11 پیشنهاد بودجه فرهنگیان برای آموزش و پرورش در سال 1402

11 پیشنهاد بودجه فرهنگیان برای آموزش و پرورش در سال 1402

لایحه بودجه سال آینده 30 دی ماه از سوی رئیس جمهور تقدیم شورای اسلامی شد و جزئیات آن در روز دوم بهمن ماه به تصویب کمیسیون برنامه و بودجه رسید.

اگر چه بودجه سال آینده وزارت آموزش و پرورش که در مجموع 242 هزار میلیارد تومان بود و نسبت به سال قبل 21 درصد افزایش داشت، اما سهم آن از کل بودجه دولت کاهش یافت، به طوری که در سال 1400 این رقم بود. حدود 10 درصد بود، در سال 1401 به حدود 12.9 درصد و در سال 1402 به حدود 11.2 درصد رسید. این در حالی است که سهم بودجه نظام آموزشی در مقایسه با بودجه همه دستگاه ها 15 درصد است.

علیرغم اتفاقات خوبی که در لایحه بودجه سال آینده رخ داد، از جمله در نظر گرفتن ردیف بودجه برای اجرای سند تحول اساسی و قرار گرفتن بودجه در حد وسط حقوق و درآمد کارکنان، اما چالش ها و مشکلات فراوان سیستم آموزشی و آموزش و پرورش مسئولان این وزارتخانه را نسبت به پیشرفت اهداف آموزشی خود در سال آینده نگران کرده است.

براساس محتوای لایحه بودجه، سهم هزینه های غیر پرسنلی آموزش و پرورش در سال آینده حدود 2.6 درصد است که اجرای برنامه های کیفی را با مشکل مواجه می کند. معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش هفته گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برخی مشکلات و کاستی ها در این حوزه پرداخت که در لینک زیر می خوانید:

صادق ستاری فرد، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش پیشنهادهایی برای ایجاد تغییرات در بودجه این نهاد در مجلس شورای اسلامی در مراحل تصویب بودجه ارائه کرد که در ادامه به آنها اشاره می شود.

1- افزایش اعتبارات اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و اهمیت نقش اعتبارات کیفی و در نظر گرفتن این سطح در توسعه عدالت آموزشی.

2- افزایش اعتبارات فعالیت های آموزشی و امور آموزشی دانش آموزان برای احیای فعالیت های آموزشی مورد تاکید مدیریت.

3- ایجاد نظمیه مستقل مربوط به باشگاه دانشمندان جوان طبق شعار سال 1401.

4- ایجاد دستور مستقل جذب بازماندگان آموزش و پرورش با جمعیت 911 هزار و 272 نفر و پیش بینی اعتبار 2000 میلیارد تومان.

5- افزایش سرانه اعتبارات تغذیه دانش آموزان مدارس شبانه روزی، عشایری و مناطق کم برخوردار به دلیل حذف تبصره 14 سازمان هدفمندی یارانه ها و اختصاص یک درصد از یارانه ها به اعتبارات این موضوع.

6- پیش بینی اعتبارات لازم برای برگزاری امتحانات کنکور و سه ساله از دوره دوم متوسطه و نیازمندی های دستگاه در هنگام توسعه و تامین سخت افزار و نرم افزار لازم.

7- رعایت انصاف در پرداخت کارکنان (بیمه تکمیلی، کمک های اجتماعی برای پرونده ها، حق ایاب و ذهاب، حق مسکن و …)

8- تامین اعتبارات مربوط به شهریه، خرید خدمات آموزشی و برون سپاری

9- ایجاد دستور مستقل مربوط به پرداخت مطالبات و تعهدات وزارت آموزش و پرورش

10- افزایش اعتبار کارکنان لازم برای اجرای کامل قانون ارزشیابی معلمان

11- پرداخت مطالبات سهم دولت به موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از 70000 میلیارد ریال از دیگر پیشنهادات می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید