یک بازی جدید گلزنی آمریکایی در وین

یک بازی جدید گلزنی آمریکایی در وین

روز جدید : هفته گذشته تمامی طرف های مذاکره کننده در وین از پیشرفت نسبی مذاکرات خبر دادند.

۱۱۰ عضو کنگره آمریکا با امضای نامه‌ای از جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن، میز مذاکره را به دلیل آنچه بی‌ثمر بودن مذاکرات وین خواندند، ترک کردند.

این نامه توسط مایکل مک کال، یکی از اعضای ارشد مجلس نمایندگان آمریکا تهیه شده و 109 قانونگذار دیگر آن را امضا کرده اند.

تهیه و انتشار این نامه در شرایطی که همه طرف های مذاکرات وین از پیشرفت نسبی مذاکرات در هفته گذشته خبر داده اند، نشان از بازی جدید امتیازات آمریکا با استفاده از فشار سیاسی و رسانه ای دارد.

از همان ابتدای دور جدید مذاکرات، دولت‌های غربی به‌ویژه آمریکا با اعمال فشار روانی بر تیم مذاکره‌کننده ایران و در عین حال اجتناب از پذیرش مسئولیت‌ها و تعهدات خود، تلاش کردند تا اراده سیاسی خود را بر ایران تحمیل کنند.

این روش فرسوده در جریان مذاکراتی که منجر به امضای قرارداد بریکس شد نیز مورد استفاده آمریکا قرار گرفت.

متأسفانه بسیاری از نقاط ضعف برجام که مشکلات زیادی را برای کشورمان ایجاد کرده، ناشی از نفوذ مذاکره کنندگان از فشار روانی آمریکا و عجله در امضای توافق برجام است.

اگرچه طرف غربی میز مذاکره در وین به رهبری آمریکا با انتقال ابتکارات پیشنهادی ایران برای ارائه تضمین‌ها و ایجاد مکانیسم‌های کاری برای راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها تلاش می‌کند از پذیرش حداقل تعهدات منحرف شود، اما جمهوری اسلامی ایران انحراف نخواهد کرد. از مواضع قانونی و منطقی خود تحت هر شرایطی.

نکته اینجاست که اگر فرض بر این باشد که مجلس نمایندگان آمریکا فشار بر رئیس جمهور آمریکا را بپذیرد، چنین مواردی ربطی به کشورهای دیگر در مذاکرات ندارد و مشکل داخلی آمریکا تلقی می شود.

اگر رئیس جمهور آمریکا قدرت و اختیار کافی برای مدیریت عناصر سیاسی این کشور برای دستیابی به توافق را نداشته باشد، اصلا نباید وارد این روند می شد. در عین حال، چنین شرایطی بیانگر این واقعیت است که با فرض توافق طرفین، دولت آن کشور از اختیارات و ظرفیت لازم برای انجام تعهدات خود برخوردار نیست و این سؤال، اصل مذاکره را زیر سؤال می برد. توافق.

دیدگاهتان را بنویسید