110 هزار میلیارد تومان برای انتقال آب به یزد اختصاص یافت/ 4 فروند هواپیما برای شرکت هواپیمایی یزدایر خریداری می شود.


ساعت: 16:11
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1892070

فاطمی استاندار یزد گفت: توزیع درآمد یک معدن در استان برای انتقال آب استان یزد تصمیم گیری و ابلاغ شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یزدرسا ؛ مهران فاطمی استاندار یزد پیش از ظهر امروز به مناسبت هفته دولت در اصحاب رسانه استان یزد با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در استان یزد در یک سال گذشته، گفت: اولین و مهمترین اقدام اولیه انجام شده در دولت سیزدهم در استان تهیه و تنظیم طرح تحول یزد جدید بود که بر اساس ظرفیت و پتانسیل خواهد بود و عامل افتتاح باب جدیدی در استان یزد

وی ادامه داد: اولین ویژگی این برنامه مطابقت این برنامه با تمام اسناد بالادستی استان است و دومین ویژگی این برنامه این است که صرفا اداری نیست و با حضور فعالان و نخبگان هر یک نوشته می شود. بخش و صدها ساعت برای نوشتن هر بخش و همچنین نتایج و محصول صرف شد. این جلسات در برنامه یزد نوین گنجانده شده است.

استاندار یزد با بیان اینکه این طرح تحول اولین برنامه تحول در استان است که دارای 15 برنامه و 180 پروژه است و دارای مسئول پیگیری مشخص است و هر هفته پروژه ها یک به یک پیگیری می شود، گفت: تحول در این استان برگزار شد. و اکنون چراغ راه ما روشن است و تکالیف نیز مشخص است.

وی دومین اقدام ارزشمند استان در دولت سیزدهم را برای مقابله با کرونا عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تعطیل شد و میزان واکسیناسیون دوز اول زیر 19 درصد بود اما اکنون پوشش نوبت اول 95 درصد و دوز دوم بزرگسالان 86 و نوبت سوم 43 درصد و نوبت چهارم 3 درصد است و مدارس و فعالیت های فرهنگی بازسازی شد و فعالیت های اقتصادی و برنامه های محرم نیز پس از دو سال برقرار شد. .

فاطمی سومین اقدام قابل توجه استان در دولت سیزدهم را ایجاد مشکل برای خط انتقال عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در دوره های گذشته این خط لوله 50 بار و در دولت جدید 2 تا 3 بار مورد حمله قرار گرفته است. اتفاق افتاد وی خاطرنشان کرد: در این راستا جلساتی در بالاترین سطح برگزار شد و از آن لحظه دیگر مشکلی پیش نیامد و برای اولین بار کمیسیون آب با حضور نمایندگان چهار استان و نماینده رئیس جمهور ماهانه تشکیل می شد و پروژه ها پیگیری می شد

وی ادامه داد: از زمان شروع خط اول انتقال، همین منابع آبی مدیریت شده و آب جدیدی اضافه نشده است، اما کمیسیون آب تصویب کرده است که برای کمک به افزایش پیک تقاضا، یک خط آب اضطراری تشکیل شود تا در صورت افزایش پیک تقاضا کمک کند. اکنون. 800 لیتر در ثانیه مصرف می کنیم و کمبود داریم.

استاندار با اشاره به مصوبات کمیسیون آب در سطح کشور گفت: خط انتقال چادرملو که این معدن تمام اقدامات خود را انجام داده است اما از این خط اختصاصی خط لوله 30 کیلومتری در مسیر صعب العبور و به شرطی که مدت پروژه 18 ماهه انجام شود. نیروهای استانی به مدت 3 ماه این خط را در دمای 50 تا 60 درجه در یزد تکمیل کردند و در اوج مصرف 300 متر بر ثانیه وارد مخزن بار می شوند و جمعیت 700 هزار نفری استان در مواقع اضطراری و اضطراری از آن بهره مند می شوند. هزینه این واگذاری 700 میلیارد تومان بوده که بیشتر از این بودجه سالانه استان است و هفته آینده این پروژه با حضور مخبر افتتاح می شود و مردم استان از برکات وی بهره مند خواهند شد.


آزادسازی 110 هزار میلیارد تومان برای انتقال آب به یزد

فاطمی سومین موضوع مصوب کمیته آب را انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس عنوان کرد و با بیان اینکه یکی دو معدن به این منظور اختصاص داده شده بود، در جلسه گذشته این اقدام تصمیم گیری شد. اکنون وزارت صلح موظف به تدوین مدل فاینانس است وی بیان کرد: 110 هزار میلیارد تومان معادل بودجه عمرانی 22 ساله استان با قیمت های امروزی برای این کار اختصاص یافته است که در طول تاریخ بی سابقه است. کل دولت ها و در فاز اول 110 میلیون متر مکعب

وی ادامه داد: مصوبه بعدی تخصیص 2 هزار میلیارد تومان از محل شرکت های بزرگ معدنی و صنعتی است که در اختیار استان قرار می گیرد تا در زیرساخت های آبی استان هزینه شود و از سوی دیگر این هزینه نیز می شود. به عنوان مالیات شرکت هایی که برای این اقدامات استفاده خواهند شد، بیش از 100 جلسه و بازدیدهای متعدد بین وزارت کشور و افراد مختلف برگزار شد.

فاطمی با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی، پساب و مدیریت مصرف آب اقدامات قابل توجهی انجام شده است اظهار داشت: بعد بعدی که برای فعالان و رئیس جمهور مهم بود گردشگری استان بود. زیرساخت ها فراهم شد و بزرگترین مشکل نبود پروازهای مستقیم بود که پیگیری آن سال ها طول کشید و شرکت هواپیمایی ماهان حاضر به حضور نشد.

وی ادامه داد: دومین پرواز نیز قرار شد به زودی در استان برقرار شود و گام سوم در این راستا تلاش برای ایجاد ایرلاین خصوصی و به دنبال آن حجم سرمایه گذاری 900 میلیارد تومانی بین چادرملو و ماهان یزد ایر بود. ایران ثبت شد و کلیه سهام شرکت چادرملو به حساب این شرکت واریز شد و دو فروند هواپیمای ماهان جزء سرمایه شرکت بود و قرار است چهار فروند هواپیمای دیگر نیز در مهرماه خریداری شود و افتتاح رسمی شرکت انجام شود. .

فاطمی موضوع بعدی که استان یزد در دولت سیزدهم به آن مشغول بود و برکات فراوانی برای استان داشت، سفر ریاست جمهوری عنوان کرد و خاطرنشان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم تقریباً تمام پروژه های عمرانی استان تعطیل شد، یعنی تعطیل شد. چرا اولویت دولت پروژه های بلاتکلیف مانده است پیشرفت بیش از 50 درصدی در سفر 7100 میلیارد تومان اعتبار و 36 هزار میلیارد تومان تسهیلات در سفر ریاست جمهوری بررسی شد و 185 مصوبه برای سفر وجود داشت و تاکنون 1500 میلیارد تومان از سهام سفر طی 6 ماه به استان توزیع و پروژه ها فعال می شود. و به زودی معادل 400 میلیارد تومان دیگر پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به افتتاح ناقص پروژه راه آهن یزد – اقلیدس گفت: برای تکمیل این راه آهن 250 میلیارد تومان نیاز بود که دولت قبل انجام نداد.

وی یکی از طرح های پیش رو استان را مدارس خیریه برشمرد و تصریح کرد: تعداد قابل توجهی مدرسه خیریه داشتیم که از محل اعتبارات صدقات تامین شد، اما سهم دولت 50 درصد بود که دولت برای آن اعتبارات را تامین کرد و علاوه بر آن، ما نیز اعتبارات لازم را در اختیار داریم. 5-6 بیمارستان داشت که در برخی از شهرهایی که پیشرفت داشتند اما کند شده بودند به آنها اعتبار هم داده شد.


ورود بیش از یک میلیون گردشگر به یزد در ایام نوروز

استاندار یزد موضوع بعدی که مورد توجه دولت سیزدهم در استان یزد قرار گرفت گردشگری بود که اولین برنامه نوروزی بود. و برای اولین بار در حالی که پارسال 26 هزار نفر آمدند امسال بیش از 1 میلیون گردشگر آمدند و نوروز پر رونقی داشتیم و سازمان گردشگری دوباره شروع به کار کرد.

استاندار یزد اقدام بعدی دولت سیزدهم را طرح نهضت ملی مسکن عنوان کرد و گفت: در شرایطی دولت را در استان یزد تحویل گرفتیم که 7 هزار واحد از طرح ملی مسکن به ثبت رسید اما مشکلات زیادی وجود داشت. ، که با تلاش و پیگیری تکمیل شد و در مرحله بعد بیش از 100 هزار نفر در سامانه طرح ملی مسکن ثبت نام و تفصیل داده شده اند و 60 هزار نفر نیز با زمین در طرح ملی مسکن آزاد شده اند.

وی یکی از اقدامات قابل توجه در اجرای این طرح در استان را ساخت ویلاهای مانازل برشمرد و اظهار داشت: در حوزه اشتغال اولین اقداماتی که انجام شد شناسایی 330 واحد راکد بود که از این تعداد بود. 73 واحد ایجاد شد و مابقی بر اساس مصوبه دارای مسائل نقدینگی یا مدیریتی یا مواد اولیه بودند. در سفر ریاست جمهوری مقرر شد جلسات کشوری برگزار و مشکلات حل شود.

فاطمی با اشاره به برخی شاخص های کلان اقتصادی استان گفت: در ده سال گذشته تولید ناخالص داخلی استان به بالای 2 درصد رسید و نرخ رشد اقتصادی استان در سال 1400 نسبت به سال 99 به 5.13 درصد افزایش یافت و هفتمین استان کشور شدیم. از نظر جمعیت در انتهای جدول قرار دارد

وی ادامه داد: در سال 1378 در نرخ مشارکت اقتصادی 45.2 دومین استان بودیم اما در سال 1400 47.8 بود و اولین استان کشور شدیم و نرخ اشتغال در سال 99 حدود 40.2 و ششمین استان در سال 1400 41.2 درصد بود. و بالاترین استان کشور شدیم، فعالیت و نرخ بیکاری نسبت به بهار سال گذشته 4 پله کاهش یافت و بیشترین کاهش نرخ بیکاری مردان در بهار 1410 متعلق به یزد بود.

استاندار یزد نیز بهبود وضعیت قطعی برق را بخشی از کار دولت سیزدهم برشمرد و اظهار داشت: در شرایطی که 920 مگاوات قطعی برای استان در نظر گرفته شد با رایزنی ها به 500 مگاوات رسیدیم و در حال حاضر هستیم. با 300 مگاوات کار می کنیم و هیچ قطعی نداشتیم.

وی در مورد بورسیه شغلی نخبگان به این موضوع اشاره و بیان کرد: این موضوع در شورای گفتگوی دولت و خصوصی مطرح شد و اکنون در دفترچه کنکور نوشته شده است و دانش آموز برتر باید توسط صنعت و برای خود صنعت و این انتخاب شود. در کتاب سازمان قدردانی شد. این یک اقدام ابتکاری است و برای اولین بار در کشور انجام می شود.

استاندار یزد در ادامه سخنان خود به دیدارهای مردمی در روز یکشنبه اشاره کرد و اظهار داشت: 250 نفر از طریق معاونان رئیس جمهور و شخصاً هر هفته با اقشار مختلف دیدار می کنیم و در سفر آقای ستاری به استان یزد مقرر شد که یزد به عنوان استانی باشد. پایلوت قانون جهش تولید مبتنی بر دانش. کشوری باید تعیین شود که بر اساس آن سقف اعتبار مالیاتی برای صنعت نهاده و برای کاهش مالیات تعیین شود.

وی ادامه داد: در حوزه انرژی خورشیدی در استان اولین هستیم و موفق ترین مدل سرمایه گذاری را داریم، 81.5 مگاوات راه اندازی شده و 300 مگاوات در نظر گرفته شده و 2 هزار مگاوات را هدف گذاری کرده ایم.

استاندار یزد در پایان به دو سیل اخیر در استان یزد اشاره کرد و گفت: تمامی افراد آسیب دیده در اولین سیل که تیم های ارزیابی خسارت ارزیابی کردند خسارت خود را پرداخت کرده اند و مطمئن باشید این اقدام انجام خواهد شد و در محل سیل دوم

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید