یارانه 400 هزار تنی تاثیر مخربی بر قیمت دارد

یارانه 400 هزار تنی تاثیر مخربی بر قیمت دارد

رئیس شورای عالی واردات با تاکید بر اینکه قبل از لغو ارز ترجیحی باید زیرساخت های این کار و شرایط اجتماعی را اصلاح می کردیم تا این پول مستقیم به جیب مردم برود نه اینکه یارانه 300 یا 400 هزار تومانی بدهیم. گفت: می تواند تاثیر بد و مخربی روی قیمت ها بگذارد و ناخودآگاه در روزهای اول شاهد آن هستیم.

علیرضا مناهبی درباره لغو ارز ترجیحی و تاثیر آن بر روند واردات در کشور گفت: در حالی که یکسان سازی ارز و تجارت در سراسر کشور می تواند آثار مثبتی داشته باشد.

رئیس شورای عالی واردات افزود: با حذف ارز ترجیحی اتفاق خاصی برای واردکنندگان قانونی و قانونی نمی افتد زیرا اکثر واردکنندگان قانونی از ارز ترجیحی استفاده نمی کردند و برخی از ارز ترجیحی و دلار 4200 برای کالاهای خاص استفاده می کردند.

وی افزود: قطعا از رانت های زیاد در واردات جلوگیری می کند. فقط اجرا و اجرای آن جامعه را دچار مشکل کرده است که امروز شاهد آن هستیم. البته هنوز روزهای اول اجرای آن است و فضای احساسی به این موضوع حاکم است، اما قطعا تاثیر نامطلوبی دارد. تا آرام آرام این مشکل حل شود و تعادل ایجاد شود.

وی گفت: با مردم نمی توان با شعار برخورد کرد، مردم نباید نسبت به واقعیت های جامعه عصبانی شوند. به همین دلیل اگر به چیزهایی برسیم که مردم با پوست و استخوان دست می زنند و برخی از مسئولان دولتی با وعده های نامناسب یا گزارش های نادرست یا احساس مردم آن را به گونه ای دیگر نشان می دهند، باعث جذب افراد بیشتری می شود. این ما را در موقعیتی قرار می دهد که مردم را به سمتی هدایت کنیم که با واقعیت ها سر و کار دارد، نه احساساتی.

رئیس شورای عالی واردات ادامه داد: شرایطی که الان به وجود آمده این است که صحبت ها در این زمینه البته مردم را ناراحت می کند. ما می گوییم با گران شدن ارز، تقاضای مردم برای واردات کاهش نمی یابد. سفره مردم شاید کوچکتر باشد اما در واقع نیاز مردم وجود دارد و تا به حال شاهد بوده ایم که ایران یکی از کشورهایی است که مردم آن را با هر شرایطی وفق می دهند.

رئیس شورای عالی واردات درباره حمایت انجمن از واردکنندگان از کشور گفت: همین قیمت ها، سازمان حمایت از مصرف کننده بود، به همین دلیل پیگیر این سوال هستیم که حداقل کسانی که کالایشان آزاد می شود و بهای آن پرداخت شده و اجناس آنها فروخته می شود از این طریق آسیبی نمی بیند.چون این واردکنندگان نیز جزء این جامعه هستند و اگر این افراد آسیب ببینند برای سایر افراد جامعه که بعدا ممکن است آسیب ببینند فرقی نمی کند.

علیرضا مناهبی درباره پیش بینی نرخ ارز در آینده گفت: از آنجایی که شرایط ثابتی در نرخ ارز کشور نداریم و بحث ما درباره نرخ ارز بیشتر به مسائل سیاسی مربوط می شود، پیش بینی این موضوع برای کشور بسیار سخت است. اما از آنجایی که پول ما به مسائل سیاسی بستگی دارد، بعید است نرخ ارز افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید