یک سال پس از پیروزی رئیسی/ تورم و گرانی رکوردی تاریخی در ایران به ثبت رساند | دو موتور بادی با هم می درخشند

یک سال پس از پیروزی رئیسی/ تورم و گرانی رکوردی تاریخی در ایران به ثبت رساند |  دو موتور بادی با هم می درخشند

تورم خرداد ماه نیز نسبت به ماه قبل 1.5 واحد درصد افزایش داشته است. تورم اصلی گروه اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با 1.8 واحد درصد افزایش به 3.8 درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با 2.8 واحد درصد افزایش به 2.7 درصد رسید. در عین حال تورم نقطه‌ای خانوارهای شهری 3.8 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 0.8 واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نسبت برای خانوارهای روستایی 2.7 درصد است که نسبت به ماه قبل 0.8 واحد درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه گروه‌های اصلی «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ۲.۸ درصد و ۲.۷ درصد است. این در حالی است که تورم ماهانه خانوارهای شهری 2.8 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 2.8 واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نسبت برای خانوارهای روستایی 2.7 درصد است که نسبت به ماه قبل 0.8 واحد درصد افزایش داشته است. متوسط ​​تورم دوم خرداد برای خانوارها در کشور به 2.8 درصد رسید که نسبت به ماه قبل 2.8 واحد درصد افزایش نشان می دهد. همچنین متوسط ​​نرخ تورم برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 2.8 درصد و 3.8 درصد بوده که برای خانوارهای شهری 1.8 واحد درصد و خانوارهای روستایی 1.8 واحد درصد افزایش داشته است.

وحید شقاگی شهری، کارشناس اقتصادی معتقد است: موضوع تورم یکی از معضلات بزرگ اقتصاد ایران است و در دهه 90 متوسط ​​نرخ تورم در ایران 24 درصد بود و از سال 1397 با تشدید تحریم ها بیشتر شده ایم. . دخیل در تورم … این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: با فرا رسیدن سال 1401 حوادثی رخ داد که دوباره موتور تورم را در اقتصاد ایران روشن کرد که برخی به عوامل خارجی و برخی دیگر مربوط به تصمیمات اشتباه در داخل کشور بود. وی به برخی عوامل داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: یکی از این عوامل مربوط به بودجه سال 1401 بود که بودجه ای شکننده با عدم تعادل بالا بود و سیگنالی که به اقتصاد داد کسری بودجه در اقتصاد ایران بود. همچنین در پایان سال گذشته تصمیم اشتباهی گرفته شد و حقوق کارمندان 57 درصد افزایش یافت در حالی که اقتصاد ایران اقتصاد فناوری محور و فناوری محور نیست و اقتصاد کار محور و تولید محور در اقتصاد ایران با نیروی کار مرتبط است.

شقاقی شهری گفت: موضوع دیگر بحث تورم وارداتی است و با جنگ اوکراین و روسیه و دوران پس از سلطنت، تورم قابل توجهی در دنیا در حال شکل گیری است و تورم در آمریکا و کشورهای اروپایی به 8 درصد رسیده است. و ایران کشوری تامین کننده است، خودش وارد می کند و این تورم وارداتی کاملا در اقتصاد کشورش منعکس می شود.بانک ها و دولت مشتاق دریافت منابع از بانک مرکزی هستند.وی افزود: عامل دیگر نابرابری بانک ها و واقعیت است. که بانک ها دائماً اضافه برداشت می کنند، آخرین رقم حدود 120 همات (هزار میلیارد تن) است و مابقی رپو در پایان اردیبهشت به 90 همات (هزار میلیارد تن) رسیده است و این ارقام نشان می دهد که بانک ها بسیار هستند. مشتاق دریافت منابع از بانک مرکزی است و دولت همچنان به اضافه برداشت از بانک مرکزی ادامه می دهد و دست دولت در جیب بانک هاست که بیشتر از بانک ها نقدینگی ایجاد می کند. تا پایان سال 1400 هر روز به مردم پیام می دادند که برجام به آخرین مرحله رسیده و معاهده برجام امضا خواهد شد تا اینکه در سال 1401 ناگهان صفحه به اخبار ناامیدکننده ای از برجام تبدیل شد. و عدم اطمینان و خطرات سیاسی.

تصمیمات غیرحرفه ای و تحریک آمیز دولت زیاد بود

وی افزود: در این شرایط حساس که موتور تورم و انتظارات تورمی مشخص شد، دولت مجبور به حذف ارز 4200 تومانی شد و به یکباره دستور آزادسازی قیمت 7 کالای اساسی و این افزایش قیمت 7 را صادر کرد. کالاهای اساسی به آن سرایت کرد و شوک قابل توجهی بود که آثار تورمی خود را بر اقتصاد نشان داد.این کارشناس اقتصادی با استناد به برخی دیگر از تصمیمات غیرکارشناسی، ناگهانی و تحریک آمیز دولت خاطرنشان کرد: رفتار دولت در مواجهه با تورم منجر به اقتصاد دیکتاتوری شده است. قیمت گذاری، اما اصلا با واقعیت اقتصادی کشور همخوانی نداشت و باعث شکست شد، مانند (دستورات عباس تابش در سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان) که باعث التهاب در اقتصاد و یا گمرک شد. وظایف آنها به طور ناگهانی افزایش یافت.

دو بال متورم با هم برق زدند

وی گفت: ما شاهد این افزایش قیمت دارایی و مواد غذایی با هم هستیم. افزایش قیمت دلار ناشی از ریسک اقتصادی و تداوم عدم تعادل و بلاتکلیفی بانکی است و از سوی دیگر ارز 4200 تنی مواد غذایی و دو موتور را نیز افزایش داد. تورم با هم روشن شد. شقاقی شهری افزود: در سال های گذشته قیمت دارایی ها (طلا و سکه، خودرو، بازار مسکن و سرمایه) ابتدا افزایش یافت و سپس افزایش قیمت ها با فاصله 3 تا 6 ماهه به کالاها و خدمات سرایت کرد، اما در یک، دو ماه در ماه گذشته به دلیل رشد نقدینگی ناشی از عدم تعادل بودجه و بانکی و انتظارات تورمی و همگام شدن آن با ساماندهی 4200 تنی و آزادسازی قیمت، همزمان افزایش قیمت دارایی ها و مواد غذایی رخ داده است.

افزایش تورم به دلیل قیمت مواد غذایی است

وی افزود: این گزارش نشان می‌دهد که عمده این تعداد مربوط به بخش مواد غذایی و آشامیدنی است، در حالی که داده‌های بازار نشان می‌دهد که بازار مواد غذایی و آشامیدنی در یک ماه گذشته رشد داشته و قیمت دارایی‌ها برای مثال در بازار مسکن پایین نبوده است. رشد قابل توجهی است. وی افزود: در 5 سال گذشته بالاترین نرخ تورم ماهانه 7 درصد بوده که در مهر ماه 1397 اتفاق افتاده است و این نرخ تورم ماهانه 12.2 درصدی رقم بسیار بالا و نگران کننده ای است و نرخ تورم ماهانه 10 درصد را داریم. در 5 سال گذشته نیستیم و این رقم رکورد 12.2 درصدی است.این کارشناس اقتصادی گفت: اتفاقی که در اردیبهشت رخ داد بی سابقه است، زمانی که التهاب در بازار دارایی و بازار کالا و خدمات همزمان شد، بنابراین بازار برای دارایی ها قیمت دلار از حدود 25 هزار تن در ابتدای سال به 32 هزار تن و حدود 30 تن رسید. نرخ دلار افزایش یافت و مسکن، طلا، سکه، خودرو و بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داد اما در بازار کالا و خدمات تصمیم به تنظیم نرخ 4200 تنی بازار را شعله ور کرد.

شرایط مساعدی برای حذف ارز از 4200 تومان نداشتیم

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: همه برآوردها نشان می دهد ساماندهی نرخ ارز 4200 تنی بار تورمی بر دوش اقتصاد دارد. اما تلاش نافرجام سال 72 نشان داد که تصمیم اصلاح ناکام ماند و باعث تورم 49.4 درصدی در سال 1374 و دولت شد و زمان مجبور به تسلیم شدن شد و سیاست تثبیت اقتصادی را ادامه داد اما در سال 1381 نرخ ارز موفق شد زیرا وضعیت دلار و ارز دولتی کافی بود اما شرایط مساعدی برای حذف ارز 4200 تومانی که امروز بیشتر شده است نداشتیم، مشابه سال 1372 و پس از تورم قابل توجه پیش بینی می شود.

وی افزود: پیشنهاد من به دولت این است که شدت تورم دارایی ها را محدود کند چرا که همزمانی این دو تورم را بسیار ناراحت کننده می کند، زیرا در بازار دارایی باید انتظارات تورمی مدیریت شود و قابلیت پیش بینی اقتصادی تعدیل شود و بانک ها و تصمیمات باید نامتعادل باشد «از دستورات بپرهیزید و از تصمیماتی مانند افزایش 57 درصدی حقوق بپرهیزید.» یعنی دولت باید تصمیمات سختی بگیرد و با برنامه ای عدم تعادل بانک ها را مدیریت کند که البته قابل حل نیست. شکاکی شهری با تاکید بر اینکه دولت هم باید حکومت کند و بگوید برنامه هایی برای تعادل بانک ها دارد و قصد دارد برای جلوگیری از نقدینگی آن را کنترل کند، گفت: دولت می تواند سیگنال بدهد.

دولت باید بر کنترل تورم تمرکز کند

وی افزود: دولت باید بر کنترل تورم تمرکز کند و مهمترین راهبرد و سیاست دولت باید کنترل تورم و مدیریت این موضوع بر روی تمامی اجزا و مواضع دولت باشد و در غیر این صورت تمامی سیاست های تولیدی و اجتماعی دولت این کارشناس اقتصادی گفت: اگر تورم مهار نشود این سقف قابل اجرا نخواهد بود، زیرا تا زمانی که تورم کنترل نشود این دارایی رشد می کند و اجاره بها افزایش می یابد. اصلاً رشد کند، زیرا اگر تورم کنترل نشود، تولید هم بی معنا می شود.» او گفت: تولید یعنی زمانی که تورم 2 تا 5 درصد باشد. در اقتصادی که تورم 50 یا 60 درصد است، تولید بنابراین دولت باید کنترل تورم را مهمترین شعار، خاموش کردن موتورهای تورم زا و مدیریت غیرقابل پیش بینی بودن اقتصاد کشور قرار دهد. شقاقی شهری افزود: در این شرایط لازم به نظر می رسد وزارت امور خارجه با تیم اقتصادی دولت برای کنترل تورم هماهنگی داشته باشد چرا که هر جمله ای که وزیر امور خارجه بیان می کند مربوط به موضوع کنترل تورم است و زمانی که می گوید من می گویم. به آینده مذاکرات خوشبین نیستم. این اظهارنظر باعث ایجاد تورم در اقتصاد می شود، در حالی که متولی اصلی کنترل تورم باید یا وزارت اقتصاد یا بانک مرکزی باشد و همه سیاست ها هماهنگ باشد.

دیدگاهتان را بنویسید