یک میلیون گردشگر تنها در یک ماه به استانبول سفر می کنند / ایرانی ها حرف اول را می زنند

یک میلیون گردشگر تنها در یک ماه به استانبول سفر می کنند / ایرانی ها حرف اول را می زنند

روز جدید : ورود 45 میلیون گردشگر خارجی و درآمد 35 میلیارد دلاری گردشگری پیش بینی مقامات ترکیه برای سال جاری است.

مقامات ترکیه می گویند یک میلیون گردشگر خارجی در یک ماه وارد استانبول می شوند. ایرانی ها در این آمار در رتبه اول قرار دارند.

این آمار مربوط به مارس 2022 (10 مارس 1400 تا 11 آوریل 1401) است.
این به معنای ثبت یک رکورد جدید برای بخش گردشگری ترکیه است.

این در حالی است که مجموع مسافران خارجی اعم از گردشگر و غیرگردشگر به ایران در سال 1998 (قبل از بحران ولیعهد) به حدود 8.8 میلیون نفر رسیده است.

به گزارش رسانه های ترکیه، تعداد گردشگران خارجی استانبول در ماه مارس گذشته به یک میلیون و 156 هزار و 400 نفر رسید که نسبت به مارس سال گذشته 112 درصد افزایش داشته است. این شماره از راه هوایی و دریایی وارد استانبول شد.

ایرانی ها با 116 هزار گردشگر در رتبه اول قرار دارند. پس از آن به ترتیب گردشگران آلمانی (92 هزار نفر) و روس ها (90 هزار نفر) قرار دارند.

گردشگران ایرانی که به استانبول سفر می کنند 10 درصد از کل گردشگران را تشکیل می دهند. در کلاس بعدی، گردشگران آلمانی حدود 8 درصد و گردشگران روسی 7.8 درصد هستند.

ایرانی ها نیز در خرید خانه در ترکیه پیشتاز هستند. اتباع خارجی می توانند با خرید خانه در ترکیه اقامت موقت یا شهروندی دریافت کنند.

تعداد گردشگران ورودی به استانبول در سه ماهه نخست امسال نیز به 3 میلیون نفر رسید.

بازگشت به فرودگاه استانبول قبل از تاج

مقامات ترکیه می گویند فرودگاه استانبول بیشترین تعداد مسافر در دو سال گذشته را داشته است.
بر اساس آمار فرودگاه، تعداد مسافران قبل از دوره تاج گذاری رسیده است.

اپیدمی کرون منجر به محدودیت های سفر به ویژه پروازها و سفرهای توریستی شده است، اما بیشتر محدودیت ها قبلاً در ترکیه برداشته شده است.

مدیریت فرودگاه استانبول اعلام کرد روز یکشنبه (دیروز) این فرودگاه 214515 مسافر و 1324 پرواز را ثبت کرده است. این بالاترین رقم در دو سال گذشته است.

بیشترین تردد مسافر و پرواز ثبت شده در فرودگاه استانبول مربوط به سال 2019 است که در یک روز امسال 1566 پرواز و 252 هزار و 433 مسافر به ثبت رسیده است.

پیش بینی 45 میلیون گردشگر برای ترکیه

مقامات ترکیه پیش بینی می کنند که تعداد گردشگران خارجی در سال جاری (2022) به 45 میلیون نفر و درآمد آن به 35 میلیارد دلار برسد.

وزیر دارایی و دارایی ترکیه گفت: معتقدم از 45 میلیون گردشگر خارجی عبور خواهیم کرد و 35 میلیارد دلار درآمد گردشگری خواهیم داشت.

وی همچنین تاکید کرد که گردشگران روسی برای استفاده از کارت های اعتباری مالی در ترکیه مشکلی نخواهند داشت.

کارت های اعتباری بانکی بزرگ جهان، از جمله ویزا و مسترکارت، فعالیت خود را در روسیه متوقف کرده و به شهروندان روسی خدمات ارائه می کنند. این موضوع مشکلاتی را برای گردشگران روسی در کشورهای دیگر ایجاد کرده است. گردشگران روسی در حال حاضر از سیستم های بانکی دیگر استفاده می کنند.

92 درصد از هتل های استانبول را در اختیار دارد

رسانه های ترکیه نیز گزارش دادند که میانگین اشغال هتل های استانبول به 92 درصد رسیده است.

علاوه بر این، چند سال بعد پروازهای مستقیم بین استانبول و عربستان سعودی به تازگی از سر گرفته شده است. این بدان معناست که گردشگران سعودی دوباره به استانبول خواهند رفت. گردشگران سعودی معمولاً رقم بالایی را خرج می کنند.

وزیر دارایی ترکیه گفت: پیش بینی ما برای گردشگری بسیار خوب است. من معتقدم از هدف 45 میلیون گردشگر و 35 میلیارد دلار درآمد گردشگری فراتر خواهیم رفت. هزینه ها در حال افزایش است و گردشگران زیادی وجود دارد.

1.3 میلیون خارجی در استانبول زندگی می کنند

در حال حاضر حدود 1.305 میلیون خارجی به صورت قانونی در استانبول زندگی می کنند. در رتبه اول شهروندان سوریه با 542 هزار نفر قرار دارند.

همچنین حدود 72000 مهاجر غیرقانونی در استانبول هستند که 23000 نفر از آنها شهر را ترک کرده اند.

پیش بینی ورود 1110 کشتی توریستی

مدیر منطقه ای بنادر مدیترانه شرقی ترکیه تخمین می زند که تعداد کشتی های مسافرتی که در سال جاری وارد بنادر ترکیه می شوند 1110 کشتی خواهد بود که حدود 1.5 میلیون گردشگر را حمل می کنند.

وی به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت که ترکیه بیشترین تعداد گردشگران ورودی را در سال 2013 از طریق کشتی های تفریحی بزرگ داشته است. این رقم 2.3 میلیون گردشگر است.

وی ادامه داد: در سال 2011 بیشترین تعداد کشتی های بزرگ گردشگری وارد بنادر ترکیه شد که به 1650 فروند رسید.

این مقام مسئول تصریح کرد: ورود کشتی های توریستی به بنادر ترکیه در سال 2020 به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. این رقم در سال گذشته تنها 80 نفر بود که 45000 گردشگر را با خود حمل می کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در حال بهبود شرایط گردشگری از آسیب های ناشی از اپیدمی کرون هستیم. پیش بینی می کنیم امسال تعداد کشتی های کروز وارد بنادر ترکیه به 1100 کشتی با 1.5 میلیون گردشگر برسد.

همچنین پیش بینی می کنیم که این رقم در سال آینده (2023) افزایش یابد و تعداد گردشگرانی که با کشتی های کروز به ترکیه می آیند به 2.3 میلیون نفر برسد.

ترکیه دارای 25 بندر اصلی برای کشتی های توریستی خارجی است. ترکیه تمامی محدودیت های تاج را لغو کرده است.

بندر کوش آداسی ترکیه میزبان بیشترین تعداد کشتی های توریستی است و به مهم ترین بندر گردشگری ترکیه تبدیل شده است. پس از آن بنادر استانبول، چسمه، بدروم، مارماریس، آنتالیا و آلانیا قرار دارند.

انتظار می رود بندر کوش آداسی ترکیه در سال جاری پذیرای بیش از 750 هزار گردشگر باشد و پیش بینی می شود تعداد کشتی های تفریحی بزرگی که در استانبول پهلو گرفته اند به 400 نفر برسد.

دیدگاهتان را بنویسید