11 میلیون ودیعه مستمری بگیران تامین اجتماعی، لشکری ​​و روستایی

11 میلیون ودیعه مستمری بگیران تامین اجتماعی، لشکری ​​و روستایی

حقوق مستمری بگیران و مستمری بگیران بیمه های اجتماعی، ارتش و کشوری برای سال 1403 نزدیک به 2 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافته است.

پیش بینی می شود افزایش حقوق فروردین ماه در خرداد ماه پرداخت شود. حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان اجتماعی، لشکری ​​و روستایی با افزایش پرداخت می شود. حقوق فروردین ماه بدون افزایش حقوق نزدیک به ۷ میلیون تومان واریز می شود.

وی در خصوص میزان مالی و نحوه محاسبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی برای اعمال تناسب بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، تصریح کرد: بستگی به محاسبات بیمه ای بر اساس حق بیمه افراد، سنوات پرداختی، مبنای پرداخت حق بیمه، زمان برقراری مستمری و محاسبه میانگین ارزش دو ساله، احراز حقوق است.

در قانون تامین اجتماعی دو ماده 96 و 111 برای تناسب داریم که مستمری افراد نباید کمتر از حداقل دستمزد باشد، در نتیجه محاسباتی وجود دارد که بر اساس آن سازمان تناسب با همکاری شرکای اجتماعی خود تشکیل می شود. سازمان های بازنشستگی و به تصویب شورا می رسد. به هیات مدیره و هیات امنا می رود و بعد طبق قانون به هیات وزیران می رود. در نتیجه نمی توان به طور دقیق بار مالی اعمال تناسب برای مستمری بگیران تامین اجتماعی و میزان افزایش دستمزدها را برآورد کرد، اما به گفته آقای حاجی بابایی، 170 سکه از بدهی های دولت به تامین اجتماعی پرداخت می شود. که 30 درصد آن صرف سازمان می شود.

اما این کارشناس تامین اجتماعی با بیان اینکه تعدیل دستمزد چند سالی است که در انتظار است، گفت: حداقل دستمزد کارگران و کارمندان هر سال در حال افزایش است. دستمزدها در سایر سطوح درآمد نیز به نرخ خود افزایش می یابد. در گذشته، این دو شیب متناسب با یکدیگر بودند، یعنی. گفت که نرخ رشد دستمزد کارگران و سایر سطوح درآمدی به عنوان مثال 20 درصد بوده که در نتیجه نرخ رشد حداقل دستمزدها با رشد دستمزدها در سایر سطوح درآمد متعادل می شود، اما این افزایش در شیب دستمزد حداقل دستمزدها نسبت به افزایش دستمزدها در سایر سطوح درآمد افزایش یافته است. در نتیجه پس از گذشت چند سال بازنشستگان با سایر سطوح درآمدی به کف مستمری دریافتی رسیدند و این نقطه شروع نارضایتی بود، زیرا این افراد (با سایر سطوح درآمدی) گفتند که ما بیمه را با دستمزد بالا پرداخت می کنیم. و دستمزد ما در سال برقراری مستمری سابقه و سن نسبت به افرادی که حقوق و رتبه اداری کمتری داشتند بیشتر بود اما اکنون حقوق ما با کسی برابر است که از نظر سنی با ما برابر نیست. حقوق.

وی با خواندن ابتدای این ماجرا و افزایش تدریجی دستمزدها در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد اظهار داشت: در دولت احمدی نژاد سوالی درباره افزایش نزولی سطوح سایر درآمدها مطرح شد به این معنا که دستمزد حداقل حقوق بگیران. رشد بیشتر و بالا نسبت به سایر سطوح منجر به درآمدها شده و همین امر باعث شده است که سطوح دیگر پس از چند سال به آستانه حقوق بچسبند و اینجاست که بحث تناسب مطرح می شود. از این رو گفته شد که این دسته از افراد عقب ماندگی خاصی از همتایان خود دارند که باید با اصلاح این مشکل برطرف شود و در اینجا برای اولین بار انتظاری برای اصلاح دستمزد ایجاد شد.

این کارشناس تامین اجتماعی تورم را عامل دیگری در ایجاد انتظار تناسب دستمزد می داند و می گوید: برخی متغیرها خارج از صندوق ها هستند، تورم قدرت خرید بازنشستگان از صندوق ها را کاهش داده و این انتظار تناسب ایجاد شده است.

به گفته وی، یکسری عوامل جانبی نیز در این کار دخیل هستند که هیچ ربطی به وسیله ندارد; به عنوان متغیرهای فرهنگی و اجتماعی؛ بنابراین در گذشته و تا یکی دو دهه پیش فردی که بازنشسته می شود و مستمری می گیرد فرزند مجرد یا غیر شاغل در خانه نداشت، بنابراین طبیعتا مستمری که مستمری بگیر می گیرد به خانواده کوچک تری تعلق می گیرد، اما اکنون با افزایش سن ازدواج و افزایش بیکاری کودکان، مستمری پرداختی پاسخگوی بعد خانوادگی مستمری بگیر نیست و به ناچار علاوه بر افزایش حقوق سالانه، انتظار افزایش حقوق را نیز به همراه دارد. کمک تناسب
حیدری با اشاره به تامین منابع مالی برای اجرای تناسب حقوق بازنشستگان به کارگران، به ایسنا گفت: تعدادی از صندوق های بازنشستگی کشور با منابع دولتی یا دستگاه های اجرایی مرتبط با آنها مرتبط هستند؛ این صندوق ها نیز در حال حاضر در این کشور با یکدیگر ارتباط دارند. الان حدود 18 صندوق داریم که به آن صندوق های کارمندی می گویند که صندوق های دوطرفه هستند، یعنی کارمند نقش بیمه شده را دارد و دولت هم نقش کارفرمایی دارد و هم نقش مدیریتی. منابع این صندوق ها مستقیماً توسط دولت پرداخت می شود یا به یک دستگاه اجرایی مرتبط است و این دستگاه اجرایی منابع را تأمین می کند، بنابراین مطابق با منابع دستگاه دولتی هزینه می کنند، بنابراین در بودجه سال آینده 330 همات برای 4 اعتبار ملی. لشکری، فولاد و وزارت اطلاعات به آنها کمک می کنند.

وی ادامه داد: زمانی که منابع و اعتبارات دولتی به صندوق های کارکنان می رود و دستمزد و مستمری آنها افزایش می یابد، این انتظار برای تامین اجتماعی و تامین روستایی نیز ایجاد می شود به طوری که تناسب برای بیمه شدگان این صندوق ها اعمال می شود اما تفاوت تامین اجتماعی با صندوق ملی اول لشگری این است که تامین اجتماعی از منابع دولتی استفاده نمی کند (چون سه جانبه گرایی بر آن حاکم است) بنابراین مجبورند هزینه تناسب را از منابع خود تامین و هزینه کنند.

پرداخت معوقات به مستمری بگیران

این کارشناس تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی مشکل نقدینگی دارد و بیشتر آن به دلیل عدم پرداخت حق بیمه از سوی دولت به تامین اجتماعی است، گفت: اکنون اگر تامین اجتماعی بخواهد تناسب را اجرا کند کسری تامین اجتماعی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. این صندوق؛ در اینجا یک راه حل میانه ای توسط دولت قبل اجرا شد به این صورت که وقتی دولت به وجوه کارمندان کمک بلاعوض کرد، به دولت گفتند حداقل بیا بدهی خود را بپرداز. سازوکار اجرایی، پرداخت بدهی در قالب واگذاری اموال، سهام و دارایی بوده که در بودجه سال 1403 نیز برای اعمال تناسب قید شده است و کمیسیون تلفیق در این راستا تصمیم گرفته است. این در حالی است که اگر دولت ها حق بیمه خود را به موقع و هر ساله به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند، این سازمان می تواند از منابع خود تناسب اعمال کند، اما در حال حاضر با این ویژگی ها و بدون منابع مالی، از وضعیت جدی برخوردار است. کسری بودجه اگر اعمال شود و تبدیل به نقدینگی شود.

حیدری در خصوص دارایی ها و سهامی که ممکن است در پاسخ به رد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود، با توجه به تجربه این سازمان در واگذاری سهام و شرکت های زیان ده از دولت های گذشته، گفت: در گذشته دولت ها سهام می دادند. که مانند گوشت و استخوان آمیخته بودند. برخی از سهام خوب و برخی با بازده کم یا حاشیه سود کم را واگذار کردند، اما بهتر بود تامین اجتماعی در گذشته که چنین سبد سرمایه گذاری را دریافت می کرد، سهام زیان ده یا کم بازده را به تدریج از گردش خارج می کرد. یا با یک کلینیک شرکتی، تغییر، ادغام یا تجمیع شده است تا به نحوی از حالت عملکرد پایین خارج شود.

وی ادامه داد: اکنون دولت یا یک بسته سهام خوب و بد را با هم می دهد یا اگر سهام خوب بدهد گرانتر می دهد و این روشی است که دولت ها از آن استفاده می کنند. در ایران، حتی شرکت‌هایی که عملکرد پایینی از نظر ارزش افزوده دارند یا درجه ارزش ذاتی و ارزش بازیافتنی دارند، باز هم ضرر چندانی برای سازمان ندارند، مشروط بر اینکه تامین اجتماعی بتواند به سرعت آنها را از طریق شرکتی تبدیل، تجمیع یا ادغام کند. کلینیک یا با تغییر پلتفرم، فناوری خود را تغییر دهند. اما در نهایت تامین اجتماعی مجبور به پذیرش واگذاری دارایی ها و سهام می شود در غیر این صورت بهترین حالت، دریافت نقدی بدهی است.

پیمایش به بالا