10 تا 20 میلیون برای تخلیه تضمینی خانه/کلبه با هزینه مستاجران

10 تا 20 میلیون برای تخلیه تضمینی خانه/کلبه با هزینه مستاجران

روز جدید کارشناسان اقتصادی معتقدند تورم و گرانی باعث ایجاد مشاغل کاذب زیادی شده است، آخرین شغلی که این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده است، تخلیه مستاجرانی است که با افزایش قیمت مسکن و افزایش اجاره بها، اکنون لیست و شماره تلفن آنها می تواند باشد. در سراسر شهر دیده می شود..

: روی دیوارها و کیوسک های مخابراتی و گاهی در کنار بنگاه های معاملات ملکی با شابلون یا کاغذی روی دیوار، دو کلمه و یک شماره تلفن کوتاه اما سیاه و تلخ نوشته اند «تخلیه مستاجر». تلفن روی دیوار خاموش است اما علی م که یک بنگاه معاملات ملکی دارد می گوید: «در حال حاضر تلفنشان زنگ می زند و جواب نمی دهند. اما یکی از آنها چند روز پیش آمد و به من پیشنهاد همکاری داد. او از من خواست چند مالک را که با مستاجران خود مشکل دارند معرفی کنم. گفت پورسانت خوبی به شما می دهیم. اما من در هیچ حرامی شرکت نمی کنم. همین طور کار ما وجهه اجتماعی چندان خوبی ندارد و به دلیل زیاده خواهی برخی همکاران همیشه ما را قضاوت می کنند و می گویند که مقصر اصلی افزایش قیمت ما هستیم. حساب کاربری من را مشاهده کنید از 1 ژوئیه تا امروز – 10 ژوئیه – ما هنوز یک معامله نداریم. زیرا ما صاحبخانه ای را که قیمت نامتعارف ارائه می دهد رد می کنیم. او هم به ملک دیگری می رود. اگر بخواهید در محله ها هم ملک داریم».

به گفته وی، این افراد با گرفتن بین 10 تا 20 میلیون تومان پول از صاحبخانه تضمین می کنند که مستاجر حتماً بین یک هفته تا 10 روز خانه را تخلیه می کند. او می‌گوید: «او به من گفت که هر کاری از دستمان برمی‌آید انجام می‌دهیم، اما فقط به صورت شفاهی و تهدیدآمیز. او گفت حتی برخی به مستاجر حمله می کنند و او را کتک می زنند و می ترسانند اما کار ما فقط شفاهی است. شورش می کنیم و وانمود می کنیم که پسر صاحبخانه یا یکی از بستگان او هستیم. مستاجر پس از چند بار مراجعه و داد و فریاد از ترس جان خود خانه را ترک می کند».

البته همه این افراد شبیه هم نیستند، هر کدام روش خاص خود را دارند. علی-م می‌گوید: یکی از دوستانم می‌گفت در یکی از محله‌های تهران یکی از این افراد خانه‌ای خالی را پس از سه روز به صاحب خانه تحویل می‌دهد. فردی که اخراج کرد هر کاری که ممکن بود انجام داد تا مستاجر را درمانده کند. حتی به محل کار مستاجر رفته بود و سر و صدا کرده بود که کلاهبردار است. شیشه های خانه اش را شکسته بود. می گفتند مستأجر از ترس جان خود و فرزندانش وسایل خود را به خانه پدری برد تا شاید خانه ای پیدا کند و کلید را به صاحبخانه داد. “بسیاری از مردم دوست ندارند دعوا و دعوا کنند. مستأجرها افراد محترمی هستند. وقتی می بینند که اوضاع به اینجا رسیده است، سریع از خانه خارج می شوند.”

بهادر امیرحسینی وکیل دادگستری معتقد است هرگونه تهدید مستاجر و ورود به ملک بدون حکم قضایی یا تخلیه جرم است و در صورت ورود مالک به این موضوع به عنوان مجری تحت تعقیب قرار می گیرد. این وکیل دادگستری در این باره به خبرآنلاین می‌گوید: «اخراج مستاجر خلاف مصوبه ملی کرونا است.» ستاد ملی کرونا با دستور شورای عالی امنیت ملی تشکیل می‌شود و مصوبات این ستاد نیز مورد تأیید مقام معظم رهبری است. بر اساس این مصوبه، هیأت های حل اختلاف دیگر نمی توانند حکم تخلیه را بدهند و سالانه تنها 25 درصد به اجاره خانه اضافه می شود. اگرچه ویروس کرونا فروکش کرده است اما این حکم همچنان جاری است و حکم تخلیه از سوی شوراهای حل اختلاف صادر نمی‌شود مگر اینکه صاحب خانه دارای عقد ازدواج یا فرزند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید