گمانه زنی های عجیب درباره آمار «بیهوده آرای» در تهران و برخی شهرستان ها

گمانه زنی های عجیب درباره آمار «بیهوده آرای» در تهران و برخی شهرستان ها

انتخابات پارلمانی تهران احتمالا به دور دوم می رود
گروه سیاسی: همزمان با اعلام نتایج بیش از 3500 شعبه انتخابات شورای اسلامی شهر تهران، رئیس ستاد انتخابات این استان از احتمال تمدید انتخابات در این حوزه انتخابیه به دور دوم خبر داد. زمانی که یکی از فعالان اصولگرا اعلام کرد که حدود 20 درصد از رای دهندگان تهرانی در انتخابات شرکت کردند که نیمی از آنها رای باطل دادند!

شب گذشته و در پایان زمان رای گیری که 6 ساعت (تا نیمه شب) تمدید شد، خبرگزاری هایی مانند ایرنا، مهر، تسنیم و فارس بدون ذکر منبع مدعی شدند که 24 میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده اند. این یعنی حدود 40 درصد مشارکت. این در حالی است که حتی با فرض صحت این عدد، کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس در 4 دهه اخیر است.

علیرضا فخاری استاندار تهران شب گذشته در ستاد انتخابات استان تهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هرکس در مورد میزان مشارکت اظهارنظر کند گمانه زنی فردی می کند و مسئولیت بر عهده اوست. هیچکس حق ندارد از طرف وزارت کشور آمار فعالیت را اعلام کند.

نتایج 3501 شعبه از مجموع 5000 شعبه اخذ رای در تهران که شامگاه شنبه 21 اسفندماه منتشر شد، نشان داد که محمود نبویان به عنوان کاندیدای منتخب پابستاز تنها 342 هزار رای کسب کرده است که گمانه زنی ها در مورد تعداد بالای ” آرای هدر رفته» در صندوق ها ریخته شد!

باسیم لاله، خبرنگار خبرگزاری ایلنا، مستقر در وزارت کشور، روز شنبه در کانال ایکس (توئیتر سابق) نوشت که پس از شمارش 80 درصد صندوق‌های رای در تهران، «بیش از 380 هزار» رأی باطل وجود دارد. محمد مهاجری روزنامه نگار نزدیک به اصولگرایان نیز گفت: نتیجه انتخابات مجلس در اکثر شهرها حتی کلان شهرها از جمله تهران عجیب و جالب است. یعنی آرای اول یا دوم نامعتبر است.

وزارت کشور هنوز تعداد کل شرکت کنندگان در حوزه انتخابیه «تهران، ری و شمیرانات» را اعلام نکرده است، اما یاسر جبرائیلی یکی از چهره های سیاسی نزدیک به دولت ابراهیم رئیسی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) مدعی شد که تنها یک نفر میلیون و 813 هزار نفر در تهران رای دادند وی که رئیس «مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی بر اجرای سیاست‌های کلی نظام» در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، همچنین نوشت: به احتمال زیاد اکثر نمایندگان تهران در دور دوم تعیین می شوند. “

عباس جوهری رئیس ستاد انتخابات استان تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در مناطق تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به عنوان کاندیدا احتمال تمدید انتخابات به دور دوم وجود دارد. با 20 درصد آرا باید انتخاب شود.» وی افزود: اگر انتخابات تهران به دور دوم کشیده شود، این دور در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد. بر اساس قانون انتخابات، نامزدهای پیشتاز باید حداقل 20 درصد از «آرای معتبر» حوزه انتخابیه خود را برای ورود به پارلمان جمع آوری کنند. جوهری روز جمعه گفت: بیش از 10 میلیون و 30 هزار نفر در تهران حق رای دارند. احتمال وجود تعداد زیادی آرای باطل در سایر حوزه های انتخاباتی نیز مطرح شد و رسانه های داخلی از قرار گرفتن آرای باطل در یزد در رده «دوم» خبر دادند. در انتخابات رياست جمهوري سال 1400 كه با پيروزي ابراهيم رئيسي به پايان رسيد، «آراي هدر رفته» در سراسر كشور او را بالاتر از ساير نامزدها رتبه دوم را به دست آورده بود. در نبود آمار رسمی از وزارت کشور، رسانه های دولتی عموما از مشارکت نزدیک به «41 درصدی» در انتخابات 20 اسفندماه خبر دادند و نوشتند که 25 میلیون واجد شرایط در این انتخابات شرکت کردند. بیش از 61 میلیون نفر در سراسر کشور واجد شرایط اعلام شده اند.

برخی توئیت های فعالان رسانه ای و سیاسی

تفاوت در معیارهای انتخابات، مشارکت و موفقیت؛ از آخرین مرد در سال 1378 تا اولین مرد در سال 1402
مصطفی فقیهی: در انتخابات مجلس شورای اسلامی 38 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد 26 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند.

24 سال بعد و در سال 1402 از مجموع 61 میلیون حق رأی، 25 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند که روزنامه «زاکانی» آن را «سیلی به دشمنان» تعریف کرد. پس از شمارش دو پنجم صندوق ها، نفر اول تهران 120 هزار رای آورد. یعنی نفر اول احتمالا 300000 رای دارد. اکنون آخرین نماینده مجلس سال 1398 تهران با 642 هزار رأی، آخرین نماینده سال 1394 – یک میلیون و 78 هزار رأی و آخرین نماینده سال 1378 – 700 هزار رأی. تحلیل چرایی اهمیت این رویداد و خوشحالی داستان نویسان با شماست.

انتقاد آیت الله فاضل میبدی از ایثار مقدسات به نام انتخابات مجلس
این انتخابات را بیعت با خدا و پیامبر و امام زمان می دانستند و شرکت را وظیفه شرعی و عدم شرکت را گناه بزرگ می دانستند.
چرا مقدسات را فدای چیزی کردید که در نهایت 40 درصد شد؟

اعداد برای این جلسه مهم نیست!
احمد زیدآبادی
رسانه های اصولگرا حضور 40 درصدی رای دهندگان در انتخابات مجلس را به عنوان یک پیروزی جشن گرفتند. اگر مشارکت 20 درصد بود باز هم جشن می گرفتند و جشن می گرفتند. به طور کلی در کشور ما هیچکس نباید ذهنیت خود را با واقعیت تنظیم کند، بلکه باید با ذهنیت مردم سازگار شود!

فعال اصولگرا: وضعیت انتخابات در تهران اسفناک است

حسین صارمی: از 20 درصدی که شرکت کردند، نیمی از آنها رای باطل دادند، 10 درصد باقی ماندند!
آیا نباید به وضعیت 90 درصد ملت فکر کرد؟!

نفر اول آرای نامعتبر دارد

محمد مهاجری: نتایج انتخابات مجلس در اکثر شهرها حتی در کلانشهرها از جمله تهران عجیب و جالب است.
یعنی آرای نفر اول یا دوم باطل است. این کار هنری را باید به اعضای محترم شورای نگهبان تبریک گفت.

اختلاف 2 هزار رای باطل در شهریار با نماینده این شهر!

در حالی که حوزه انتخابیه شهریار، قدس و ملارد نزدیک به یک و نیم میلیون نفر جمعیت دارد نماینده اصولگرایان این شهرستان با 56 هزار و 529 رای وارد مجلس شد. این در حالی است که 54 هزار و 195 رای باطل در این حوزه وجود داشت که رقمی بی سابقه است!