یکی از آنها سر شاخ بن را می برد

یکی از آنها سر شاخ بن را می برد

حسام الدین اسلاملو

«یکی سر بوق، ممنوعیت قطع می شود» داستان نحوه حکمرانی در ایران و تحمیل هزینه های غیرضروری اما خودساخته جریان های رادیکال در کشور است. بر خلاف انتظار، حتی دولت و مجلس اصولگرا هم به یک حکمرانی واحد منجر نشده و عمق فساد حاکم بر نظام تصمیم گیری کشور از خروج این دولت و آمدن این مجلس بیشتر است.

از ابتدای اعتراضات اخیر تاکنون شاهد مواضع متناقض و متفاوت و بعضاً مخالف مقامات در ایران بوده ایم. یک بار صحبت از صحبت با معترضان شد و قول دادند فردای اغتشاشات تغییر مسیر دهند و بار دیگر از زورگویی وحشیانه صحبت کردند! از یک سو بر لزوم استفاده از روش های نرم برای فرهنگ سازی تاکید می شود و از سوی دیگر جریان دیگری در قدرت سعی در بازتعریف و توجیه برخوردهای خشونت آمیز دارد!

تعدد و ناهماهنگی تصمیمات و سیاست های کلان به جایی رسیده است که به گفته تحلیلگران، خود ساختار برای خود بحران ایجاد کرده و اکنون سطح بحران از عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به عرصه هایی که اسفندیار است رسوخ کرده است. چشم خود نظام سیاسی اختلاف نظر، تصمیم گیری را به سمت فلج مغزی سوق داده است که در عرصه اقتصادی و صنعتی به شکلی وحشتناک در قالب از بین رفتن توان درآمدزایی ایران نمایان می شود.

سوالی که برخی از افراد معتدل و منطقی هر دو جناح سیاسی کشور را به شدت نگران افراط گرایی و نتایج فاجعه بار آن چه برای حاکمیت و چه برای موجودیت ایران کرده است.

آیا اراده ای برای آرام سازی فضای کشور وجود دارد؟

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته در نامه ای به سران قوا تاکید کردند که نباید طوری رفتار و رفتار کنند که مردم احساس کنند هیچ اراده ای برای آرامش بخشیدن به فضای کشور وجود ندارد. بنابراین لازم است در کنار اعمال قانون و جهاد تبیین رحمت و رأفت اسلامی در دستور کار مسئولان نظام قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، در این نامه آمده است: «مدتی است که جمعی از مردم به دلایل مختلف نسبت به وضعیت و مشکلات موجود اعتراض دارند. در این شرایط گروهی دیگر با ایجاد اغتشاشات سعی در سوء استفاده از این اعتراضات مردمی داشتند که در نتیجه آن نظام اسلامی ایران در چند ماه اخیر مورد تهدید قرار گرفت. در این شرایط دشمن نیز دست نخورده ننشست و تمام تلاش خود را به کار گرفت تا آسیب جدی به این میراث گرانبها وارد کند.

سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران که در بیانات مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است، تمایز قائل شدن بین معترضان و یاغیان است. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که سعی دارد جهاد تبیین را تشدید کند تا معترضان را متقاعد کند. البته برخورد قانونی با شورشیان امری قابل انکار نیست».

در این نامه همچنین به اظهارات اخیر مدیریت مبنی بر اهمیت تبیین و جایگزینی آن با چوب اشاره شده است: «نقشه های بدخواهان تبلیغاتی و به قول خودشان تبلیغاتی است که چاره آن تبیین صحیح حقایق به زبان های مختلف است. و با ابتکار و نوآوری، زیرا راه حل وسوسه تبلیغاتی که ذهن جوان را درگیر می کند، باشگاه نیست، توضیح و روشنگری است.

از این رو جمعی از نمایندگان مردم بر این باورند که آرام سازی فضای سیاسی و اقتصادی کشور از اولویت ها و ضرورت های کشور است و نمایندگان مردم این نیاز را بیش از پیش در تماس ها و روابط خود با مردم و گروه های مختلف احساس می کنند. و اتحادیه ها نمایندگان در تفسیر توضیحاتی که توسط ارشاد ارائه شده است، به رحمت و رأفت اسلامی نیز اشاره کرده و شعری از «سعدی» شاعر بزرگ ایران زمین را در کنار قرآن کریم نقل کردند: «زمختی و نرمی در عین حال است. . ..”

لزوم تبدیل گریه های خیابانی به رفتار سیستماتیک

هشدار چند روز پیش وزیر اسبق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مسئولان کشور نیز از دغدغه های دلسوزان واقعی نظام سیاسی موجود و لزوم پرهیز از افراط و تفریط بود.

نمایندگان مجلس در نامه ای به سران قوا خواستار درک مشکلات مردم معترض شدند و در تفسیر توضیحات مورد نظر رهبری به رحمت و رأفت اسلامی اشاره کردند و شعری از شاعر بزرگ ایران را نقل کردند. سعدی به شهادت: زبری و نرمی دست به دست هم می دهند. ..”

به گزارش آفتاب؛ علی ربیعی از منجی بزرگی به نام صندوق رای یاد کرد که در عرصه سیاست داخلی می تواند فریاد خیابانی را به رفتاری نظام مند تبدیل کند. وی معتقد است در حوزه سیاست خارجی نیز باید از رفتارهای تنش زا پرهیز کرد و در جایگاه مناسب تحولات جهانی قرار گرفت و از تحلیل های بی اساس خودداری کرد.

به گفته ربیعی، ناامنی سرمایه و کمبود سرمایه گذاری از مشکلات درهم تنیده دهه های اخیر در ایران است و این بحران منجر به افزایش مهاجرت از شکل مهاجرت نخبگان علمی به مهاجرت دسته جمعی نخبگان صنعتی و کارآفرینان خواهد شد. و حتی کارگران بخش فنی و دیجیتال.

به گفته وی، برخلاف تصور نظام واحد، تحریم ها نعمت نیست. تحریم‌ها نفس‌گیر، جان‌فرسا، فقیرکننده و تهدیدکننده زندگی بود.

ما باید فضا را باز و شاد کنیم

در ماه های اخیر برخی تندروهای اصولگرا صدای برخی اصولگرایان دیرینه مانند عزت الله ضرغامی را بلند کرده اند. وزیر میراث فرهنگی و گردشگری پیش از این در آغاز اعتراضات سعی کرد همه را به آرامش دعوت کند. وی دیروز تاکید کرد: باید فضا را باز کنیم، مردم را درک کنیم و به مردم سخت نگیریم. گاهی می بینیم که عده ای از شهروندان برای دیدن کنسرت به کشور همسایه می روند و تعدادشان زیاد است و اگر کنسرت خوبی در کشور مطابق با استانداردهای ما برگزار شود تعداد کمی از آنها به کشور همسایه می روند تا در آنجا هزینه کنند. . ما یک سری محدودیت داریم و با توجه به مشکلات خاص کشور؛ تحولات ماه های اخیر و اضافه شدن اینترنت یا جاسوسی مشکلاتی را در جذب گردشگر ایجاد کرده است.

لزوم آشتی ملی با صندوق رای و تعیین الزامات آن

در همین راستا، محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز از نظارت دقیق بر روند انتخابات که امکان رقابت در انتخابات و بهره برداری از نظر مردم را در تصمیم گیری های کشور ناممکن می کند، انتقاد کرد. گذشت در انتخابات 98 بردگان بی ارزش بارها گفته ام که اگر اصلاح طلبان را حذف کنید مردم به سراغ شما نمی آیند… دیدند که رای آنها به آنها نرسید و مردم از پای صندوق ها امیدشان را از دست دادند. نتیجه این تصمیم را هم دیدیم که روند کنونی اعتراضات در کشور را رد کردند.»

علی ربیعی، وزیر سابق کار، اعتمادسازی به صندوق رای و تبدیل فریادهای خیابانی به رفتار نظام مند را ضروری دانست و محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز بر ضرورت آشتی ملی با صندوق رای تاکید و آن را مورد اشاره قرار داد. خواستار و انتقاد از شدت نظارت اختیاری شد.

وی تصریح کرد: اصلاح طلبان آمادگی دارند به شرایط کشور کمک کنند و به مطالبات مردم پاسخ دهند تا جامعه به سمت براندازی نرود اما متاسفانه راهی که آقازاده ها و دولت انتخاب کردند مسیری بود که همه را مد نظر داشت. به عنوان خارجی . تصور نکنید که بیگانگان قشر محدودی هستند، بلکه اکثریت جامعه را بیگانه و مطرود می دانند».

پشت وعده شمخانی برای تشکیل جلسه اصلاح طلبان و رهبری

محمد اشرفی اصفهانی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز به ایلنا از عمل نکردن شمخانی به وعده خود مبنی بر دیدار رهبران اصلاح طلب با رهبری برای ارائه نظرات و پیشنهادات گلایه کرد. این فعال سیاسی گفت: مردم از فشار اقتصادی به تنگ آمده اند و فشار زیادی بر مردم وارد می شود و این فشار می تواند مردم را از بین ببرد.

بسیاری از رویدادهای اخیر در آغوش عمومی باز می گردند

در بحبوحه تحولات اخیر، رئیس قوه قضائیه بارها سعی کرده سخنان امیدوارکننده ای را بیان کند و انعطافی زودگذر در نظام نشان دهد. هر چند که ظاهر و خروجی این حرف ها گاهی فقط شعارهای درمانی است. اخیراً رئیس قوه قضائیه اعلام کرده بود که در صورت اظهار ندامت، زمینه بازگرداندن دروغ پردازان حوادث اخیر را به جامعه می دهد.

نواختن ویولن برای صدای فردا!

گرچه شواهد تجربی در تمامی عرصه های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی حکایت از شکاف عمیق دولت و ملت دارد و هر بار این واقعیت به صورت بحران خود را نشان می دهد، اما دست کم در بخشی از بدنه قدرت وجود دارد. هنوز هم تمایل به انکار وجود این شکاف است! با این حال، هنوز مشخص نیست که هسته سخت قدرت تصمیم به ادامه کار در چه مسیری خواهد گرفت. اگر این خلأ در زلزله کرمانشاه خود را نشان دهد و در قالب اعتماد مردم به واریز پول کمک به حساب علیدی به جای نهادهای امدادی دولتی نمایان شود. امروز اوضاع سخت‌تر شده است، بنابراین اگر دولت در ایران درباره موضوع ازرمان الشمس صحبت کند، به سختی کسی آن را باور خواهد کرد. و این شکاف و بی اعتمادی به تدریج در عرصه های وسیع تری خود را نشان می دهد و پیامدهای آن دامنگیر کل کشور می شود. اگر گفته شود که شب در بازار قفس قفس را با اره قطع می کند، رهگذری علاقه مند می شود و از او می پرسد که چه کار می کنی؟ طرف گفت که ویولن می نواخت. دوباره پرسید چرا صدا نمی آید؟ چول پاسخ داد که فردا صدایش شنیده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید