گیاهان دارویی؛ درمانگر اقتصادی و کاردرمانگر در صنایع متحول برای جلوگیری از خام فروشی گیاهان دارویی


ساعت: 10:40
تاریخ انتشار: 91/01/29
کد خبر: 1822762

کشت گیاهان دارویی در بخشی از کشور، بهره برداری و صادرات در سایر نقاط کشور می تواند نقشی بی بدیل در توسعه اقتصادی این منطقه داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، کردستان یکی از استان های مستعد توسعه گیاهان دارویی است که با ایجاد صنایع تبدیلی نقش مهمی در اشتغال زایی و توسعه اقتصادی منطقه دارد.

استان کردستان از نظر گیاهان دارویی و صنعتی بسیار غنی است، بیش از 2200 گونه گیاهی در نقاط مختلف کردستان می روید که از این تعداد حدود 100 گونه اقتصادی از این گیاهان شناسایی شده است.

یکی از مزایای کاشت گیاهان دارویی نسبت به گاوصندوق و سبزی، هزینه بیشتر و آفات کمتر، نیاز آبی کمتر و همچنین رقابت بیشتر در بازار فروش است که با توجه به مزیت آن، کشاورزان کردستانی به کشت گیاهان دارویی روی می آورند. این روزها.


c25fbcf6 0db6 476b 83f2 508a011eb737 خبر خاکستری


ایجاد صنایع تبدیلی مهمترین راه برای بهره وری گیاهان دارویی است

یکی از اعضای انجمن علمی گیاهان دارویی در گفت و گو با کُردتودی گفت: شهرستان بیجار از نظر پتانسیل و استعداد گیاهان دارویی به دلیل ارتفاع از سطح دریا و به دلیل اینکه پس از جنگ جهانی دوم نسبت به سایر نقاط کشور تنوع بیشتری دارد. روزی که زمین هایش آسیب رادیواکتیو ندیده باشد شما طبیعتی بکر و دست نخورده دارید.

وی افزود: طبیعت بیجار دارای 800 گونه گیاه دارویی است که 220 گونه آن شناسایی و معرفی شده است و لازم به ذکر است که از این 220 گونه، هفت گونه آن در هیچ جای ایران شناخته شده نیست و به مرکز نباتات گزارش نشده است. تحقیق.

علیرضا پیران با بیان اینکه تاکنون هیچ فردی در بیجار اقدام به کاشت و برداشت گیاهان دارویی به صورت صنعتی نکرده است، گفت: تخریب مراتع توسط احشام و مردم خسارات زیادی به بدنه این صنعت وارد کرده است و به دلیل محدودیت منابع آبی و گاوهای زیاد. در بیجار بیشتر زمین های کشاورزی با علوفه کشت می شود تا غذای دام ها تامین شود.

وی گفت: اما بهتر است کارکنان ما به این نکته توجه داشته باشند که گیاهان دارویی در بیجار می تواند مهمترین زمینه اشتغال جوانان باشد که این امر نیازمند برنامه ریزی آنهاست.

عضو انجمن علمی گیاهان دارویی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان بیجار از وسعت قابل توجهی در زمینه کشت گیاهان دارویی برخوردار است، افراد جویای کار می توانند در سه بخش تولید، فرآوری و توزیع گیاهان دارویی فعالیت کنند.


6d055e24 e2a2 4ae7 ae1e ae04f32988f8 خبر خاکستری


سقز بالاترین سطح کشت گیاهان دارویی را در کردستان دارد

پیمان اسکندری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کردپرس گفت: کردستان یکی از مناطق مستعد برای توسعه گیاهان دارویی است و هم اکنون هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد.

وی افزود: پیش بینی می شود از این میزان در زمان کشت 5 هزار و 700 تن گیاهان دارویی جمع آوری شود.

به گفته وی، عمده کشت گیاهان دارویی در استان سیر، زعفران، سیاه دانه و گل محمدی است و سایر گیاهان دارویی که سالانه توسط کشاورزان استان کشت می شود زعفران، نعناع، ​​موسیر، شوید و کنجد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: بیشترین سطح زیرکشت گیاهان دارویی مربوط به شهرستان‌های سکز، مریوان، دهگلان و کامران است.

گفتنی است منابع طبیعی و کوهستانی سکز با متنوع ترین و وسیع ترین پوشش دارای بیشترین گیاهان دارویی در منطقه است.

استان کردستان با دارا بودن بیش از 2000 نوع داروی گیاهی، گنجینه ای نهفته در دل زمین، می تواند با ایجاد صنایع تبدیلی و اعطای تسهیلات به قطب گیاهان دارویی برای اشتغال زایی و درآمدزایی تبدیل شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید