11 استراتژی مدیریت پزشک

11 استراتژی مدیریت پزشک

گفتمان مسعود مزیکیان کاندیدای ریاست جمهوری اصلاح طلبانه و متفاوت از گفتمان اصولگرایان است. وی بر اجرای قانون، عدالت، مبارزه بی رحمانه با فساد، روابط خارجی متوازن شرق و غرب، به رسمیت شناختن حقوق اقوام، مذاهب و اقلیت های دینی، انتصاب افراد شایسته فارغ از اعتقاداتشان، اما بر اساس تجربه، توانایی ها و … تاکید کرد. شایستگی بر همکاری و استفاده از افراد مجرب پافشاری می کند و قصد تشکیل دولت تکنوکرات و کاهش تنش در روابط خارجی را دارد. رئیس جمهور بعدی ایران 8 جولای و رئیس جمهور آمریکا در 15 نوامبر انتخاب می شوند. انتخاب رئیس جمهور مانند پزشکان سطح تنش بین ایران و آمریکا را کاهش می دهد تا راه را برای آشتی باز کند. پزشکان بیانیه ای شامل 11 مقاله صادر کردند که در ادامه می خوانید:

ملت شریف ایران
من به عنوان یکی از فرزندان ملت بزرگ و تاریخی ایران خود را در معرض صدای شما ملت بزرگ ایران قرار داده ام، پس اگر شما ایرانیان مرا همراهی کنید و مرا انتخاب و رای دهید می توانم به عنوان یک گام بردارم. خادم و امین امید و صدای شما در ساختن ایران بزرگ. بر این اساس به شما این قول را می دهم که در صورت انتخاب شما، تمام انرژی، زمان و زندگی خود را صرف توسعه و پیشرفت ایران عزیز خواهم کرد. ایران میراثی تمدنی، فرهنگی و سیاسی و سرزمینی ارزشمند، ارزشمند و گرانقیمت است که از چندین هزار سال پیش تاکنون در ساختن تمدن و فرهنگ بشری نقش بسزایی داشته است و نشانه های فراوانی از هزاران سال تمدن ایرانی در همه جای این سرزمین وجود دارد. سرزمین اهورایی امروز ایران ما، یعنی سرزمین، فرهنگ و تمدن تاریخی که گذشتگان ما به عنوان میراثی گرانبها به ارث برده اند، با چالش ها و مشکلات بزرگ و گره های پیچیده در عرصه های اقتصادی، سیاسی، بین المللی، فرهنگی و اجتماعی دست و پنجه نرم می کند. گره گشایی از این گره ها و حل مشکلات پیش روی کشور تنها با همکاری و مشارکت تک تک شهروندان ایران امکان پذیر است.

تقویت اقوام و فرهنگ ایرانی
این یک واقعیت است که سنگ بنای فرهنگ و تمدن ایران که امروز آن را مردم ایران و به عبارتی تار و پود هویت این کشور می نامیم، از دیرباز به علل و علل انواع و اقسام آسیب دیده است. نابرابری ها و فقدان عدالت اقتصادی و اجتماعی و نظام اداری و گرچه پس از انقلاب اسلامی به ویژه در دوره اصلاحات گام های خوبی برداشته شد، اما از یک سو برای رفع محرومیت ها از این مناطق، سلطه نامعقول و نامنظم بود. ساختار و بودجه ریزی غلط، تجویزها و راهبردها و شعارهای فرابخشی از سوی دیگر موجب گسترش و تعمیق این نابرابری های تلخ شد که در این بین مناطق مرزی کشور را بیشتر تحت تأثیر قرار داد.

تبعیض مثبت
پیشنهاد و راه حل مشخص ما برای جبران کمبودها و محرومیت های تاریخی و مزمن در این مناطق، رویکرد «تبعیض مثبت» و تمرکز برنامه ها و منابع برای توسعه و آبادانی مناطقی است که تاکنون مورد توجه برنامه ریزان و برنامه ریزان قرار نگرفته است. متاسفانه منجر به محرومیت این شهر دوستان و خاک خوب حاصل توسعه متوازن و همه جانبه است.

انسجام ملی
اگر این کاستی ها و جانبداری و نبود نگاه ملی در حوزه فرهنگی و مذهبی را جمع بندی کنیم، حساسیت ها و نیازها بیشتر نمایان می شود. متاسفم که رهنمودهای امام (ره) و مقام معظم رهبری در «وحدت کلمه» و تلاش برای «انسجام ملی» و تحکیم اخوت گاه در درگیری‌های بی‌ثمر و خصمانه دینی و اعتقادی گم می‌شود که این وضعیت ناخوشایند ناشی از آن است. این سرزمین و همچنین از درخشش و زیبایی او می کاهد و رنگین کمان زیبایش همیشه یکی از دغدغه های من بوده است.

بی مهری به خویشاوندان
به عنوان قهرمانان ترکمن، بلوچ و تالش به دلیل اختلافات مذهبی از جایگاه و منزلت یک ایرانی محروم هستند. به شدت متاثر می شوم، به ویژه وقتی به یاد می آورم که خط اول فرهنگ آفرینان و تمدن آفرینان ایران عزیز، همان مردمی هستند که در نگاه برخی عناصر بی اعتنا به شعائر ملی و مذهبی، گاه از حقوق اولیه خود محروم می شوند. . من اهل سنت شایسته ای را می شناسم که علیرغم مهارت ها و شایستگی هایشان، صرفاً به دلیل بسته بودن ذهنیت برخی افراد و سیستم های معیوب، مناصب و موقعیت های مناسبی را به دست نمی آورند.

پاسداران پرچم ایران
آنها نمی دانند که ایران بدون فرهنگ و هویت کردی مهم ترین عنصر تشکیل دهنده خود را از دست خواهد داد و ضایعه جبران ناپذیری مانند احیاگران غیور و آزادیخواه آذری و مشروطه خواه و نیز بلوچ ها و سیستانی های شجاع و دلیر و دوستدار خواهد داشت. هموطنان ارمنیان و آشوریان مؤمن و زحمتکش، زرتشتیان نیک اندیش و نیکوکار، مندائیان پاک و کلیمی عزیز، عرب های عجول و غیور و بختیاری ها و دشمنان دشمنان زیبا و باهوش. ترکمن های وطن پرست و پاسداران و وارثان اندیشه های کهن و قشقایی های ایران دوست و ده ها طایفه ایرانی که اهتزاز پرچم ایران و وحدت ملی را مدیون همت و شجاعتشان هستیم.

هنر، ادبیات و زبان، گویش ها
موسیقی ایرانی گواه زنده چنین واقعیت مهم و آموزنده ای است. حضور واحدها و زوایایی مانند عراق (عراق عجم)، عرب، آذربایجان، شوشتری، بیات کردی، ترک یا زند و دیلمان دشتی، زابل، ترکمن، مسیحی، نیشابور، افشاری، بختیاری، طوسی، نی ریز و …. به دلیل آمیختگی زبان و هنر و ذوق مردم ایران است که اگر اینطور نبود زبان فارسی آنقدر شیرین و زنده نمی شد. زبان شناسان بر این باورند که همه گویشوران زبان ایران از کاتران تبریزی، نظامی گنجوی و جلال الدین بلحی تا شهریار شعر ایران، تا استاد اردلان کردستانی، پژمان بختیاری، طالب آملی، حافظ، سعدی شیرازی و هزاران نویسنده و گوینده تاریخ ادبیات فارسی. نقش داشته است، تا آنجا که به درستی می توان استدلال کرد، اگر گویش های محلی و منطقه ای ایران نبود، زبان فارسی ظرفیت کنونی خود را نداشت و چنین شیرینی و شیرینی را نداشت.

من معتقدم که همه بسترها و زمینه ها برای بازگرداندن جایگاه ملت های ایرانی آنگونه که شایسته آنهاست مهیا است. برای اینکه سربازان مرزبانی ایران مدیر و مجری سیاست های سالم اقتصادی و مرزی شوند، نیاز به اعتماد، صداقت، جدیت و تدبیر دارد.

امیدوارم در تعامل نخبگان و مردم در اقصی نقاط ایران، شاهد تحقق چشم‌اندازهای زیر باشیم که بدون همت ملت بزرگ ایران محقق نمی‌شود:
1- نگرش فرصت طلبانه به حوزه اقوام و مذاهب و تلاش حداکثری در جهت ارتقای عدالت اجتماعی و جایگاه شهروندی آنان.
2- توجه به همه ایرانیان بر اساس حقوق شهروندی و صلاحیت های شغلی، نه بر اساس تفاوت های زبانی و مذهبی.
3- تقویت ارتباط بین مردم ایران از اقوام و مذاهب مختلف از طریق گفتگوهای فرهنگی و هنری و…
4- توسعه متوازن چهار گوشه کشور و تلاش برای محرومیت زدایی از طریق تقویت زیرساخت ها و سرمایه گذاری های دولتی و تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در مناطق مذکور به گونه ای که در مدت چهار سال ضریب درآمد حاصل شود. امنیت و رفاه و تحولات در مرزها و نقاط دور از مرکز باید به بالاترین رتبه ارتقا یابد.
5- تنظیم سیاست های مرزی از طریق مشارکت مرزنشینان و نخبگان محلی و سران طوایف و نهادها و نخبگان منطقه ای.
6- ساماندهی اقتصاد مرزی و حل اساسی مشکل نفتکش ها و حامل های سوخت و تبادل مرزی با پیشنهاد و مشارکت اصناف و نخبگان منطقه در جهت تقویت اقتصاد ملی و محلی.
7- تقویت و صیانت از سنت های فرهنگی، زبانی و آیینی اقوام با استفاده از ظرفیت قانون اساسی.
8- حرکت در راستای عدالت اجتماعی، کارگری و حاکمیتی، به ویژه در خصوص حاکمیت نخبگان شایسته مناطق قومی و مذهبی و استفاده از نخبگان اهل سنت در حکومت و فرمانداری.
9- ایجاد و تقویت زیرساخت های اقتصادی و صنعتی به ویژه در مناطقی که در گذشته کمتر مورد توجه قرار می گرفت
10- برنامه ریزی با رویکرد تبعیض مثبت به نفع توسعه مناطق کم برخوردار کشور.
11- تقویت ساختارهای مناسب در حوزه اقوام و مذاهب به منظور توجه ویژه به اقتصاد و فرهنگ و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته قومی و مذهبی و تقویت نگاه توسعه به جای نگاه امنیتی و تهدید محور در حوزه اقوام و مذاهب
به امید ایرانی سربلند با مشارکت همه ایرانیان
بنیان ملت ایران
مسعود بزیکیان