یارانه دارو و نان به هیچ وجه حذف نمی شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد محبر، معاون اول رئیس جمهور در سخنانی در برنامه خبری خط مقدم شبکه خبر، به تشریح برنامه های دولت سیزدهم برای «دموکراتیک سازی و توزیع عادلانه یارانه ها» در واکنش به کاهش تک رقمی مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا پرداخت. تلاش می کنند تا تعداد مرگ و میر را به صفر برسانند.

وی با اشاره به تحولات اخیر در کالاهای اساسی گفت: چندین موضوع امنیت غذایی را زیر سوال برده است. اولی مسئله خشکسالی در مناطقی است که بیشتر آنها محل تولید بوده است. جنگ در اوکراین نیز یک مشکل جدی است، به طوری که حدود 70 درصد دانه های روغنی آفتابگردان توسط اوکراین تولید می شود که اکنون تعطیل شده است و حدود 30 درصد غلات جهان توسط اوکراین تولید می شود.

وی ادامه داد: حرکتی که در کشورهای بزرگ انجام شده و هنوز ریشه های اصلی آن مشخص نیست، مجموعه عجیب کالاهای اساسی در نقاط مختلف جهان است که باعث کاهش عرضه و در نتیجه افزایش قیمت و مشکلات مختلف شده است.

مخبر گفت: الان هم با توجه به اینکه وضعیت منطقه مشخص نیست و تصویر روشنی از آینده منطقه نداریم و مشخص نیست چند سال باید مشارکت داشته باشیم. بحث‌هایی که در این منطقه وجود دارد که باعث افزایش عرضه شده است.

وی با اشاره به روند نامگذاری رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر با شعارهای مختلف، گفت: متاسفانه دولت ها به شعارهای مقام معظم رهبری که ایشان در این ده سال به درستی انتخاب کردند، توجه لازم را نداشته اند. من معتقدم اگر 50 درصد این شعارها عملی می شد در حال حاضر برخی از مشکلات را در کشور نداشتیم.

مخبر گفت: نحوه زندگی، الگوی مصرف، تولید با همه ابعاد مختلف مطرح شد اما متاسفانه کمتر به آن توجه شد. یکی از وظایف و مسئولیت هایی که دولت مصر باید برای خود تعریف و اجرا کند، پیروی از شعارهای رهبر انقلاب است.

وی ادامه داد: در گذشته رئیس جمهور آمریکا عطسه می کرد، اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار می داد اما اکنون به گونه ای است که رفتار آنها هیچ تاثیری در اقتصاد ما ندارد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: توانسته ایم موضوع خنثی سازی تحریم ها را به نقطه مطلوب برسانیم. با آنچه در بحث خنثی سازی تحریم ها انجام شد، اقتصاد ما در حال ثبات است.

مخبر اضافه کرد: در ابتدای دولت خیلی ها فکر می کردند دلار از 40 هزار تن می گذرد اما این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: یکی از منابع گرانی مصوبات قانونی و الزامات قانونی بود. حذف ارز ترجیحی طبق قانون تصمیم گرفته شد که البته باید سال گذشته اتفاق می افتاد اما به دلایلی شکست خوردیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: دولت برای ساماندهی و هدفمندی ارز ترجیحی لایحه دو دوره ای ارائه کرده است که مجلس با فوریت آن مخالفت کرده و به 1400 رسیده است.

وی گفت: بودجه سال گذشته 8 میلیارد دلار ارز کالای ترجیحی بود که در ماه های اول به پایان رسید و زمانی که شروع به کار کردیم منبع یارانه نداشتیم به همین دلیل مجبور شدیم آن را حذف کنیم اما بپذیریم. تا ایام نوروز و بعد از آن ماه رمضان در آن زمان این کار انجام نمی شد.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: حتی اگر بحث لغو ارز ترجیحی را مطرح نمی کردیم، به دلیل کمبود منابع غذایی در دنیا شاهد افزایش قیمت برخی محصولات غذایی بودیم. اگر یارانه آرد صنعتی به دلیل اختلاف شدید قیمت در داخل و خارج از مرزها لغو نمی شد، شاهد قاچاق انبوه این اقلام و نشت ثروت مردم از کشور بودیم.

مخبر گفت: یکی از دلایلی که روی توزیع یارانه متمرکز شدیم این بود که بتوانیم این یارانه را عادلانه توزیع کنیم.

وی افزود: به هیچ وجه یارانه دارو و نان هیچ یک از صنوف حذف نمی شود. در مورد کالاهایی که یارانه آنها حذف می شود دقیقاً برای جبران اقشار مختلف به گونه ای محاسبه شده است که برای هیچکس مشکلی ایجاد نشود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: یارانه نان سنتی در نظر گرفته می شود که طبق مصوبه مجلس باید به صورت کالای الکترونیکی پرداخت شود و برای سایر کالاهای اساسی ماهانه مبلغی برای جبران افزایش قیمت ها در نظر گرفته شده است. . اقشار پردرآمد بخشی از هزینه تهیه این کالاها را می پردازند اما اقشار نیازمند و کم درآمد جامعه از این یارانه ها نهایت استفاده را می برند و پولی که به آنها داده می شود آرامش خاطر آنها را فراهم می کند.

مخبر تاکید کرد: این یارانه ها و هزینه ها قبل از آزادسازی قیمت ها به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. در کنار این تمهیدات، پرتفوی سهام دهک های پایین جامعه نیز در نظر گرفته شده است.

این خبر تمام شد…

دیدگاهتان را بنویسید