گلایه وزیر اقتصاد از کم کاری بانک های خصوصی در روند مشارکت اقتصادی


ساعت: 10:54
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877496

در کنفرانس مدیریت دولتی در گفتمان عدالت و جمهوری;

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: یکی از مواردی که در سفرهای روستایی مشاهده می شود ناکارآمدی بانک های خصوصی در مشارکت در پروژه ها است که باید رفع شود چرا که یکی از ارکان اقتصاد مردمی دسترسی متوازن به اعتبارات بانکی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزیر اقتصاد در همایش «دولت مردمی در گفتمان عدالت و جمهوری» که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: مفهوم اقتصاد مردمی به شدت مستعد سلب مالکیت است. به عبارت دیگر با رویکرد نظام اقتصادی مورد نظر سیاستمداران تعیین می شود.

وی افزود: از منظر اقتصاد سرمایه داری چون فرصت ها و آزادی های ویژه ای را در اختیار مردم قرار داده است می تواند مدعی رهبری اقتصاد ملی باشد. همچنین از منظر اقتصاد چپ، فراهم آوردن شرایط برای بهره مندی اقشار مختلف از حداقل امکانات و دارایی برای هر فرد می تواند به عنوان اقتصاد مردمی مطرح شود.

وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: در اقتصاد ایران می توان گفت که به سمت اقتصاد ملی رفته ایم، وقتی دسترسی بیشتر اقشار مختلف مردم به سرمایه ها و هدایای اقتصادی حاصل شود، مردم از مزایای کشور بهره بیشتری می برند. تولید و درآمد می تواند نقش بیشتری داشته باشد.«آنها فعالیت های تولیدی و اقتصادی دارند.

وی گفت: در سال های پس از انقلاب اسلامی بحث دسترسی به منابع و برنامه ریزی برای مردم در تولید فرصت های بیشتری پیدا کرد، اما در دهه 70 به بعد از اقتصاد مردمی فاصله گرفتیم. در اواخر دهه 90 داریم. به نقطه‌ای در اقتصاد رسید که بسیاری از روابط بین مدیریت دولتی که حل‌نشده تلقی می‌شد، به دلیل ناکارآمدی‌های داخلی و تنگناهای بیرونی نتوانست نقشی ایفا کند.

هندوزی ادامه داد: دولت سیزدهم در شرایطی روی کار آمد که به دنبال انتخاب مدیران غیراقتصادی بود تا برای اقتصاد چاره اندیشی کنند و دیگر گرفتار نشوند و مسیر جدید نیازمند افرادی بود که به یک نظام و منافع شخصی پایبند باشند. مسلح باش

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اجرای سیاست حذف ارز 4200 تومانی گامی در جهت نفع جامعه است، گفت: ابتدای دولت سیزدهم در 6 ماهه اول ثبات اقتصادی بود که تا قبل از پایان مارس سال گذشته. در سال جدید سیاست حذف ارز ترجیحی در دستور کار قرار گرفت و این سیاست گامی به نفع عموم مردم بود.

وی تصریح کرد: عده ای که در جریان توزیع 4200 تن ارز چاق شدند به نقل از مسئولان تاکید کردند که امکان حذف این ارز وجود ندارد و با اجرای این سیاست مخالفت کردند اما این سیاست اجرایی شد. رویکرد اصلی برای حذف ارز 4200 تغییر است و اقلیت هایی که جامعه را اداره می کنند و برای منافع خود بیکار می نشینند در نهایت شکست خورده اند.

وی در خصوص مدل اقتصادی مد نظر دولت سیزدهم گفت: در دولت سیزدهم درصدد هستیم آسیب پذیری و وابستگی اقتصادی را کاهش دهیم. مثلا توده مردم وابسته به واردات است و اقتصاد وابسته به نفت است که می خواهیم اقتصاد را بر اساس مالیات کاهش دهیم و وابستگی توده مردم به واردات را کاهش دهیم.


در دهه 1980 اقتصاد ایران از دست رفت

وزیر اقتصاد با بیان اینکه دهه 80 دهه گمشده ای در اقتصاد ایران بود، گفت: در این زمینه درسی که باید از دهه 1390 و 90 بگیریم این است که هزینه های بیشتری را به توده مردم تحمیل نکنیم. در دهه 90 فرصت رشد اقتصادی بالا و تورم پایین را از دست دادیم و اکنون تحت تاثیر سیاست های دهه 90 با تورم بالا و رشد اقتصادی پایین مواجه هستیم.


اولویت دولت اصلی در اقتصاد

هندوزی افزود: اولویت اقتصادی دولت سیزدهم تکرار نشدن تجربه دهه 90 و عدم مواجهه با وابستگی و آسیب پذیری به ابعاد داخلی و خارجی اقتصاد ایران است.


دولت می خواهد مالیات بر عایدی سرمایه به سرعت تصویب شود

وزیر اقتصاد از طرح مالیات بر درآمد و تصویب آن در مجلس گفت: در این زمینه طبق قانون اساسی تا زمانی که مجلس لایحه مالیات بر عایدی سرمایه را برای اجرا تصویب نکند، دولت نمی تواند اقدامی انجام دهد. در دولت قبل مخالف مالیات بر عایدی سرمایه بودند اما در دولت سیزدهم می خواهیم هر چه زودتر این موضوع تصویب و اجرایی شود. .


ما 60 سال از اعمال مالیات بر عایدی سرمایه عقب هستیم

وی گفت: در حال حاضر 60 سال از وضع مالیات بر عایدی سرمایه عقب هستیم. با تشدید این موضوع، وضعیت بانک های خصوصی بهتر می شود.

خاندوزی گفت: پیش از این نقش آفرینی افراد در شرکت های بورسی تنها منجر به تقسیم سود منصفانه می شد، اما با تصویب بورس عالی، گروه هایی از افرادی که سهامدار این شرکت ها هستند، می توانند در شرکت های سهامی دادگاه سرمایه گذاری با تخصص حرفه ای نمایندگی داشته باشند. تخصص و صلاحیت.« و در حوزه مدیریت این شرکت ها فعالیت کنند که در سال جاری محقق خواهد شد.

وی افزود: مدیرانی در وزارتخانه ها و ارگان ها هستند که احتمالا با این تصمیم مخالفت می کنند تا بتوانند مدیریت این شرکت ها را بر عهده بگیرند.


گمرک فقط سیاست های تجاری را اعمال می کند

وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: در بین مردم و فعالان اقتصادی این نظر وجود دارد که گمرک هر روز و هر هفته یک سری بخشنامه های جدید را تدوین و ابلاغ می کند تا پیش بینی اقتصاد را برایشان سخت کند، اما باید گفت که گمرک تنها «سیاست تجاری و تصمیم گیرنده سازمان ها و وزارتخانه ها هستند که سیاست تجاری را تدوین می کنند و این سیاست ها را برای اجرا به گمرک ابلاغ می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید