گندم آلوده نیست

ساعت: 12:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۶
کد خبر: 1803538

سازمان ملی استاندارد در اطلاعیه ای تاکید کرد: بر اساس نتایج نمونه برداری و آزمایش، کیفیت گندم وارداتی تایید شده و هیچ گونه مغایرتی در خصوص بقایای سرب غیرمجاز در این محموله مشاهده نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اخیراً گفته شده که بخشی از گندم های وارداتی از روسیه توسط یکی از کارمندان سازمان غذا و دارو و همچنین یکی از فعالان صنایع غذایی آلوده به سرب بالاست که به زودی از منبع ناشر حذف شد، در حالی که این موضوع بسیار است. ابهاماتی که نیازمند پاسخ شفاف دستگاه های مسئول است.

اولین بیانیه رسمی پس از این حادثه مربوط به سازمان غذا و دارو بود که بر اساس آن از پنج کشتی حامل گندم وارداتی نمونه برداری شد که به آزمایشگاه های سازمان غذا و دارو در اهواز ارسال شد. نمونه های هر دو کشتی تایید شده و سه نمونه دیگر طبق مقررات به سه آزمایشگاه دیگر برای آنالیز مجدد ارسال می شود که یکی از آنها آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو است.

اما سازمان ملی استاندارد طی نامه‌ای به مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان، مطابقت این محموله با استانداردهای ملی ایران در زمینه کیفیت و سلامت را تایید کرد. در همین حال، گمرک ایران اعلام کرد که محموله‌های گندم وارداتی از روسیه را بر اساس تاییدیه سیستماتیک و مجوزهای صادر شده توسط سازمان‌های ذیربط بر اساس گواهی سلامت آزاد کرده است.

حال به دلیل ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد، سازمان ملی استاندارد پس از چند روز بدون پاسخگویی به سوالات رسانه ها، در اطلاعیه ای اعلام کرد که واردات گندم آلوده به سرب خارج از حداکثر استاندارد مجاز را به اطلاع عموم می رساند. بقایای سرب غیرمجاز پیدا شد.

در این اطلاعیه تاکید شده است که کیفیت گندم وارداتی بر اساس نتایج نمونه گیری و آزمایشات تایید شده و هیچ گونه مغایرتی در خصوص سرب غیرمجاز باقی مانده در این محموله مشاهده نشده است.

همچنین در این اطلاعیه آمده است: بر اساس تبصره 2 ماده 14 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، کیفیت مواد و کالاهای وارداتی با توجه به نیاز و اولویت و توجه به مشکلات بهداشتی، ایمنی، بهداشتی، محیطی و اقتصادی باید استانداردهای ملی یا استانداردهای معتبر را داشته باشد و دارای معیارهای فنی مصوب سازمان ملی استاندارد باشد.

در 9 ماهه نخست سال جاری بیش از پنج میلیون تن گندم وارد شده است که روسیه از 1.9 میلیون تن بیش از 37 درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید