یک «نه» بزرگ به «دبه» دولت

یک «نه» بزرگ به «دبه» دولت

روز جدیدعملیات اقتصادی پیشنهادی دولت در اردیبهشت ماه امسال با وجود مخالفت های فراوان اجرایی شد و دولت و مجلس به منتقدان این اطمینان را داده اند که اجازه نمی دهند حذف ارز ترجیحی به معیشت مردم فشار بیاورد.

در جریان حذف ارز ترجیحی از بودجه 1401، دولت و مجلس اعلام کردند که این موضوع با پیش بینی های لازم برای حفظ سطح معیشت مردم انجام شده و در نهایت تورم 7 درصدی ایجاد خواهد کرد. این اقدامات شامل تحویل کالاهای اساسی با قیمت مناسب با بسته ای است که پس از گذشت پنج ماه از سال حتی به مرحله بررسی هیأت وزیران نرسیده است و دومین و مهمترین اقدامی که در لایحه بودجه 1401 نیز لحاظ شده است. تعهد دولت به حفظ قیمت کالاهای اساسی در سطح شهریور 1400 بود. تعهدی که دولت نتوانست به آن عمل کند و اکنون قیمت اکثریت قریب به اتفاق کالاها نه تنها افزایش یافته، بلکه جهش کرده و معیشت مردم را در بحرانی بی سابقه قرار داده است.

در چنین شرایطی، دولت رئیس‌جمهور به جای برنامه‌ریزی برای انجام وظایف کلیدی خود، سعی در رفع مشکل داشت و لایحه اصلاح بودجه 1401 را به مجلس ارائه کرد تا شهروندان بهارستانی بند حفظ قیمت کالاهای اساسی را حذف کنند. در سطح 1400 شهریور. اگر مجلس با این کار پیش برود، دولت نیز در گرانی های اخیر سهیم خواهد شد و دولت نیز از زیر بار مسئولیت زیر پا گذاشتن تعهد اولیه خود و عمل نکردن به پیش فرض انجام یک عملیات اقتصادی و سرگردانی مردم برداشته می شود. میانه میدان افزایش سرسام آور قیمت ها و تورم روزافزون.

سناریوی دوم این است که مجلس به تغییرات قانون بودجه رای نمی دهد. در این صورت دولت قصد دارد تقصیر شکست سیاست جراحی اقتصادی را به گردن مجلس بیندازد و ادعا کند که بازگشت قیمت اقلام ضروری به سطح سال گذشته منجر به کسری بودجه و از دست رفتن دستاوردها شده است. دولت و مجلس در ایجاد ثبات اقتصادی؛ خبرگزاری دولتی ایرنا مردادماه امسال در همین زمینه نوشت: بر اساس آخرین آمار، آثار تورمی حذف ارز 4200 تومانی در دو ماه خرداد و تیر تقریباً به طور کامل برطرف شد و از در این ماه نرخ تورم به سطوح قبل از لغو ارز 4200 تومانی باز می گردد.» این مهم جز با کنترل شدید پایه پولی و پرهیز دولت از چاپ پول میسر نشد، اما اگر مجلس اصرار به دادن پول داشت. مردم قیمت شهریور 1400 و دولت را مجبور به اجرای آن کردند، همه موفقیت های دولت در کنترل پایه پولی را تحت الشعاع قرار خواهد داد.»

دولت نباید از اجرای قانون طفره رود

البته مجلس هم در این میان بیکار نیست. بیشتر اظهارات اولیه و میان دوره ای نمایندگان پس از ارائه لایحه تعدیل بودجه امسال به موضوع انتقادات تند از دولت رئیس جمهور اختصاص داشت. به عنوان مثال، «مهدی تقیانی» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در 28 مردادماه پس از ارائه لایحه اصلاح بودجه از سوی دولت گفت: قانون بودجه یک کل یکپارچه بود و در این قانون قیمت شهریور 1400 است. بر اساس کاتالوگ الکترونیکی از ابتدا. نکته دوم اینکه اگر خانواری کالای مورد نظر خود را با مبلغ پیش بینی شده خریداری کند، با توجه به افزایش هیجانی قیمت کالاها در اردیبهشت و خرداد، آیا منابع موجود برای پرکردن این خلاء کافی خواهد بود؟ وی با بیان اینکه در بحث اصلاح سیاست ارز ترجیحی دو موضوع وجود دارد، تصریح کرد: اول اینکه عرضه کالاها و کالاهای اساسی با قیمت شهریور 1400 برای یکدیگر قابل توجه است و انتخاب یکی و کنار گذاشتن دیگری بی معنی است و دومی موضوع، مسئله منابع مورد نیاز است.

عبدالجلال ایری، رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در همین روز درباره لزوم اجرای فهرست الکترونیکی کالاها و ساماندهی توزیع اقلام ضروری گفت: بر اساس قانون بودجه سال 1401، دولت مجاز است تغییر یارانه ها و به نوعی حذف ارز ترجیحی و در عین حال ساماندهی شبکه توزیع کالاهای اساسی، اقلام ضروری است سفره مردم به همان قیمت شهریور 1400 عرضه شود که در قانون بودجه آمده است. برای امسال و دولت از ابتدای سال تعهد خود را برای انجام آن می دانست. متاسفانه چندی پیش دولت لایحه ای در خصوص اصلاح قانون بودجه ارائه کرد و از اجرای قانون و توزیع اقلام شهریور 1400 پرهیز کرد در حالی که دولت وقت کافی برای اصلاح شبکه توزیع کالا داشت.

محمد باکر کلیباف رئیس مجلس در پاسخ به این نمایندگان اعلام کرد که قانون کالاهای اساسی همان شهریور 1400 است و انشالله در صورت اجرایی شدن کالابرگ و آمادگی دولت برای واگذاری سبد کالا، اجرا خواهد شد. اساس کار .

ترجیح مردم کاهش قیمت اجناس است

اما پس از گذشت بیش از دو هفته از این موضوع، دولت و مجلس همچنان بر مواضع خود پافشاری می کنند. یعنی دولت همچنان می خواهد تکلیف بازگشت قیمت ها را حذف کند و مجلس همچنان بر اجرای این بند از قانون که نیم سال است تعلیق شده است اصرار دارد.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس در همین زمینه حذف ارز ترجیحی بدون ایجاد زیرساخت های آن را تاثیر منفی بر زندگی مردم دانست و گفت: در شرایط فعلی بهتر است به جای آن کالاها با نرخ روز گذشته به فروش برسند. سال برای پرداخت یارانه

سید کاظم دلهوش آباتاری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه پولی با افزایش قیمت همراه است، گفت: طبیعی است که پرداخت یارانه همراه با افزایش قیمت کالاها باشد. مورد قبول اکثر مردم نیست، بنابراین محدود کردن تورم در اولویت است.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در شرایط فعلی باید کالاها به قیمت سال گذشته در اختیار مردم قرار گیرد، اقداماتی انجام شود و با اعمال قانون حداقل کمی برای تقویت معیشت تاثیر بگذارد. ما ترجیح می‌دهیم در این شرایط حداقل قیمت کالاها ثابت بماند، بنابراین ما نمایندگان مجلس از ابتدا گفته‌ایم که حذف ارز ترجیحی به این شکل کار اشتباهی است و کار کارشناسی نیست زیرا افزایش قیمت چند قلم کالا بر روی قیمت کالاها تاثیر می‌گذارد. قیمت هزاران کالای دیگر

نماینده صومعه سرا در مجلس ادامه داد: حذف ارز ترجیحی بدون ایجاد زیرساخت های آن تاثیر منفی بر زندگی مردم دارد، بنابراین بارها مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده ایم و فکر می کنم در شرایط فعلی بهتر است عرضه شود. کالاها به نرخ شهریور سال گذشته به جای پرداخت یارانه

سخنگوی کمیته قضایی مجلس افزود: بهتر است به جای پرداخت پول به مردم، قیمت کالاها ارزان و متعادل باشد که این امر باعث افزایش نقدینگی در سطح جامعه نیز می شود.

با مردم ارتباط برقرار کنید؛ نسخه دیگری از مجلس

مجلس در گام آخر از طریق مرکز پژوهش های خود نظرسنجی را انجام داد تا موضع خود را در برابر اقدامات دولت روشن کند. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از سوی موسسه افکار عمومی، 58.5 درصد مردم ترجیح می‌دهند دولت هفت کالای اساسی را به قیمت سال قبل و بر اساس کاتالوگ عرضه کند، در حالی که تنها 28.6 درصد به ازای هر نفر 300 یا 400 کالا را ترجیح می‌دهند. ماهیانه هزار تومان به آنها نقدی تعلق می گیرد.

نتایج این نظرسنجی نشان می دهد که 60.6 درصد مردم به طور کلی نسبت به طرح اصلاح یارانه ها نظر منفی دارند که مهم ترین دلیل آن افزایش قیمت سایر کالاهایی است که بر اساس قانون نباید گران می شدند. اجرای این طرح بر اساس این سوال می توان متوجه شد که چرا 88.6 درصد از مردم میزان یارانه سپرده را کافی نمی دانند. البته خانواده های پرجمعیت بیشتر متاثر از فشار اقتصادی ناشی از افزایش قیمت ها هستند که نتایج این تحقیق نیز تایید می شود.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که قدرت خرید خانوارها برای کالاهای اساسی نسبت به قبل از اجرای طرح (ابتدای سال) کاهش یافته است.

بر اساس نظرسنجی موسسه تحقیقات افکار ملت، 56.2 درصد از افرادی که کالابرگ را به یارانه نقدی ترجیح می دهند، می گویند که حتی اگر کالابرگ فقط در فروشگاه های خاصی قابل استفاده باشد، باز هم آن را به یارانه نقدی ترجیح می دهند.

سوتیتر 1: 58.5 درصد از مردم ترجیح می دهند دولت هفت کالای اساسی را به قیمت سال قبل عرضه کند و بر اساس یک کاتالوگ، از سوی دیگر تنها 28.6 درصد ترجیح می دهند به ازای هر نفر 300 یا 400 هزار تومان پول نقد به ماه اختصاص دهند. .

سوتیتر 2: 60.6 درصد مردم نسبت به کل طرح اصلاح یارانه ها نظر منفی دارند که مهم ترین دلیل آن افزایش قیمت تمام اجناس است. همچنین 88.6 درصد افراد میزان یارانه پرداختی را کافی نمی دانند

دیدگاهتان را بنویسید