یک تیغ برنده به خاطر افراط و عواقب غیرقابل انکار

یک تیغ برنده به خاطر افراط و عواقب غیرقابل انکار

رادیکالیسم مختص مکتب فکری خاصی نیست و هر طیف فکری را می توان رادیکالیزه کرد. تأثیر این افراط گرایی زمانی بزرگتر می شود که علیه منافع ملی باشد.

رادیکالیسم مختص مکتب فکری خاصی نیست و هر طیف فکری را می توان رادیکالیزه کرد. تأثیر این افراط گرایی زمانی بزرگتر می شود که علیه منافع ملی باشد. مانند آنچه در گروگان گرفتن برجام و ادامه مذاکرات و پیوستن به FATF رخ داد، تندروهای سیاسی در داخل و خارج مجلس با اعمال نفوذ مانع از به نتیجه رسیدن برجام و نهایی شدن مذاکرات در زمان مناسب شدند. جدای از افراط گرایی در عرصه سیاسی و اقتصادی که منافع جمعی را فدای منافع شخصی و گروهی کرده است، در حوزه اجتماعی نیز در قالب پدیده ای به نام لباس شخصی، شاهد برخوردهای خشونت آمیز و افراطی با مردم و معترضان هستیم. . نمونه آن را هم در برخورد با معترضان در حوادث اخیر و هم در تجمع مادران نگران از مسمومیت سریالی دانش آموزان در مقابل مدارس دیده ایم. لذا انتظار می رود با تدابیر ویژه مسئولان مربوطه از هرگونه افراط و تفریط در عرصه های مختلف جلوگیری کنند. یعنی با مسئول دانستن گروه هایی که می توانند بر جامعه تأثیر بگذارند، از این امر غیرقانونی جلوگیری شود.

از این رو، با برخی از نمایندگان درباره افراط گرایی که منافع جامعه را تهدید می کند و شرایط کشور را به سمت رادیکال شدن سوق می دهد، بحث کردیم. شرایطی که جامعه را ملتهب کرد و نگرانی ها را در مورد دیپلماسی خارجی، سیاست داخلی و اوضاع اقتصادی و همچنین وضعیت عمومی کشور افزایش داد.

سخنرانان نباید با رفتار رادیکال و اظهارات تند خود جامعه را دوقطبی کنند

محسن پیرهادی نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم با انتقاد از هر نوع افراط گرایی در کشور که تبعات جبران ناپذیری دارد به شارک گفت: البته تعریف و تعبیر افراط گرایی تغییر کرده است، شاید چه چیزی افراط گرایی را ممکن است از نظر برخی افراط گرایی نباشد، اما به طور کلی افراط گرایی در هر زمینه ای به شدت محکوم است و باید از آن پرهیز کرد. این عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس ادامه داد: موضوعی که وجود دارد و همه باید نسبت به آن حساس باشیم، منافع ملی است. ما باید از هر چیزی که منافع ملی را تضمین می کند و باعث رضایت مردم می شود استقبال کنیم.»

نماینده مردم تهران و شمیرانات در مجلس بر پرهیز از هر نوع افراط و تفریط تاکید کرد و افزود: باید تلاش کنیم جامعه را با رفتارهای افراطی و افراطی دو قطبی نکنیم. جامعه به آرامش و رفاه نسبی نیاز دارد. وی افزود: متأسفانه چند ماهی است که آرامش جامعه ما به هم خورده است و همه باید کمک کنیم تا آرامش قبلی برقرار شود.

پیرهادی در ادامه به مقابله با این معضل پرداخت و گفت: باید از هرگونه گفتار و رفتار افراطی که جامعه را دو قطبی می کند، پرهیز کرد. همینطور کسانی که تریبون دارند مراقب اظهارنظرهای خود از تریبون عمومی باشند تا با سخنان و مواضع نامناسب و بدون فکر فضای جامعه را ملتهب نکنند و منجر به تفرقه و اختلاف نشوند. وی تصریح کرد: منافع ملی موضوع مشترک ماست و مردم و مسئولان باید سعی کنند بیشتر روی مسائل مشترک تمرکز کنند و به موضوعات غیرجنجالی بپردازند.وی ادامه داد: ما در جامعه ایران اشتراکات زیادی داریم و باید روی اینها تمرکز کنیم. چیزهای رایج رسانه ها، تریبون ها و گروه های مرجع باید جامعه را به سمت صلح، دوستی و آشتی سوق دهند تا جامعه با صلح و محبت با یکدیگر رفتار کنند. اگر فضا رادیکال و طیفی شود، مردم علیه همدیگر خواهند چرخید و این خواسته دشمن است و باید از آن دوری کنیم.»

تندروها اجازه نمی دهند نمایندگان حتی در مورد مسمومیت دانشجویان موضع گیری کنند

به جز پیرهادی، جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در چندین جلسه مجلس نیز با انتقاد از افراط گرایی در کشور که این روزها در بسیاری از موارد دیده می شود به «شرق» گفت: بیشترین ضربه را در کشور از افراط گرایی وارد کرده ایم. مثلاً در بحث برجام، تندروها اجازه ندادند ما به جایی برسیم، وقتی طرف های غربی آماده امتیاز دادن بودند و دولت روحانی می خواست برجام را به پایان برساند، تندروها اجازه ندادند و با آتش زدن برجام در مجلس و اشغال مواضع افراطی از آن جلوگیری کرد.

وی با انتقاد از اینکه دولت رئیس جمهور اکنون قصد دارد برجام را به همان نقطه ای برساند که در دولت روحانی به پایان رسید، گفت: تندروها در دولت قبل مانع از اجرای برجام شدند اما اکنون گروه هایی را برای مذاکره می فرستند تا به نتیجه برسند. همان برجامی که چهار سال گذشته نگذاشتند به نتیجه برسد، آن را نهایی کنند. اما غرب در این شرایط حاضر نیست پای میز مذاکره بنشیند.» محمودزاده همچنین از تندروهایی که مانع پیوستن کشور به FATF شدند، انتقاد کرد و گفت: در جریان بحث FATF، تندروهای داخلی نیز به حامیان آن حمله کردند و اکنون ایران در لیست سیاه تجاری قرار دارد و نمی توانیم با کشورهای دیگر روابط تجاری و مالی داشته باشیم. این به کشور آسیب جدی وارد کرد.» نماینده مردم مهاباد در مجلس همچنین به مسمومیت دانش‌آموزان دختر در برخی مدارس کشور اشاره کرد و گفت: در موضوعاتی مانند مسمومیت دختران دانش‌آموزی که در برخی مدارس کشور اتفاق افتاد، تندروها اجازه نمی‌دهند نماینده‌ای که منتخب آن باشد. این افراد صحبت کنند و به او حمله کنند. این مصداق بارز افراط گرایی در کشور است که باید با آن مبارزه کنیم. زیرا این اتفاقات به ضرر دولت است. این نماینده مجلس یازدهم بالاخره تاکید کرد: هم در دیپلماسی داخلی و هم در دیپلماسی خارجی مشکل داریم، در حال بررسی تدابیری در این مورد هستیم و در فرصت مناسب اطلاع رسانی می کنیم.

رویکرد صحیح، اعتدال است

افراط گرایی مشکلی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. زیرا پیامدهای منفی زیادی برای کشور دارد. از این رو برخی از نمایندگان به تندروها پیشنهاد کردند که راه اعتدال را در پیش بگیرند و تاکید کردند که اعتدال راهی عقلانی و منطقی است که می تواند کشور را از بن بست ها خارج کند.

علی اصغر عابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با «کوسه» با اشاره به افراط گرایی و مقوله افراط گرایی در کشور، پیشنهاد کرد که تندروها راه اعتدال را در پیش بگیرند و گفت: افراط گرایی و نفاق. در هیچ ساختار واژگان عاقلانه و عاقلانه ای قرار نگیرید. هرکسی که خیلی سریع رانندگی کند از هر طرف سقف سقوط می کند. بنابراین اعتدال همیشه رویکرد درستی است.” او توضیح داد: «البته اعتدال به معنای حرکت بین حق و باطل نیست. «اعتدال حرکتی است در عرصه قانون، اما با حفظ همه چارچوب های منطقی و عقلانی.

وی ادامه داد: البته محافظه کاری را با اعتدال نباید اشتباه گرفت. محافظه کاری جنبشی است در میانه خط بین حق و باطل. این بدان معناست که هیچ یک از طرفین به حق یا باطل نمی رسند و این اشتباه است. صحبت از ایستادن در مسیر درست بر اساس شرایط جامعه است و تاکید می کنم با افراط گرایی جامعه به جایی نمی رسد. بنابراین پیشنهاد می کنم تندروها سیاست اعتدال را اتخاذ کنند تا آسیب کمتری به کشور وارد شود. ملاقات یک نفر با خانمی مقابل یکی از مدارس در حادثه مسمومیت دانش آموزی و افزود: به برخورد با زن مقابل مدرسه هم اعتقاد دارم برخورد با زنی که توانایی جسمی ندارد. این مرد در فضای عمومی جامعه هم اشتباه می کند و هیچکس این حرکت را نمی پسندد و این تندروی محکوم است».

افراط گرایی در هر زمینه ای قطعاً غلبه خواهد کرد

به جز وی، سید کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفت و گو با «کوسه» از برخی اقدامات تندروها که فضا را رادیکالیزه می کند و باعث افزایش نارضایتی و بدبینی در کشور می شود انتقاد کرد و گفت: هر گونه افراط گرایی. در هر زمینه و امری خلاف آموزه‌های دینی، قوانین و مقررات، خلاف منویات مدیریت و مغایر با اهداف نظام است.» وی ادامه داد: هیچکس افراط گرایی را در هیچ زمینه ای از جمله برجام و مذاکرات یا مسائل اجتماعی دوست ندارد. بنابراین افراطیون در هر زمینه ای قطعا افشا می شوند. رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان همچنین تاکید کرد: اینطور نیست که دولت نسبت به تندروها بی تفاوت باشد و قطعا از هر جریان و گروهی با این جریان تندرو برخورد خواهد کرد و توصیه می کنم آسیبی به تندروها وارد نکنیم. کشور با رفتار ما.» در نتیجه بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت افزایش حضور نیروهای افراطی در جامعه، با توجه به بستر فکری آنها، راه حل را در استفاده از خشونت برای کنترل جامعه می دانند. یا حتی با اعمال خود به منافع ملی آسیب عمومی وارد می کنند و آسیب جدی به دولت وارد می کنند. بنابراین باید به جای افراط گرایی راه اعتدال را در پیش بگیرند و مسئولان مربوطه برای جلوگیری از هر گونه افراط گرایی در جامعه اقدامات متقابل انجام دهند تا کشور از افراط گرایی رها شود و تعامل بیشتری با دنیا داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید