یارانه های پنهان فرصت پیروزی را از دولت سلب کردند

ساعت: 09:11
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779024

احمدی گفت: فروش بنزین همیشه به نفع دولت ها بوده است، اما در ایران به دلیل یارانه پرداختی، دولت تقریباً از فرصت سودآوری محروم شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معین احمدی در گفت وگو با شبکه خبری تهران نیوز درباره یارانه های پنهان در حوزه انرژی گفت: در بحث یارانه های پنهان ابتدا باید مشخص کنید که چه تعاریفی از یارانه های پنهان ارائه می شود. اساساً دو تعریف اصلی از یارانه های پنهان وجود دارد. یک تعریف این است که دولت به جای اینکه فرآورده های نفتی را با قیمت بالاتر صادر کند، بیشتر این فرآورده ها را با قیمت بسیار پایین در بازار داخلی به فروش می رساند و از مزایای صادرات بهره نمی برد.

وی گفت: تعریف دوم این است که دولت انرژی کمتری نسبت به قیمت تولید شده و بدون کسب سود در اختیار مردم قرار می دهد که در این صورت دولت اجازه نمی دهد نیاز مردم به قیمت واقعی با قیمت واقعی تامین شود. قیمت.”

وی افزود: در بخش برق، دولت حق مصرف برق کمتر از مردم را دارد و به همین دلیل زیرساخت های برق کشور با مشکل مواجه شده و وزارت نیرو بدهکار است.

این کارشناس صنعت برق خاطرنشان کرد: در سال 1398 میزان یارانه پنهان حدود 20 میلیارد دلار بوده و امسال این رقم به 50 میلیارد دلار رسیده است. افزایش یارانه ها به دلیل افزایش نرخ ارز است.

وی ادامه داد: در صورت افزایش نرخ ارز باید بررسی شود که دلیل اصلی این افزایش چه بوده است که امروز قیمت ارزها افزایش یافته و پول ملی در برابر ارزهای خارجی ارزش خود را از دست داده است. البته تصمیمات دولت در افزایش نرخ ارز موثر است و نمی توان آن را نادیده گرفت; بنابراین هر بار که نرخ ارز افزایش می یابد، دولت مجبور است یارانه های پنهان بیشتری برای کنترل قیمت انرژی بپردازد. به همین دلیل دولت در تلاش است تا یارانه های پنهان را حذف کند تا مجبور به پرداخت یارانه های بیشتر با نرخ ارز بالا نباشد.

یارانه های پنهان فرصت پیروزی را از دولت سلب کردند

احمدی افزود: فروش بنزین همیشه به نفع دولت ها بوده است، اما در ایران با توجه به یارانه پرداختی، تقریباً فرصت سود از دولت سلب می شود و یا سود کمتری می برد. اگر هزینه های تولید و توزیع بنزین بسیار بالا باشد، از سوی دیگر قیمت بنزین در خلیج فارس از قیمت بنزین در ایران بیشتر است.

این پژوهشگر انرژی با بیان اینکه قیمت دریافتی مشترکان برق و گاز به مراتب کمتر از قیمت تولید آن است، خاطرنشان کرد: دولت باید نسبت به اصلاح قیمت ها در این حوزه اقدام کند.

احمدی پیشنهاد کرد علاوه بر کاهش یارانه های پنهان، هزینه ها شفاف شود و از ابزارهای مالیاتی استفاده شود. اگر این سه به طور همزمان دنبال شوند، تاثیر بیشتری را شاهد خواهیم بود.

دلایل عدم توسعه انرژی های تجدیدپذیر

وی به ضرورت توسعه انرژی های تجدیدپذیر اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هزینه های تامین مالی توسعه انرژی های تجدیدپذیر توسط مردم تامین می شود و متاسفانه تا به امروز دولت خیلی جدی در این زمینه ورود نکرده است. به همین دلیل با رشد نرخ ارز و تورم روند توسعه این نوع انرژی کند شده و در این زمینه با پیشرفت چندانی مواجه نیستیم.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه دولت باید راه حل ثانویه ای برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر پیدا کند، گفت: نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر در حال حاضر قادر به رقابت با نیروگاه های حرارتی و بخش خصوصی نیستند، چه از نظر مشوق ها و چه از نظر قیمت ها. آماده به منطقه توسعه چنین نیروگاهی مشاهده نمی شود.

این کارشناس صنعت برق در خصوص توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر پیشنهاد کرد که دولت هزینه ساخت آنها را از مشترکان پرمصرف دریافت کند و در صورت انجام این کار، نیازی به پرداخت یارانه پنهان زیادی نداشته باشد.

احمدی گفت که دولت دیگر توان پرداخت یارانه های پنهان بیشتری را ندارد و نمی تواند به بخش انرژی های تجدیدپذیر یارانه بدهد. توسعه زیرساخت های انرژی های تجدیدپذیر به هزینه های بسیار بیشتری نسبت به نیروگاه های انرژی تجدید ناپذیر نیاز دارد و دولت دیگر نمی تواند به دلیل کمبود منابع مادی یارانه بدهد. بنابراین بهتر بود هزینه های توسعه این نیروگاه ها از طریق مالیات و قبوض مشترکان پرمصرف تامین شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید