گندم؛ بهترین جایگزین برای پرورش هندوانه در زرآباد


ساعت: 10:58
تاریخ انتشار: 1301/09/17
کد خبر: 1916540

حفظ و بهینه سازی مصرف آب در سیستان و بلوچستان؛

برای اولین بار کشت گندم در 20 هکتار از اراضی زرآباد انجام می شود و فرماندار این شهرستان معتقد است; کشاورزان به دلیل مصرف زیاد آب، کشت هندوانه و گوجه فرنگی را متوقف کنند و گندم را به عنوان محصول جایگزین انتخاب کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، با توجه به خشکسالی های اخیر و همچنین اهمیت کشت گندم به عنوان یکی از محصولات استراتژیک بخش کشاورزی کشور، بررسی راهکارهای مناسب برای ارتقای بهره وری آب ضروری است. طراحی سیستم های آبیاری جدید و اعمال سناریوهای مدیریتی موثر بیش از پیش احساس می شود.


محققان بر این باورند که امروزه با کاهش کمی و کیفی منابع آب، مسائل مربوط به تامین آب و مصرف آب برای مصارف مختلف بسیار مهم شده است و یکی از بخش هایی است که می تواند در مدیریت صحیح و بهینه سازی مصرف آب کمک کند. بخش کشاورزی است. .


گندم؛ یکی از مهم ترین محصولات تشکیل دهنده سبد غذایی در بسیاری از مناطق جهان با اقلیم های مختلف است و در ایران گندم یکی از کالاهای اصلی و استراتژیک محسوب می شود و این شهر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


در این راستا کشاورزان زرآباد برای اطمینان از الگوی کشت و صرفه جویی در مصرف آب، برای اولین بار کشت گندم به صورت قطره ای و نوورتایپ را در دستور کار خود قرار دادند.



بهترین جایگزین برای کاشت هندوانه و گوجه فرنگی به دلیل مصرف زیاد آب در زرآباد گندم است

قروش محمدی فرماندار شهرستان زرآباد در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به هدف از آبیاری قطره ای گفت: یکی از موضوعات مهم برای بهبود منابع آبی کشور، توسعه سیستم های آبیاری قطره ای برای افزایش بهره وری و کمک به صرفه جویی در منابع آب


وی افزود: سیستان و بلوچستان استان کم آب خشکی است و کشاورزان به دلیل مصرف زیاد آب مجبور به کشت هندوانه و گوجه فرنگی هستند و برای این کار محصولات جایگزین را انتخاب کرده ایم.


فرماندار زرآباد با بیان اینکه کشت گندم می تواند الگویی برای سایر کشاورزان باشد، تصریح کرد: در منطقه زرآباد و با توجه به شرایط آب و هوایی بهترین محصول جایگزین گندمی است که آب زیادی مصرف نمی کند و محصول دائمی نیز می باشد. برای کشور ضروری است.


وی بیان کرد: با توجه به اینکه هر ساله ارز زیادی برای واردات گندم از کشور خارج می شود، با این روش به راحتی می توان به فکر خودکفایی در روستاها و با روش نوین آبیاری که در جهادکشاورزی مورد تاکید است، افتاد.



کشت قطره ای گندم برای اولین بار در زرآباد


محمدامین خط مدیر جهاد کشاورزی زرآباد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: با توجه به شرایط جوی زرآباد برای اولین بار برای تغییر الگوی کشت گندم یکی از محصولات استراتژیک این شهرستان در سال 20 کشت شده است. هکتار به صورت قطره ای


وی افزود: کشاورزان از این روش کشت و روش آبیاری استفاده می کنند و این باید باعث ارتقای سایر کشاورزان برای جایگزینی محصولات دیگر شود و در سال های آینده این سطح افزایش یافته و کشاورزان از آن استقبال کنند.


مدیر جهاد کشاورزی زرآباد گفت: در فصل برداشت گندم کشاورزان به صورت تضمینی توسط دولت خریداری می شود، بر این اساس گندم کاران هیچ نگرانی برای خرید این محصول نداشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید