یک میلیون بشکه خالی

یک میلیون بشکه خالی

صدیقه بهزادپور: اگرچه وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی قبل از استعفای رستم قاسمی از وزارتخانه محقق نشد، اما کارشناسان معتقدند تلاش دولت برای تحقق این وعده سرمایه زیادی را به بهانه پیشبرد این پروژه به مصرف رسانده است. فعلاً بله امیدواریم محقق نشود، زیرا در صورت تحقق این وعده، بخش زیادی از اعتبارات به سمت پروژه ای خارج از برنامه هفتم توسعه و ناهماهنگی می رود که ممکن است به رشد اقتصادی آسیب برساند.

ساز نا کوک یک میلیون واحد مسکونی ساخت

کمال عطاری محقق توسعه اقتصادی در این خصوص به آرمان ملی گفت: ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور با هیچ یک از استانداردهای حاکم بر جامعه ما مطابقت ندارد، ادعای ساخت یک میلیون واحد مسکونی، بدون آن. با در نظر گرفتن سایر شاخص‌های توسعه در کشور و همچنین خارج از برنامه هفتم توسعه، ابزار شکست خورده‌ای تلقی می‌شود که نه تنها راه به جایی نمی‌برد، بلکه حتی تلاش برای اجرای آن، ضرری برای اقتصاد کشور تلقی می‌شود. این کارشناس ارشد افزود: بررسی حوزه مسکن از دو منظر قابل بررسی است و در سال های اخیر بازار مسکن نه تنها باعث ایجاد اشتغال و درآمد شده، بلکه منجر به ایجاد اجاره بها و جو متراکم و نامنظم در این زمینه شده است. حوزه ای که نشان از اتخاذ سیاست های نادرست در این حوزه دارد، اما همچنان برخی مدیران بر ادامه همان برنامه های غلط اصرار دارند و در عین حال اصرار بر اجرای سیاست هایی که منجر به اتلاف سرمایه و زمان و آسیب به اقتصاد می شود در سایر حوزه ها جرم تلقی می شود. کشورها.

هزینه تامین مسکن برای مردم 20 برابر نرخ استاندارد است

وی ادامه داد: تامین مسکن به عنوان یکی از وظایف اولیه دولت به ویژه برای اقشار آسیب پذیر جامعه محسوب می شود، اما دولت تنها پروژه هایی را با عناوین مختلف اجرا می کند. مسکن مهر، مسکن ملی، جنبش ملی مسکن اصرار دارند که هزینه تامین مسکن خانوارها به 20 برابر کل درآمد آنها رسیده است، در حالی که در سایر کشورها این رقم تا 5 برابر اعلام شده است. اطری معتقد است: در سال های اخیر مسکن به عنوان محرک اصلی اقتصاد کشور اعلام شده است، بیشترین اعتبارات و اعتبارات موجود در حوزه شرکت های دانش بنیان به آن تخصیص یافته و در نتیجه رشد اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت. با چالش‌های ناشی از عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان مواجه شده است زیرا مسکن تمام سرمایه و اعتبار آنها را جذب کرده است.

بی توجهی به هشدارهای کارشناسان

این پژوهشگر توسعه افزود: عدم نظارت باعث شده مردم در سال های اخیر طعمه بازار مسکن شوند و به نظر می رسد مسئولان چشم بر این هشدارها بسته اند و نتیجه برای همگان شده است که چنین مواردی در سایر کشورها باعث عذرخواهی مقام مربوطه خواهد شد. وی بیان کرد: فرض بر این بود که رونق مسکن در برنامه هفتم توسعه محقق نشود اما در حال حاضر ادعای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال بدون توجه به این موضوع باعث می شود حدود 40 تا 50 درصد از سرمایه کشور به این سمت برسد. در شرایطی که ایران در تحریم و شرایط سختی قرار دارد باید موضوع تعیین تکلیف شود و قطعا اگر این موضوع اجرایی شود شرایط سختی خواهیم داشت چرا که نمی توان از کجا اعتبار و سرمایه برای این پروژه تامین کرد. این کارشناس تصریح کرد: در دوره ریاست جمهوری جمهاوی احمدی نژاد با اعتبارات سرمایه ای و مالی بسیار خوب، اجرای پروژه مسکن مهر بدون نگاه جامع به سایر بخش های اقتصاد کشور منجر به نابودی رشد اقتصادی شد. آیا باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی داشته باشیم؟ از کدام اعتبارات؟ چگونه اطری افزود: شاید با نگاهی به برنامه جامع مسکن که در دولت هشتم تنظیم شد، بتوانیم با نگاهی کل نگر اقدامات مطلوبی را در این حوزه اجرا کنیم وگرنه این روند به جایی نمی رسد. اطری افزود: برای اینکه دولت بگوید باید زمین را به بازار بدهیم، اقتصاد نئوکلاسیک معتقد است که نباید زمین را به بازار داد زیرا این سیاست از ابتدا محکوم به فنا است زیرا زمین رانت خواری است و اگر سیستمی برای مبارزه با رانت خواری وجود دارد و در غیر این صورت بخش مولد اقتصاد کشور را از دایره فعالیت خارج می کند و در حال حاضر سرمایه زیادی به بخش مسکن سرازیر شده و اقتصاد را دچار بیماری هلندی کرده است. که اقتصاد کل کشور را فلج می کند. جادوی تراکم فروش از دولت های گذشته دولت اصلی را نیز گرفته است. این کارشناس ارشد مسکن یادآور شد: در ایران بازار مسکن یک بازار کاذب است، بر این اساس نمی توان در این زمینه تحلیل واقعی کرد و پیش بینی درستی در این زمینه داشت، بازار مسکن ایران هیچ گونه ای ندارد. ویژگی های بازار مسکن واقعی تبدیل به یک مجتمع اجاره ای شده است که نمی توان آن را در ارتباط با اتکای اقتصاد به ساخت و ساز در نظر گرفت، در حالی که برخی تصور می کنند در صورت ایجاد جاده می توان بازار مسکن را بهبود بخشید. باید طبق برنامه ریزی های کلان مسکن تولید و عرضه کند. دخالت دولت در بازار مسکن به این معنا نیست که دولت در ساخت و ساز مسکن حضور داشته باشد و مانند مسکن مهر، پیمانکارانی را که از اقتصاد رانتی منتفع شده اند، استخدام کند. در ساخت مسکن انبوه برای اقشار ضعیف جامعه، دولت باید همواره تاکید کند که اقتصاد رانتی شکل نمی گیرد و سیاست های کلان اقتصادی کشور همسو با پروژه ساخت مسکن است، بنابراین انسداد بازار مسکن ما را از امیدواری باز می دارد. برای بهبود وضعیت ساخت و ساز مسکونی در آینده بیایید باشیم و شاید بهتر است بگوییم در این شرایط نمی توان این بازار را در هیچ بعدی تحلیل کرد. وی ادامه داد: در حالی که طبق طرح جامع شهر تهران با جمعیت کمتر از 10 میلیون نفر قرار بود موتور توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور شود، اکنون طرح هایی در حال اجراست که باعث افزایش جمعیت این شهر می شود. شهر به 18 میلیون نفر، بدون فکر کردن به کار

تعریف و راه حل های خاص برای توسعه

اطهری گفت: کسب و انتقال دانش برنامه نویسی حضوری شکسته شده است. از سوی دیگر، بنگاه‌های خصوصی متوسط ​​و بزرگ ما که کانال‌های اصلی انتقال مستقیم دانش به نسل جدید هستند، اغلب آسیب دیده و حتی تعطیل شده‌اند و این وضعیت افق اقتصاد دانش‌آموزی را تاریک کرده است. اقتصاد دانش به نوعی می تواند توسعه نیافتگی تاریخی ما را جبران کند. وی ادامه داد: عملکرد اقتصاد ایران در یکی دو دهه اخیر شواهد زیادی به ما می دهد که مسیر انتخاب شده به توسعه ایران منتهی نخواهد شد. در سال های اخیر مردم خواسته های خود را برای زندگی بهتر به روش های مختلف و به زبان های مختلف بیان کرده اند. این کارشناس ارشد با بیان اینکه توسعه تعریف مشخصی دارد ادامه داد: ممکن است مسیرهای توسعه متفاوت باشد اما اصول آن مشخص است. اگر خواهان اقتصاد دانش بنیان هستیم، مشخص است که کدام نهادها باید تقویت شوند و کدام نهادها باید تضعیف شوند. اطری بیان کرد: اگر واقعا اراده ای برای حرکت به سمت توسعه وجود داشته باشد، مدلی که برای نگارش برنامه چهارم انتخاب شد، یعنی فراگیری نسبی و فراخوان گروه های اجتماعی به مشارکت، به نظر من می تواند مبنای مناسبی باشد. به ویژه در دو دهه اخیر، گروه‌های اجتماعی در ایران از جمله کارگران، اتحادیه‌های کارگری مانند اتاق بازرگانی، جنبش‌های زیست‌محیطی و غیره بسیار قدرتمندتر شده‌اند و می‌توانند ورودی‌های ارزشمندی را در تدوین برنامه توسعه ارائه دهند. او ادامه داد: خروج سرمایه های مالی و انسانی از ایران نگران کننده است. بارها تشکیل سرمایه در بخش صنعت به خارج از کشور رفته و جمعیت نیز افزایش یافته است. اگر به هر شاخص دیگری نگاه کنیم، جای نگرانی وجود دارد. وضعیت شهرنشینی و حاشیه نشینی یا آسیب های اجتماعی یا میزان افزایش جرم و بزهکاری و غیره را فرض کنید. هشدار دهنده است اطری در پایان گفت: حضور جمع کثیری از نوجوانان و جوانان در رویدادهای اخیر لزوم حرکت به سمت توسعه را بیش از پیش یادآوری کرده است.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید