105 گزارش بانک مرکزی و تکذیب اتهامات علیه دولت روحانی

105 گزارش بانک مرکزی و تکذیب اتهامات علیه دولت روحانی

روز جدید بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، ادعای وام 3 هزار میلیارد تنی و نقدینگی هزار میلیارد تنی دولت روحانی نادرست تشخیص داده شد.

هفته گذشته، غلامرضا مصباحی مقدم، یکی از اعضای شورای تشخیص و از حامیان دولت اصلی، گفت: دولت روحانی در بهمن و اسفند در مجموع 5000 میلیارد تن از بانک مرکزی وام گرفته است و در ماه های اخیر با توجه به رشد رو به رشد نسبت نقدینگی، تنها در شش ماه گذشته دولت روحانی یک هزار میلیارد حجم نقدینگی ایجاد کرده است.

محمد باکر نوباخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی در گفت و گوی اختصاصی با آفتاب نیوز، در گفت و گوی اختصاصی با آفتاب نیوز، اظهارات مصباح را به مقدم تکذیب کرد. (اینجا را بخوانید). وی با اعلام بطلان آن، آمادگی خود را برای پاسخگویی به این سوالات و سوالات مربوط به ماموریت خود در دادگاه تجدیدنظر که مصباح اولین عضو آن است، اعلام کرد. اما این پایان ماجرا نبود و مصباحی مقدم در گفت و گو با اقتصادنیوز با تاکید بر اظهارات قبلی خود گفت: از 4000 میلیارد تومان استقراض دولت روحانی از بانک مرکزی، 3000 میلیارد تومان مربوط به بهمن و اسفند است. . و مبلغ 3 هزار میلیارد تن وامی است که در ماه های اول سال اعطا شده است.

اما در روزهای اخیر گزارش شماره 2 بانک مرکزی برای نیمه دوم سه ماهه دوم سال 1 به تفکیک هر سال و برای سال های 1 و 2 به تفکیک هر فصل به طور رسمی منتشر شد.

.

همچنین در جدول صفحه 2 این گزارش آمده است که افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی در سال اول نسبت به سال نهم عمدتاً ناشی از انتقال بخشی از «بدهی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به بانک مرکزی» است. بانک» به «بدهی دولت» موضوع بند (و) تبصره یک قانون بودجه سال یکم و همچنین انتقال «بدهی شرکت‌های دولتی معین به بانک مرکزی» (موضوع ماده 6 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور مصوب 1374) اقدامی که سالانه از محل بدهی های انباشته شرکت های دولتی مانند توانیر یا قوه مجریه به شهرداری ها و بانک ها بدون استقراض به دولت منتقل می شود. بانک مرکزی طرف دولت برای تامین مالی کسری بودجه.

از آنجایی که این بدهی مربوط به سال های گذشته است و در عمل پول تحت فشار بانک مرکزی در زمان واریز بدهی به دولت وارد اقتصاد نمی شود، بنابراین در متن قانون آمده است که این افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی بانک شامل افزایش پایه پولی می شود و نقدینگی وجود نخواهد داشت.

بنابراین آنچه در سال های اخیر به عنوان بدهی دولت در صورت های مالی بانک مرکزی ثبت می شد که عمدتاً ناشی از واریز این ارقام به حساب بدهی دولت نزد بانک مرکزی بود، در راستای تکلیف قانونی بدون احتساب وام های دولتی از سوی بانک مرکزی بوده است. بانک

همچنین افزایش صورت‌های مالی بانک مرکزی در سر بدهی دولت در ماه‌های ابتدایی سال دقیقاً به اندازه حقوق قانونی مورد استفاده قرار گرفت که مانند سال‌های گذشته تا قبل از آخر سال.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش دیوان محاسبات کشور در توزیع بودجه سال دوم، کلیه حقوق بانک مرکزی توسط دولت با خزانه تنظیم می شود.

بنابراین گزارش بانک مرکزی، ادعای وام سه هزار میلیارد تنی و نقدینگی هزار میلیارد تنی مصباح مقدم صحت ندارد.

اکنون باید گفت که سخنان آقای مصباح مقدم، اگر صرفاً برای طرح ادعاهای بی اساس مبنی بر سرنگونی دولت روحانی باشد، غیراخلاقی است. علاوه بر این، این روزها تریبون های متحد در دست کسانی است که به جای گره گشایی از مشکلات مردم، در حال سرنگونی و نابودی دولت گذشته هستند. اما اگر ادعای مصباح مبتنی بر آگاهی یا عدم آگاهی از سازوکارهای اعلام شده توسط بانک مرکزی – با توجه به عضویت آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام – باشد، این موضوع نگران کننده خواهد بود، زیرا در این مجمع است که منافع کشور و ملت مورد توجه قرار می گیرد. تعیین کننده…

دیدگاهتان را بنویسید