموزش و اشتغال این است که در این دوره اولین مؤسسه زنان به نام «خدمات زنان» تأسیس شد.

این پژوهشگر حوزه زنان با اشاره به گفتمان اصلاح طلبی درباره زنان گفت: این گفتمان از دال تهی گفتمان سازنده در موضوع زنان یعنی مشارکت و آزادی می آید.

وی با بیان اینکه زنان موضوعی مستقل در این گفتمان هستند، گفت: نماد محوری این گفتمان مشارکت زنان در توسعه است و ویژگی اصلی آن در برنامه سوم و چهارم توسعه توانمندسازی زنان و عدالت جنسیتی و تبعیض مثبت است.

بابازاره خاطرنشان کرد: اصلاح قانون مدنی، اشتغال زنان، گسترش تشکل های مردم نهاد و منع خشونت علیه زنان و سیاست های آموزش غیرجنسی از نشانه های این گفتمان است در حالی که دفتر زنان به دفتر مشارکت زنان تغییر نام داد.

وی در خصوص گفتمان اصولگرایی درباره زنان گفت: گفتمان اصولگرایی دال تهی گفتمان اصلاحات یعنی خانواده را به دال محوری خود تبدیل می کند.

بابازاده با بیان اینکه این گفتمان تحقق عدالت جنسیتی را در قالب خانواده می بیند و نقش مادر و همسر را ایفا می کند، گفت: در برنامه پنجم توسعه جایگاه همسر و مادر بر حضور زنان در خانه تاکید شده است. این نهاد و این گفتمان را تقویت کند، او با زنان تمام وقت مخالف است و علائم او کاهش ساعات کار، خانه داری و دورکاری است.

وی افزود: گفتمان اصولگرایی توانمندسازی زنان را به زنان نخبه و مدیران یا زنان، سرپرستان خانوار و محرومان محدود می کند و در این دوره توسعه فرهنگ حجاب و عفاف دنبال می شود. خانواده » تغییر نام داد.

این پژوهشگر حوزه زنان، دال محوری گفتمان اعتدال برای زنان را برابری جنسیتی یعنی برابری جنسیتی عنوان کرد. گفتمان با به حاشیه راندن خانواده، هدف ارتقای جایگاه زن در جامعه را دنبال می کند.

وی خاطرنشان کرد: این تصور از گفتمان که منجر به حذف مسائل زنان مطابق با الگوی مطلوب هر دولت و تعیین محوری هر گفتمان شده است، ما را از رسیدن به اهداف باز داشته است.

بابازاده بیان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در 30 فروردین 1393 بیانات ارزشمندی را بیان کردند که در آن از ضرورت ایجاد کانون چندفرهنگی در سطح عالی و شناسایی تضادهای سیاسی، شناسایی آسیب ها و ارائه راهکارهای علمی و عملی صحبت شد.

به گزارش موج رسا; سلسله نشست های روایتگری انقلاب به همت بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان به مناسبت دهه مبارک فجر و با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید