۱۱ هکتار از ایستگاه تحقیقاتی بجنورد به کشت رقم پیشگام مادری اختصاص یافت.

ساعت: 15:16
تاریخ انتشار: 1300/10/18
کد خبر: 1798867

رئیس ایستگاه تحقیقات و آموزش ایثارگران کشاورزی و منابع طبیعی بجنورد:

حمید نامور گفت: کشت گواهی شده بذر گندم مادر پیشگام در 11 هکتار آبی در ایستگاه تحقیقاتی کهنه کند بجنورد برای کمک به رفع کمبود تولید و عرضه این بذر در استان راه اندازی و اجرا شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمید نامور رئیس ایستگاه تحقیقاتی و آموزشی کشاورزی و منابع طبیعی بجنورد در گفتگو با عصرترک گفت: برای افزایش تولید و بهره وری در مزارع باید در هر محصول گندم از بذر گواهی شده استفاده شود. وی گفت: بذرهای گواهی شده اصلاح ژنتیکی شده و عاری از آفات و عوامل بیماری زا هستند.

نامور همچنین گفت: سال هاست که 70 درصد مزارع استان از بذر گواهی شده پیشگام مادری برای کشت گندم استفاده می کنند. برای توزیع در بین کشاورزان یافت می شود.

وی بیان کرد: نیاز واقعی سالیانه استان به تامین بذر گواهی شده آبیاری و بارانی گندم 22 هزار و 500 تن است که در شرایط واقعی در هر فصل برداشت باید 50 درصد این نیاز به کشت را برطرف کند.

رئیس ایستگاه تحقیقات و آموزش منابع کشاورزی و منابع طبیعی بجنورد کهنه کند افزود: در فصل برداشت پاییزه تنها 4 هزار تن بذر گواهی شده از رقم گندم مادر پیشگام برای کشت به استان تحویل داده شد.

وی گفت: با توجه به عدم تولید این بذر، سازمان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور کمک به رفع این مشکل را در دستور کار قرار داد.

da7134ff f1b7 4dd5 afd5 9efa157e147b خبر خاکستری

نامور افزود: در همین راستا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز تولید بذر گواهی شده پیشگام مادری گندم را در 11 هکتار از مزرعه آبی کهنه کند بجنورد به بهره برداری رسانده است. “

وی همچنین گفت: بذر گواهی شده رقم گندم مادر پیشگام با روش های کاملاً مکانیزه در این ایستگاه تحقیقاتی به رفع این کمبود در استان کمک می کند که پیش بینی می شود از سطح 11 هکتار حدود 70 تن بذر گواهی شده برداشت شود.

رئیس ایستگاه تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی بجنورد گفت: بذرهای گواهی شده جمع آوری شده در این ایستگاه در پاییز 1401 به کشاورزان استان تحویل داده می شود تا در آبان ماه در مزارع آبی خود گندم کشت کنند. به. خطر.

وی خاطرنشان کرد: بذور گواهی شده رقم گندم پیشگام مقاوم به خشکی، شوری، ضد زنگ زرد، کم آب، ریزش کمتر در هنگام برداشت و تولید بیشتر از سایر ارقام بذری است.

وی در خاتمه گفت: همزمان با کشت این بذر در این ایستگاه تحقیقاتی مسائل مبارزه با بیماری و آفات بر روی این رقم بذر در حال مطرح شدن است تا بذرهایی غیر آلوده به آفات و بیماری ها تولید شود.

نامور گفت: نیروهای بسیج به همراه کشاورز و همچنین ناظران گیاهپزشکی برای اطلاع از دستورالعمل کاشت و برداشت این محصول و ترویج آن در بین کشاورزان در این ایستگاه حضور دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید