یارانه نان در سال آینده حذف نمی شود

یارانه نان در سال آینده حذف نمی شود

روز جدید مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: ارز یارانه ای واردات گندم حتی مطالعه نشده که به دلایل مدیریتی حذف شود و قطعا قیمت آرد و نان تغییر نخواهد کرد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران امروز در نشست خبری گفت: 4 هزار و 534 تن گندم در کشور تولید و برای تامین کسری مورد نیاز واردات انجام شد و کسری مورد نیاز از آن محل تامین شد که اکنون می توان گفت. که نگرانی برای عدم تحویل این محصول در کشور وجود دارد.

وی در خصوص تامین شکر نیز افزود: یک میلیون و 650 هزار تن تولید کرده ایم و آمار کارخانه ها نشان می دهد که 52 درصد و در مجموع 22 درصد افزایش تولید شکر پاییزه داشته ایم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: امیدواریم تا خرداد ماه سال آینده برای تامین محصولات قندی در کشور مشکلی نداشته باشیم.

* قیمت هر کیلوگرم شکر حداکثر 18 هزار تن است

وی گفت: قیمت شکر بسته بندی شده در بازار 17 تا 18 هزار تن است که در صورت افزایش قیمت، گران شده است.
تا پایان سال گندم مورد نیاز کشور تامین شده است

برنج گران نیست و متناسب با تورم است

وی گفت: تلاش می کنیم از تنش در تامین کالاهای مورد نیاز مردم جلوگیری کنیم.

سیف در خصوص دلایل گرانی برنج در بازار گفت: قیمت برنج ایرانی در اختیار کشاورزان است و برنج خارجی به دلیل اینکه با نیم ارز وارد کشور می شود از قیمت گذاری خارج است. “

وی گفت: نرخ رشد برنج نسبت به رشد نرخ ارز متعادل است اما شرکت بازرگانی دولتی برای کنترل قیمت ها برنج را توزیع می کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: قیمت برنج های خارجی در بازار نسبت به تورم گران نیست، حتی واردکنندگان نیز نسبت به قیمت های فعلی برنج خارجی معترض هستند و اعلام می کنند که قیمت آن بیشتر است.

وی گفت: هر کیلوگرم بهترین برنج شمال نشکن ممکن است تا 60 هزار تن در بازار رشد کرده باشد اما شکل برنج طارم در حال حاضر بین 47 تا 48 هزار تن به فروش می رسد.

سیف گفت: برخی اخبار درباره قیمت برنج مغرضانه است. در حال حاضر ذخایر استراتژیک در وضعیت خوبی قرار دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم گفت: قیمت برنج خارجی بر اساس آمار سازمان دفاع و اصناف 24 تا 26 هزار تن به ازای هر کیلوگرم هندی و 28 تا 31 هزار تن است. برنج پاکستانی که بر اساس هزینه واردات متعادل خواهد شد.»

وی در خصوص ممنوعیت واردات برنج افزود: ممنوعیت واردات برنج (در فصل برداشت) یک قانون است و همه باید تابع قانون باشیم. اگر تغییری رخ دهد باید مطابق قانون باشد.

*تصفیه برنج با برق ایران و پاکستان

وی در خصوص تهاتر کالا با کالا از پاکستان گفت: می توانیم برنج کشورهای مختلف را تصفیه کنیم به طوری که امروز در ازای صادرات برق به پاکستان برنج وارد می شود.

گندم و صنعت دیگر توسط دولت تامین نمی شود

این مقام مسئول گفت: بیشتر گندم مورد نیاز این صنعت دیگر از سوی دولت و شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین نخواهد شد. بر این اساس سایر فعالان این بخش باید با کشاورزان قرارداد ببندند. این می تواند بار دولت را بر خرید تضمینی گندم کاهش دهد.

تا امروز تصمیمی برای حذف ارز نفتی 4200 تومانی گرفته نشده است

وی گفت: تاکنون در زمینه تغییرات نرخ ارز تصمیمی گرفته نشده است و هر آنچه مطرح می شود در واقع مطالعه است. این امر مستلزم الزامات قانونی است و نظر مسئولان و تصمیم گیران قبل از اجرا گرفته می شود.

* یارانه نان لغو نمی شود

وی در خصوص امکان حذف یارانه نان و نان نیز گفت: یارانه و ارز واردات گندم حتی مطالعه نشده که به دلایل مدیریتی حذف شود و قطعا قیمت آرد و نان تغییر نخواهد کرد. “

وی در پاسخ به ادعای کارخانجات تولید مواد غذایی پالم مبنی بر کمبود روغن پالم، گفت: 340 هزار تن روغن پالم وارد کشور شد در حالی که کل واردات روغن خام 400 هزار تن بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید