۲۸ مرکز درمانی و کاهش آسیب در قزوین وجود دارد/ بیش از ۸ هزار معتاد در استان خدمات درمانی دریافت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی دهباشی پور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: اداره ترک اعتیاد بهزیستی استان قزوین در راستای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب با همکاری موسسات مراقبت اجتماعی دارای مجوز خدمات مختلفی را به جامعه هدف و عموم مردم ارائه می کند.

وی با اشاره به اجرای طرح پیشگیری از اعتیاد در جامعه افزود: رویکرد جامعه محور رویکردی پیشگیرانه است که در آن کلیه فرآیندهای مداخله پیشگیرانه اعم از شناسایی مشکل، نیازسنجی، نیازسنجی، اولویت بندی، عوامل خطر، مداخله، پایش و ارزیابی. “

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین گفت: طرح پیشگیری از اعتیاد با رویکرد جامعه محور مجموعه فعالیت هایی است که با کاهش عوامل خطر و افزایش عوامل حفاظتی بر اساس الگوهای زیست محیطی و اجتماعی به صورت جامع تدوین می شود.

وی گفت: برای اجرای این طرح قراردادهایی با نهادها منعقد شده و سپس در مناطق شهری و روستایی، محیط کار و محیط آموزشی اعمال می شود.

دهباشی پور گفت: هم اکنون 11 موسسه در 39 نقطه شهری و 10 نقطه روستایی استان قزوین فعال هستند.

فعالیت 49 گروه اجتماعی پیشگیری از اعتیاد در استان قزوین

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای درمان اعتیاد گفت: با توجه به اسناد فوق و سیاست های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای ایجاد رفاه اجتماعی و ترویج راهکارهای توسعه و کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد، سازمان مراکز اقامتی رفاهی راه اندازی شده است. «برای ساماندهی بیماران درخواست درمان و تظاهرکنندگان شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی مراکز اسکان بر تیم بهبودی و گروه های همسالان و خودیاری معتادان در حال بهبودی متمرکز است و خدمات وی توسط تیم بازپروری شامل مسئول فنی، روانشناس، دستیار اعتیاد و کمک کننده خانواده

وی گفت: خدمات ترک اعتیاد از جمله پرداخت کمک هزینه درمان معتادان نیازمند و پرداخت وجوه خوداشتغالی به معتادان رها شده ارائه می کند.

دهباشی پور گفت: در حال حاضر 14 مرکز بازپروری مسکن میان مدت مردان، یک مرکز بانوان و یک مرکز جامع ترک اعتیاد دارای مجوز و نظارت از بهزیستی در استان قزوین وجود دارد. اولین مرکز میان مدت توانبخشی مسکن استان در سال 86 آغاز به کار کرد و به بهره برداری رسید.

وی گفت: از دیگر اقدامات اداره مبارزه با مواد مخدر برای پیشگیری و درمان اعتیاد و کاهش آسیب مواردی مانند دادگاه های درمان محور است و از این رو ساماندهی و ادغام سامانه مدیریت اعتیاد بی خانمان ها با استفاده از روش های اجرایی مشکل قابل دسترسی و تجلی است. شناور درمان محور در استان قزوین «دست در دست.

3 پناهگاه شبانه در استان قزوین وجود دارد

رئیس بهزیستی استان قزوین افزود: این رویکرد درمانی با حفظ کرامت انسانی معتادان بی خانمان و ارائه خدمات مناسب و استاندارد به معتادان در جهت کاهش آسیب و آسیب به دنبال تأمین فضای عمومی امن و رضایت جامعه است.

وی بیان کرد: تیم مستقر در دادگاه پزشکی پس از پذیرش بیمار، با معرفی پلیس، پرونده پزشکی لازم را تنظیم و به دستور قاضی به مراکز درمانی زیر نظر سازمان بهزیستی ارجاع می دهند. دادگاه.

دهباشی پور با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای توانمندسازی معتادان گفت: سازمان بهزیستی کشور برای اجرای برنامه های بازپروری و بازپروری پس از ترخیص مراکز توانمندسازی، اجتماعی شدن و حمایت اجتماعی ایجاد و راه اندازی کرده است.

وی افزود: مراکز توانمندسازی، اجتماعی شدن و حمایت اجتماعی برای استفاده از افرادی که برنامه درمان مواد مخدر و الکل را تکمیل کرده اند و نیاز به مکانی برای اقامت شبانه روزی دارند، محور است.

خدمات 9 مرکز کاهش آسیب در استان قزوین

این کارمند تصریح کرد: مرکز توانمندسازی، اجتماعی شدن و حمایت اجتماعی موظف است شرایط رشد شغلی جامعه هدف را تا زمان یافتن محل دائمی سکونت و کار فراهم کند.

وی گفت: مرکز مداخلات اجتماعی پس از ترک اعتیاد محیطی امن و کاملاً عاری از مواد مخدر و مشروبات الکلی است و این افراد به مدت 4 ماه یا 120 روز به صورت رایگان در این مراکز به صورت 24 ساعته اقامت دارند.

دهباشی پور افزود: فرد موظف است در این مدت اقدامات لازم را برای ارتقای مهارت های کار و کاریابی، بازگشت به کار و جستجوی سرپناه یا مسکن و بازگشت به آغوش خانواده، به نحو مطلوب برای شکل گیری اشتغال و حرفه آموزی مددجویان انجام دهد. در مرکز. “

وی گفت: هزینه های لازم برای اسکان افراد در مراکز توانمندسازی سالانه از طریق سازمان اجتماعی کشور در قالب یارانه یا خرید خدمات به مرکز پرداخت می شود و بر این اساس ایجاد مرکز خیاطی برای اشتغال و آموزش. و تصویب شد.

فعالیت 28 مرکز در زمینه درمان و کاهش آسیب های ناشی از اعتیاد

رئیس اداره کل بهزیستی استان قزوین درباره فعالیت کانکس ها یا سرپناه های شبانه گفت: در سال 92 محل کاهش آسیب و اسکان موقت و سرپناه شبانه معتادان با رفتار پرخطر و بی خانمان ایجاد شد.

وی افزود: در حال حاضر 3 کانکس شبانه در استان قزوین وجود دارد و هر شب 30 نفر در این مراکز خدماتی مانند استحمام، غذای گرم و بسته بهداشتی دریافت می کنند.

این مسئول ادامه داد: خدمات ترک اعتیاد قزوین در سال گذشته در حوزه ترک اعتیاد و کاهش آسیب 28 مرکز فعال شامل 16 مرکز بازپروری و بازپروری، 8 مرکز کاهش آسیب، یک مرکز باشگاه مثبت، مرکز جامع ترک اعتیاد، دو مرکز توانمندسازی و جامعه پذیری به 8141 نفر خدمات رسانی کرده است.

او در سال گذشته بیش از 3000 آزمایش HIV انجام داد

دهباشی پور از درمان اعتیاد 5 هزار و 941 نفر در مرکز توانبخشی استان در سال 1400 خبر داد و گفت: در مراکز کاهش آسیب و محل اجتماع معتادان، هزار و 805 نفر خدمات کاهش آسیب اعتیاد دریافت کرده اند.

وی با اشاره به جزئیات فعالیت های انجام شده گفت: در سال گذشته خدمات مختلفی به جامعه هدف ارائه شد که از آن جمله می توان به 441 خدمت کاهش آسیب اعتیاد در استان و ارائه خدمات کاهش آسیب اعتیاد در مراکز DIC اشاره کرد. ارائه خدمات کاهش آسیب اعتیاد در ایستگاه ها یا پناهگاه های کاهش آسیب به 573 نفر ارائه خدمات کاهش آسیب اعتیاد در پناهگاه های شبانه به 168 نفر و ارائه خدمات به یک تیم مستقل سیار متشکل از 181 نفر.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین خاطرنشان کرد: همچنین در 2 مرکز توانمندسازی زنان و مردان استان قزوین به 95 معتاد بهبود یافته خدمات لازم برای آماده سازی و بازگشت به جامعه و خانواده ارائه شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته 3 هزار و 177 نفر در مراکز مورد آزمایش HIV قرار گرفتند که خوشبختانه هیچ بیماری ایدزی شناسایی نشده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید