100 روز بحرانی برای تهران

100 روز بحرانی برای تهران

روز جدید پاسخ: تنها یک ماه از سال آبی جدید می گذرد و در چنین شرایطی همه از روزهای بحرانی و روزهای کم آبی در ایران صحبت می کنند. همانطور که از اخبار پیداست، وضعیت تهران بحرانی تر از جاهای دیگر است. تابستان سال گذشته بحران آب ایران به جایی رسید که آب شهروندان دو استان از تانکرها تامین می شد.

تنها یک ماه از سال آبی جدید می گذرد و در چنین شرایطی همه از روزهای بحرانی و کم آبی ایران می گویند. همانطور که از اخبار پیداست، وضعیت تهران بحرانی تر از جاهای دیگر است. تابستان سال گذشته بحران آب ایران به جایی رسید که آب شهروندان دو استان از تانکرها تامین می شد. با این توصیف و تصویری که این روزها آمار وضعیت آب تهران نشان می دهد آیا باید منتظر چنین وضعیتی در تهران باشیم؟ البته این فقط تهران نیست که در آستانه خطر است. آمار منتشر شده از ذخایر آبی پشت سدها حاکی از آن است که سال سختی را در پیش داریم. با گذشت یک ماه از سال آبی (1402-1401) میزان آب موجود در مخازن سدهای کشور حدود 18.12 میلیارد متر مکعب است و می توان گفت که میزان آب ورودی به مخازن سدها حدوداً کاهش یافته است. 14 درصد و ذخایر مخزن تهران نیز حدود 361 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با سال گذشته و در مدت مشابه، 18 درصد میزان ذخایر مخزن کاهش یافته است. در سال آبی 1400-1401 که در شهریور به پایان رسید، ایران در خشکی مقام یازدهم را داشت. رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی در پاسخ به وضعیت آب کشور گفت: بارندگی امسال نسبت به شرایط نرمال در برخی استان ها 80 تا 90 درصد کاهش داشته است و بارندگی های پاییزی از دهه سوم آغاز می شود. نوامبر به سطح نسبتاً نرمال رسید.

وضعیت نگران کننده سدهای ایران

آمارهای سرویس اطلاعات و داده های آب کشور نشان می دهد که پس از گذشت 30 روز از سال آبی (1402-1401)، حجم آب مخازن سدهای کشور با کاهش 14 درصدی، حدود 18.12 میلیارد مترمکعب است. در واردات به مخازن نسبت به سال گذشته. در سال آبی 99-1400 کشور سومین خشکسالی خود را در 50 سال اخیر و سال آبی 1400-1401 که در شهریور ماه به پایان رسید، یازدهمین خشکسالی خود را داشت. این در حالی است که بر اساس پیش بینی سازمان هواشناسی بارش های امسال نسبت به شرایط نرمال 70 درصد کاهش داشته است و میزان بارش های پاییزی 50 درصد کمتر از شرایط نرمال خواهد بود.وضعیت بارش های مهرماه نشان می دهد که پیش بینی ها تقریباً بوده است. درست. آمارها نشان می دهد که از ابتدای سال آبی جدید تا چهارم مهرماه، میانگین بارندگی در ایران حدود 0.8 میلی متر بوده در حالی که بارندگی بلندمدت در همین تاریخ حدود 4.8 میلی متر بوده است. علاوه بر کاهش بارندگی در سال‌های اخیر و سال آبی جاری، اطلاعات هواشناسی نشان می‌دهد که میانگین دما در مهرماه جاری در اکثر استان‌های کشور بالاتر از میانگین بلندمدت بوده و در کل کشور، میانگین دما در 24 اکتبر حدود دو درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین بلندمدت مشابه بود. بررسی وضعیت ورودی سدها در کشور نشان می دهد که میزان ورودی به مخازن در سال آبی جاری به 830 میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 14 درصد کاهش داشته است. . همچنین میزان پر شدن سد زاینده رود در استان اصفهان، سدهای استان تهران، سدهای استان خوزستان و سدهای حوضه دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به ترتیب حدود 11، 19، 43 و 29 درصد است. ذخایر مخزنی سدهای تهران نیز حدود 361 میلیون مترمکعب است در حالی که سال گذشته در همین تاریخ حجم مخزن سدهای تهران حدود 441 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 18 درصد کاهش نشان می دهد. سال. سال

100 روز بحرانی برای تهران

تهران فقط صد روز آب دارد. این خبری است که هفته گذشته منتشر شد و خیلی ها را نگران کرد. محمد بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، اول آبان ماه امسال گفته بود که تهران فقط 100 روز آب دارد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در یک برنامه تلویزیونی مصرف روزانه آب شرب شهر تهران را سه میلیون مترمکعب دانست و گفت: در صورت عدم تمهیدات و صرفه جویی های لازم در ابتدای فصل زمستان با مشکل مواجه خواهیم شد. “”

با وجود صحبت های نگران کننده مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، هنوز خبری از اتخاذ سیاست های کاهش مصرف آب نیست. آمارها نشان می دهد که مصرف آب در تهران همچنان بالاست و این مصرف بالا در کنار ذخیره آب پشت سدها می تواند وضعیتی مانند شهرکرد یا همدان در تابستان امسال را برای پایتخت رقم بزند. بر اساس آخرین آمار مصرف آب در تهران در روز جمعه 31 مهر 1401، 46 هزار لیتر در ثانیه که معادل مصرف 30 هزار لیتر و نیم بطری آب معدنی در ثانیه است. میانگین مصرف آب در پایتخت در روزهای اخیر حدود سه میلیارد و 300 میلیون لیتر در روز است و با توجه به ذخایر آبی موجود، تهران شهری مقاوم در برابر تنش آبی نیست. با توجه به بند «ی» تبصره 8 قانون بودجه و همچنین لزوم صیانت از منابع آبی که در سال های اخیر به دلیل ادامه خشکسالی با محدودیت مواجه شده است، آب برای بهره بردارانی که در زمان های معینی آب مصرف نمی کنند، متوقف می شود. روز این عمل تا زمانی ادامه خواهد داشت که رفتار و مصرف خود را بر اساس الگو تنظیم کنند. محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در این باره می گوید: از اواسط مهرماه امسال با نظارت بر میزان مصرف آب، طرح قطع موقت آب مشترکین تهرانی که مصرف نادرست دارند در دستور کار قرار گرفت و تاکنون آب برخی از این مشترکین در ساعات خاصی از شبانه روز قطع شده و اجرای این برنامه تا تغییر رفتار مصرف آب این دسته از مشترکان ادامه دارد. بر اساس این آمار 59 درصد از مشترکان مصرف کننده سنگین بوده و از 14 تا 28 مترمکعب یعنی تا دو برابر مصرف کرده اند و چهار درصد از مشترکان عمدتاً مصرف کنندگان ضعیف هستند و مصرف آب شرب آنها از 28 گذشته است. مترمکعب در ماه و طبق آمار تنها این گروه از مشترکان الف 10 درصد از کل آب شرب مصرفی خانگی شهر تهران را مصرف می کنند.

پاییز بی آبی در تهران

اگرچه اوج تابستان گذشته است، اما همچنان بحران آب در کشور وجود دارد و پاییز نتوانسته وضعیت فعلی را درمان کند. در برخی استان ها مانند ایلام، کرمانشاه، سمنان، همدان، زنجان و خوزستان 30 درصد کاهش بارندگی داشته ایم، این در حالی است که پایتخت نیز 26 درصد کاهش بارندگی داشته و تنها سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان بارندگی مثبت را ثبت کرد. امسال نیز مانند سال گذشته خشکسالی ادامه دارد و این امر منجر به کاهش سطح منابع آب زیرزمینی و سفره های زیرزمینی شده است. با اینکه بارندگی امسال نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش داشته اما نسبت به شرایط عادی 18 درصد کاهش داشته است. افزایش 30 درصدی بارندگی تنها باعث افزایش 5 درصدی حجم ورودی به سدها شد. سدها اکنون 41 درصد پر شده اند و به دلیل شرایط خشکسالی باید 50 درصد باشند. اکنون میزان آب ورودی به مخازن سدهای پنج گانه تهران نسبت به سال آبی گذشته با افت 16 درصدی مواجه است و در آستانه فصل پاییز و آغاز سال آبی جدید با 411 آب وارد سال آبی شدیم. میلیون مترمکعب مخازن و کسری 89 میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته.

به 1401-1402 رسیده ایم. همچنین آمارهای اداره اطلاعات و داده های آب کشور نشان می دهد که پس از گذشت 16 روز از سال آبی (1402-1401)، میزان کل آب موجود در مخازن سدهای کشور حدود 18.57 میلیارد مترمکعب است. ، که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته تغییری نکرده است. سطح سد زاینده رود در استان اصفهان، سدهای استان تهران، سدهای استان خوزستان و سدهای حوضه آبخیز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به ترتیب حدود 12، 20، 44 و 31 درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید