1.8 میلیارد دلار صرفه جویی در صنعت بیوتکنولوژی کشور


ساعت: 20:05
تاریخ انتشار: 1401/03/30
کد خبر: 1877402

رئیس پژوهشگاه ملی بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک گفت: تولید محصولات بیوتکنولوژیک باعث صرفه جویی 1.8 میلیارد دلاری ارزی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش برنا جواد محمدی، در مراسم افتتاحیه دومین سمپوزیوم بین المللی و چهارمین سمپوزیوم ملی کریسپر (ویرایش ژن) جمهوری اسلامی ایران که ظهر امروز در پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی برگزار شد، گفت: یک طرح جامع نقشه علمی ارزش های کشور و اهداف در نظر گرفته شده در مطالعه عنوان برنامه هاست. ما مفتخریم که نیازهای کشور را برآورده کنیم، زیرا در حال حاضر 30 درصد معلمان ما در صنعت و جامعه مشغول هستند و امیدواریم این تعداد افزایش یابد.

وی افزود: سالانه 1.8 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در حوزه بیوتکنولوژی داریم که قبلا توسط آمریکا و کشورهای اروپایی تولید می شد. ایران رتبه سوم در زمینه بیوتکنولوژی آسیا و صادرات به 17 کشور جهان را دارد. رتبه اول منطقه و دوازدهمین دنیا را دارد. همچنین سهم بیوتکنولوژی در صادرات محصولات دانش بنیان 60 درصد است و در حال حاضر 8 کارخانه بزرگ بیوتکنولوژی و بالغ بر 600 شرکت در این زمینه ایجاد شده است.

رئیس موسسه ملی تحقیقات بیوتکنولوژی ایران با اشاره به اینکه ایران اولین کشور دارای شتاب دهنده در حوزه بیوتکنولوژی است، گفت: هزاران نفر در این شتاب دهنده فعالیت می کنند. ایجاد زیرساخت های لازم در این فناوری منجر به کاهش مهاجرت در این حوزه شده است. پژوهشکده ما پل ارتباطی بین مهندسی ژنتیک و مهندسی بیوتکنولوژی کشور و جامعه است که خدمات خود را به محققان این حوزه و موسسات و صنایع مرتبط ارائه می کند و این کمپین راه اندازی می شود.

وی با اشاره به تمرکز مقام معظم رهبری بر تولید و استفاده از پیام نوریشان دانش بنیان گفت: علف کش ها، آفت کش ها و بذرها که بیشتر آنها تراریخته هستند. از سوی دیگر، بر کسی پوشیده نیست که کشورهایی مانند ایران به دلیل دوره‌های طولانی خشکسالی و تاثیر بحران‌های سیاسی مانند جنگ اوکراین و روسیه بر افزایش قیمت مواد غذایی و بی‌ثباتی اقتصادی، در آینده با تهدیداتی برای امنیت غذایی مواجه خواهند شد. در جهان اهمیت توجه به بیوتکنولوژی را بیش از پیش روشن می کند.

محمدی ادامه داد: علاوه بر مصرف بالای سموم کشاورزی، علاوه بر مشکلات زیست محیطی، موارد جدیدی از بیماری و سرطان را به دنبال داشته است. حال و آینده با توجه به نرخ رشد جمعیت.
رئیس پژوهشگاه مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی گفت: روش های مدرن تری نسبت به کریسپر در دنیا وجود دارد. جدیدترین روش ویرایش ژن به نام Retron به طور همزمان ژنوم را در زمان کمتر و با دقت بیشتری ویرایش می کند، بنابراین این فناوری راه حلی منطقی برای تولید سریعتر گونه های گیاهی و جانوری است و این مطالعه شاخص عرصه است و ما اعلام آمادگی می کنیم. همکاری با سایر مراکز تحقیقاتی برای توسعه این روش.

محمدی با اشاره به تمرکز مقام معظم رهبری بر توسعه کشاورزی در کشور افزود: متاسفانه کشاورزی ما یکی از وابسته ترین نقاط کشور برای واردات است و تعداد شرکت های مبتنی بر دانش در این زمینه کم است. و برای افزایش تعداد این شرکت ها مورد نیاز است. امنیت غذایی خواهد بود. ایران در مهندسی ژنتیک بالاتر از کشورهایی مانند آرژانتین و ترکیه است، اما کشوری مانند آرژانتین 23.6 میلیون هکتار زمین زراعی برای محصولات تراریخته دارد و حتی میلیاردها دلار از این محصولات را به ایران و کشورهای دیگر می فروشد. اما مشاهده می شود که با گذشت 3 دهه از بیوتکنولوژی در کشورمان، تولید ایران در زمینه تراریخته ها به صفر می رسد.

وی افزود: محصولات تراریخته که در کشورهای دیگر تولید نمی شود و واردات آنها می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد، اما اگر این محصولات در داخل کشور تولید شود، به دقت کنترل و نظارت می شود و این می تواند حفره جدیدی در امنیت غذایی باشد. “ایالت ایجاد کنید. برخی از دستاوردهای محققان ایرانی در کشاورزی و تولید ارقام مقاوم به تنش های بیولوژیکی و غیر بیولوژیکی. این محصولات تراریخته ما را از اعتیاد رها می کند در حالی که در کشور درباره این فناوری اغراق شده است و کشاورزان و محققان تعهدات خود را نمی دانند و در این بین فقط واردکنندگان منتفع شده اند. توافقات و اختلافات از طریق جلسات قابل حل است.

محمدی خاطرنشان کرد: کشورهای بزرگ صنعتی با توجه به خشکسالی ها و افزایش جمعیت، برای توسعه این روش ها برنامه ریزی کرده اند. این کشورها از روش های سنتی عرضه مواد غذایی دور شده و از بیوتکنولوژی برای افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی استفاده می کنند. این فناوری کاربردهای زیادی در پزشکی و درمان بیماری ها دارد. ایران یکی از کشورهای پیشرو در غرب آسیا از نظر زیرساخت های تولید داروی انسانی است، به طوری که ایران جزو 10 کشور برتر جهان و اولین منطقه در زمینه تولید بیوتکنولوژیک است و در حال حاضر 28 نوع دارو تولید می کند. داروهای بیوتکنولوژیک در کشور

رئیس پژوهشکده ملی بیوتکنولوژی گفت: تقویت حوزه بیوتکنولوژی موجب صرفه جویی ارزی و کاهش خروج نخبگان می شود. در دنیای داروسازی ارگانیک امروزی، به دلیل جایگاهی که دارد، ارزش افزوده زیادی دارد، به طوری که در سال 2013 ارزش بازار جهانی محصولات ارگانیک مانند واکسن ها و محصولات حاصل از پلاسما و محصولات نوترکیب بالغ بر 220 میلیارد دلار بوده است و این میزان در هر سال سال 2012 به 360 میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود تا سال 2030 به 720 میلیارد دلار برسد. دولت و سیاستمداران بایر در صنعت بیوتکنولوژی دارویی، با تسهیل صدور مجوز و صادرات محصولات ارگانیک، تامین مواد اولیه شرکت‌های دارویی و ترویج و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت داروسازی، به ایران اجازه رقابت با شرکت‌های بزرگ داروسازی را خواهند داد. چند سال آینده داشته باشید و در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن داشته باشید.

محمدی افزود: حمایت همه جانبه از شرکت های دانش بنیان باید با تسهیل برخی مسائل از جمله زمان بر بودن ثبت شرکت ها و بروکراسی اداری، تامین منابع مالی در صندوق های مالی و جلوگیری از واردات این گونه محصولات صورت گیرد. قاچاق

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید