یک تیر و دو علامت سویا / حمایت دولت کشاورزان را تشویق به کشت دانه های روغنی می کند


زمان: 08:41
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855819

سویا یکی از کم پیش بینی ترین محصولات در زمینه مصرف آب است و می تواند جایگزین مناسبی برای محصولات پرمصرف باشد، از این رو وزارت جهاد کشاورزی بسته های حمایتی را در اختیار تولیدکنندگان این گیاه قرار داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ خشکسالی معضلی است که امروزه گریبانگیر کل کشور شده و در این راستا مصرف شرب، کشاورزی و صنعت با مشکلات فراوانی مواجه است.


از آنجایی که مصرف نوشیدنی ها بسیار مهم است، لازم است تغییراتی در سایر مصارف و در نتیجه کشاورزی، تغییر سیستم آبیاری از غرقابی به آبیاری تحت فشار و یا تغییر مدل کشت برای صرفه جویی در مصرف آب ایجاد شود.


سویا یکی از کم پیش بینی ترین محصولات در زمینه مصرف آب است و می تواند جایگزین مناسبی برای محصولات پرمصرف مانند ذرت باشد.ارزش دوره ای سویا و نقش آن در افزایش تولید سایر محصولات، خوراک دام نیز مزیت دیگری است. از رشد سویا


این ویژگی های گیاه سویا، وزارت جهاد کشاورزی را بر آن داشته تا بسته های حمایتی را برای تشویق کشاورزان به کشت این گیاه در اختیار کشاورزان قرار دهد.




164609014 خبر خاکستری



بسته حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان سویا

در همین رابطه محمد قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با رسانه ها گفت: این وزارتخانه به ازای هر هکتار دانه سویا 3 میلیون تن به کشاورزان کمک بلاعوض پرداخت می کند. دانه سویا می تواند عملکرد خود را در هکتار افزایش دهد و با افزایش بهره وری پاداش خواهد گرفت.

وی نحوه پرداخت پاداش بهره وری را تشریح کرد: برای برداشت از 2 تا 2 هزار و 500 تن در هکتار، مبلغ 500 هزار تن، از 2 هزار تا 500 تا 3 هزار تن در هکتار، مبلغ یک میلیون تن و از 3. حداکثر 3500 تن در هکتار 2 میلیون تن و بیش از 3500 تن در هکتار 3 میلیون تن با پاداش بهره وری همراه با خرید تضمینی سویا.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی گفت: با اجرای این طرح حاشیه سود تولیدکنندگان 10 تا 15 درصد افزایش می یابد.

قربانی نیاز سالانه سویا را چهار و نیم میلیون تن عنوان کرد و گفت: تنها در سطح 26 هزار هکتار سویا در کشور کشت می شود که حدود 53 هزار تن آن برداشت می شود.




66968 خبر خاکستری

وی با بیان اینکه سویا علاوه بر کاربرد در صنعت نفت می تواند به عنوان کنجاله سویا در بخش دام و خوراک نیز استفاده شود، افزود: اجرای این طرح موجب افزایش درآمد کشاورزان و افزایش سطح زیر کشت سویا می شود.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی گفت: سیاست ارز ترجیحی باعث نابودی تولیدات کشاورزی شد به طوری که کشاورزان زمین های کشاورزی خود را رها کرده یا اجاره داده اند اما اجرای سیاست ارز آزاد بسیار خواهد بود. رونق خوب در کشاورزی و تولید اقتصادی در کشاورزی می شود.


به گزارش جهانبین نیوز؛ سویا گیاهی روغنی است که روغن آن به دلیل داشتن پروتئین زیاد در جیره دام و طیور در تغذیه و خوراک انسان و به ویژه کنجاله مورد استفاده قرار می گیرد.


کشت سویا در چهارمحال و بختیاری به صورت پایلوت



عطاوله ابراهیم رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز؛ وی گفت: سویا دانه های روغنی است که دام ها نیز از آن استفاده می کنند و کشاورزان از آرد به عنوان خوراک دام استفاده می کنند.


وی گفت: با توجه به اینکه طرح مردمی سازی یارانه ها و توزیع عادلانه یارانه ها ادامه دارد، کشور باید از ظرفیت داخلی خود برای تامین نفت استفاده کند.


ابراهیمی گفت: علاوه بر این در سال های اخیر یکی از محصولات مورد نظر هیحادکشاورزی کلزار بوده که نوع دیگری از دانه های روغنی است و قیمت خرید تقریبی دارد، اما قیمت آن در بازار با بسته شدن یارانه روغن تعیین می شود. رقابتی در میزان عرضه و تقاضا.




156727258 خبر خاکستری



رئیس جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: کلزا نیز از جمله محصولاتی است که در این استان می روید.


به گزارش جهانبین نیوز؛ تشویق کشاورزان به کشت سویا که سالهاست مورد توجه و پیگیری قرار گرفته است، با این طرح دولت می تواند با استقبال خوب کشاورزان مواجه شود و در آینده شاهد کشت بیشتر سویا در کشور خواهیم بود چرا که کاشت این محصول علاوه بر فواید اقتصادی فراوان. برای کشاورزان، کشاورزی را دنبال خواهد کرد، که زمینه را برای تامین بخشی از نیاز به درج دام فراهم می کند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید