گوترش در حال بررسی ادعای غرب درباره پهپادهای ایران است


ساعت: 10:00
تاریخ انتشار: 1301/09/17
کد خبر: 1916525

پس از فشارهای غرب، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که در حال بررسی اتهامات علیه ایران در خصوص ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، سرانجام دیروز (چهارشنبه، 16 آذر) تحت فشار کشورهای غربی گفت که سازمان ملل درباره «اطلاعات موجود» درباره اتهامات علیه ایران در مورد عرضه هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، تحقیق خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد، در حالی که گوترش با فشار غرب برای اعزام کارشناس به اوکراین برای بازرسی پهپادهای سرنگون شده مواجه است، گفت که درباره اتهامات مربوط به تحویل پهپادهای ایران به روسیه تحقیق خواهد کرد.

در حالی که غرب ادعاهای مشابهی را مطرح کرده است، جمهوری اسلامی ایران و روسیه بارها این اتهامات را رد کرده اند.

بر اساس این گزارش، بریتانیا، فرانسه، آلمان، آمریکا و اوکراین بارها مدعی شده‌اند که جمهوری اسلامی ایران با ارائه پهپادهای روسی به جنگ اوکراین، قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 را نقض کرده است و گوترش نیز سالی دو بار به این سازمان گزارش می‌دهد. شورای امنیت در خصوص اجرای این قطعنامه.

گوترش در گزارش جدید خود به شورای امنیت نوشت: دبیرخانه در حال بررسی اطلاعات موجود است. تمامی یافته ها در زمان مناسب به شورای امنیت گزارش خواهد شد.

رویترز می گوید انگلیس، آلمان و فرانسه این هفته از گوترش خواسته اند تا برنامه های خود برای اعزام کارشناسان سازمان ملل به اوکراین را به روز کند.

از سوی دیگر روسیه دو نامه به دبیرکل سازمان ملل نوشت و سه کشور اروپایی را به نقض منشور سازمان ملل با نفوذ بر دبیرکل سازمان ملل متهم کرد.

بر اساس این پیام، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، هیچ پاسخی به سوال خبرنگاران درباره احتمال سفر کارشناسان سازمان ملل به اوکراین نداد.

بر اساس این گزارش، بر اساس قطعنامه 2015 سازمان ملل متحد، تحریم تسلیحات متعارف علیه ایران تا اکتبر 2020 برقرار است، اما اوکراین و کشورهای غربی استدلال می‌کنند که این قطعنامه همچنان شامل محدودیت‌هایی بر موشک‌ها و فناوری‌های مرتبط تا اکتبر 2023 است و ممکن است شامل صادرات و صادرات شود. خرید سیستم های نظامی پیشرفته مانند هواپیماهای بدون سرنشین.

آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) اعلام کرد که شاهد ادامه تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه بوده است، اما واشنگتن هیچ مدرکی مبنی بر انتقال موشک های بالستیک ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین ندیده است.

دیدگاهتان را بنویسید