12 توصیه رئیس قاضی به دادسرا در خصوص رعایت موازین شرعی در بازجویی ها


ساعت: 13:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۸
کد خبر: 1839759

در کنفرانس ملی دادستان های استان ها بحث شد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به لزوم توجه کامل به موازین شرعی و قانونی در بازرسی ها و بازجویی ها، بر استفاده حداکثری از راهکارهای قانونی علیه محکومان واجد شرایط تاکید کرد و گفت: ظلم دیگران را می شکنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرکز اطلاع رسانی قوه قضائیه ، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی با تقدیر از جنایت و احیای حقوق عامه از نظارت پویا و دلسوزانه دادستان کل کشور و معاونان وی تقدیر کرد. قوه قضائیه در کشور

رئیس قوه قضائیه مسئولیت هایی از جمله «ایجاد امنیت و آرامش در جامعه»، «قطع دست متجاوزین به اموال عمومی و مردم»، «قطع دست متجاوزان به حقوق مادی و معنوی مردم»، «قطع دست متجاوزین به اموال عمومی و مردم» را برشمرد. تحقق عدالت اجتماعی و کاهش ده ها فاصله «تنوع»، «ایجاد رفاه مردم» و «فضای کسب و کار بهتر» که بر عهده دولت است، به نقش ویژه و مهم قوه قضائیه و دادسرا در انجام این مسئولیت ها

رئیس کل دادگستری به پرونده افراد شرور اشاره کرد و گفت: با پرونده افراد شرور مخل امنیت مردم باید سریعاً برخورد شود و اجازه تعویق این گونه پرونده ها داده نشود زیرا رسیدگی به موقع آنها تأثیر دارد. “بازدارنده های بیشتری وجود دارد.

رئیس قوه قضائیه گفت: امنیت و آرامش مردم موضوع بسیار مهم و حائز اهمیتی است، لذا دادستان های سراسر کشور باید در صدور دستور علیه افرادی که دارای سابقه جرایم شیطانی و سرقت هستند توجه و نظارت ویژه داشته باشند. “

رئیس قوه قضائیه در خصوص موضوع دادستان هایی که بر کار کارکنان نظارت می کنند، گفت: باید توجه داشت که وقتی به کارمند متهم اعم از امنیتی و ناامنی ارائه می دهیم، مسئولیت قاضی در این مورد است تا نظارت مستمر بر کار کارکنان توسط مقامات

رئیس قوه قضائیه بر جمع آوری ادله و مدارک لازم قبل از احضار و دستگیری فرد مورد نظر تاکید کرد و گفت: شرایط به گونه ای نباشد که ابتدا قرار جلب، احضار یا جلب صادر شود و سپس بررسی استدلال و تحقیقات انجام شود. و تحقیقات و بررسی حسابها و ردیابی پول. البته گاهی در مواقع اضطراری و مشکلات امنیتی نمی توان برای جمع آوری تحقیقات وقت گذاشت و لازم است قبل از انجام تحقیقات نسبت به احضار، دستگیری و بازداشت فرد اقدام شود.

رئیس قوه قضائیه بر توجه کامل به موازین شرعی و قانونی در تحقیقات، بازرسی ها، دستگیری ها و بازجویی ها تاکید کرد و گفت: تخریب شده; دادستان ها باید زیردستان و افسران را در حین صدور حکم دستگیری، حکم بازرسی و تحقیقات و بازجویی ها تحت نظر داشته باشند تا اتفاق غیرقانونی رخ ندهد.

قاضی در این رابطه اظهار داشت: حتی در مواقعی که شاکی خصوصی اصرار به احضار شخص حقیقی دارد، باید انگیزه و مستندات وی از انجام احضار مورد بررسی دقیق قرار گیرد و در صورتی که شکایت شاکی خصوصی همراه با مدارک کامل بود، احضار شود. . “

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دادستان تنها قاضی نیست، بلکه قاضی و مدیر نیز هست، گفت: دادستان باید در امور قضایی و حقوقی تسلط و تخصص داشته باشد و به علم مدیریت نیز آشنایی داشته باشد. دادستان برای انجام مأموریت های خطیر خود علاوه بر هوشمندی، درایت و تدبیر، شجاعت، صبر و خستگی ناپذیری لازم است.

رئیس قوه قضائیه اقدامات ویژه دادستان را در زمینه های مختلف برای پیشگیری از وقوع جرائم ضروری دانست و برای تحقق این امر دانش همه جانبه دادستان را معرفی کرد.

قاضی با بیان اینکه برای کشف جرم و تعقیب مرتکب، شناخت منطقه و اطلاع از زمان و زمان وقوع موضوعات حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: برای اثربخشی اقدامات، دادستان باید موارد را سنجید. جلو عقب

محسنی اجایی همچنین این نکته مهم را یادآور شد که اگر دادستان‌ها و کارکنان بخش‌های مختلف قوه قضائیه به وظایف خود به خوبی عمل کنند، تأثیر آن بر اقناع آرای دادگاه‌ها و به موقع، اثربخشی و بازدارندگی این تصمیم‌ها خواهد بود. رضایت مردم و استیفای حقوق آنها بسیار مشهود و ملموس خواهد بود.

«قدرت تحلیل و آگاهی از تاکتیک های دشمن» از دیگر ویژگی هایی است که رئیس قوه قضائیه بر لزوم استفاده دادستان ها از تلاش دستگاه های شیطانی دشمن برای ترویج مطامع خود با استخدام و سازماندهی اراذل و اوباش تاکید کرد.

رئیس قوه قضاییه به اهمیت «علم و قدرت دادستان» اشاره کرد و در این خصوص با تشریح مفاد قانون «مجازات تخریب کنندگان در نظام اقتصادی کشور» گفت: امروز در جنگ اقتصادی قرار داریم. و دشمن تلاش می کند عرصه را بر مردم ما تنگ کند و از طریق اقتصاد ضربه بزند، در چنین شرایطی عقل و دانش و قدرت تشخیص قوه قضائیه و دادستان در کشف و شناسایی جرایم رخ داده در حوزه اقتصادی و اینکه آیا عاملان قصد دارند یا خیر. اعتصاب این جنایات با نظام مواجه است یا نه موضوع بسیار مهمی.

قاضی به قوه قضائیه اعم از دادستان، بازپرس، دادستان و نیروی انتظامی توصیه کرد که دانش خود را دائماً به روز کنند و به آنچه در طول آموزش به دست آورده اند قانع نباشند، بلکه به توسعه امور و رسیدگی به پرونده ها بر اساس موازین قانونی اقدام کنند. حرفه ای ها سود می برند.

محسنی اجایی در بیست و یکمین همایش سراسری دادستان های ناحیه استان توصیه هایی را به دادستان ها ارائه و به عنوان بخشنامه الزام آور ارائه کرد.


12 توصیه رئیس قوه قضائیه به دادستانها

“پرداخت سریع و دقیق پرونده های ضد امنیتی که در زمان های خاص تشکیل می شود”؛ «توزیع حداکثری انفاق شرعی به محکومان واجد شرایط، با توجه به اینکه انفاق و رحمت قانونی به شرور و سارقان مخل امنیت و آرامش مردم، ظلم به دیگران است». «توجه کامل به موازین شرعی و قانونی در انجام تحقیقات، بازرسی، دستگیری و بازجویی و نظارت ویژه بر کار کارکنان این حوزه‌ها». «قبل از احضار افراد، بررسی و جمع‌آوری شواهد، مگر در موارد فوریت و مشکلات امنیتی که امکان وقت گذاشتن برای جمع‌آوری دلیل وجود ندارد». «صدور دستورات صریح و شفاف کارمند و کارشناس و نظارت بر اجرای این دستورات در مدت مقرر و همچنین عدم کفایت دستورات صادره کارشناس و کارمند». «نظارت بر اجرای احکام قطعی و انعکاس دلایل عدم اجرای احکام مؤثر»؛ «در امور و مواردی که ممکن است شبهه زیادی ایجاد کند، اقدامات ویژه و پیشگیرانه انجام دهید». “مشاوره و همکاری با مسئولان استانی در خصوص استقلال قضات”؛ «نظارت و توجه به مصوبات اعمال محدودیت، نحوه و مدت نگهداری اموال توقیف شده و مهر و موم شده». «توجه قاضی اجرای احکام یا دادستان برای به موقع و با رعایت ضوابط علیه احکامی که خلاف شرع و قانون می‌دانند» و «معاونت و حمایت از همکاران قضایی برای جلوگیری از لغزش» ۱۲ دستور صادر شده توسط رئیس قوه قضائیه در این جلسه به دادستان های مرکز استان ها گفت.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت استقلال قضات و دادستان، مشورت با مسئولان استانی را نافی اصل استقلال قوه قضائیه ندانست و گفت: موثر باشید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید