13 فروردین مهمترین واقعه تثبیت حق رأی و اندیشه مردم در نظام اسلامی بود.


ساعت: 12:44
تاریخ انتشار: 1401/01/11
کد خبر: 1818664

مهدی تقوی رفسنجانی گفت: در عصر جدید و در اواخر قرن بیستم، بر خلاف نظر اکثریت قریب به اتفاق متفکران غربی که معتقدند دوران دین به پایان رسیده و جوامع، نظامی به نام جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده است. به سمت عقل گرایی عملی تحمیل شده حرکت می کنند و ناگهان انقلابی مبتنی بر اعتقادات دینی به پیروزی رسید و نظامی را پایه گذاری کرد که چارچوب و اصول آن بر اساس شرع و دین است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی تقوی رفسنجانی، استادیار دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجانی و تحلیلگر مسائل سیاسی در آستانه روز جمهوری اسلامی در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 57 یک پدیده بزرگ سیاسی بود که باعث شگفتی سیاستمداران جهان شد. .


ملتی دست خالی هژمونی رژیم قدیم شاهنشاهی را زیر پا گذاشت

وی ادامه داد: ملتی با دستبند و بدون حمایت نیروهای بیگانه و تنها با تکیه بر ایمان، ایثار و از خود گذشتگی رژیم کهن شاهنشاهی را با حمایت ابرقدرت های جهانی به زانو درآورد و به زانو درآورد. ایران.

تقوی تاکید کرد: دوره ای در ایران آغاز می شود که از نظر شکلی و محتوایی تفاوت های اساسی زیادی با دوره های قبل دارد.

برگزاری رفراندوم 50 روز پس از پیروزی انقلاب یک اتفاق بی نظیر در جهان بود

استادیار دانشگاه ولیعصر (عج)؛ رفسنجان اذعان کرد: از سوی دیگر برگزاری همه پرسی تعیین نوع حکومت تنها پنجاه روز پس از پیروزی انقلاب با رای ملت ایران به جمهوری اسلامی به عنوان یک رویداد منحصر به فرد و مهم در تاریخ ایران است.

وی افزود: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی (ره) در پیامی به ملت ایران، 13 فروردین را روز عید نامیدند، در بخشی از این پیام آمده است; یکی از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ما و مردم ما باید این روز را گرامی بدارند و آن را زنده نگه دارند. روزی که کنگره های کاخ 2500 ساله حکومت طاغوتی فروریخت و سلطه شیطانی برای همیشه از بین رفت و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست، عید است».

13 فروردین مهمترین واقعه تثبیت حق رأی و اندیشه مردم در نظام اسلامی بود

تقوی گفت: از این رو 13 فروردین 1358 یکی از مهمترین روزهای انقلاب اسلامی ایران برای تثبیت حق رأی و نظر مردم در نظام اسلامی است و نشان می دهد که انتخابات جمهوری اسلامی از آن زمان تا چه اندازه حیاتی بوده است. آغاز .

وی ادامه داد: در این همه پرسی که بیش از 98 درصد از رای دهندگان با حق رای برای تشکیل حکومت جمهوری اسلامی موافقت کردند، در واقع اولین دولتی است که در جریان تشکیل دولت های مدرن بر اساس خواست مردم و احکام اسلامی».

رفسنجانی اذعان داشت: انقلاب اسلامی در تفسیری روشن و واقعی از اسلام ناب با همه اهداف و مبانی اندیشه سیاسی و آرمان های حکومتی و نگاه روشن به دموکراسی شایسته و سرنوشت انسانی نه تنها امکان سازگاری این دو عنصر اساسی را تبیین می کند. ، اما و ضرورت معتقد است که ترکیب این دو امری اجتناب ناپذیر است.

انقلاب ما بر اساس جمهوری اسلامی و اسلام آن جمهوری است

وی افزود: این نشان دهنده این انسجام و سازگاری در قالب یک سری نهادهای اساسی و سیاسی در جمهوری اسلامی است تا جمهوری اسلامی شود و اسلام به این جمهوری تبدیل شود.

استادیار دانشگاه ولیعصر(عج) ادامه داد: ایجاد جمهوری اسلامی در ایران و سرنگونی سلطنت پهلوی علاوه بر حوادث داخلی، نظام بین الملل به ویژه خاورمیانه را متحول کرد و به مرور زمان تأثیرات آن را بر ملت های مسلمان تغییر داد. رفت و موجی از بیداری اسلامی در جهان ایجاد کرد.

تغییرات اساسی در حکومت ایران با خلق و خوی استعمارگران ناسازگار بود

تقوی تاکید کرد: تغییرات ناشی از تغییر حکومت به قدری گسترده بود که با اهداف استعمارگران همخوانی نداشت و دشمنی آنان را با ملت ایران برانگیخت و در نتیجه استقلال را هر چند با هزینه حفظ کردند و دشمنان نیز بر سر آن هستند. مرز، محیط زیست با طراحی توطئه‌های مختلف از جمله جنگ تحمیلی، ترور شخصیت‌های سیاسی، تحریم‌های اقتصادی و… در صدد تضعیف استقلال ملت ایران است. اما ایران مستقل ماند.

وی گفت: این انقلاب پس از گذشت بیش از چهار دهه توانسته است در برابر موانع بی شمار و توطئه های پی در پی و جنگ های داخلی و خارجی نظام بین الملل ایستادگی کند.

در اوج نظریه پایان دین غرب، نهال جمهوری اسلامی بر زمین کاشته شد.

وی به یکی دیگر از شگفتی های بزرگ در پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: در این عصر مدرن و در اواخر قرن بیستم، نظامی به نام جمهوری اسلامی ایران برپا شده و با نظر اکثریت قریب به اتفاق متفکران غربی در تضاد است. دین به پایان رسیده و جوامع به سمت عقل گرایی عملی رفته اند. ناگهان انقلابی بر پایه اعتقادات دینی حاکم شد و نظامی برپا شد که چارچوب و اصول آن بر اساس شرع و دین بود.

رای به جمهوری اسلامی نوپا بر نفی دو ایدئولوژی سرمایه داری و سوسیالیسم جهانی متمرکز شد

وی افزود: در واقع رای ملت به نظام نوپای جمهوری اسلامی که الهام گرفته از مرام انقلاب و مبانی فکری رهبری بود، نوعی تحکیم عملی شعارها و لهجه های نه شرقی و نه غربی بود. رد دو ایدئولوژی سرمایه داری و سوسیالیسم.

تکوی رفسنجانی در پایان گفت: امروز پس از گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی و تحولات مثبت و پیشرفت های شگرف جمهوری اسلامی در عرصه های مختلف و اثبات کارآمدی آن، از سوی دیگر فروپاشی کمونیسم و ​​بحران در نظام سرمایه داری الگویی برای بسیاری از کشورها و جنبش های آزادیبخش در سراسر جهان است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید