13 هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شد

13 هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شد

حمیدرضا حاجی بابایی درباره تغییرات افزایش حقوق در بودجه 1401 در مجلس گفت: دولت در لایحه بودجه 1401 افزایش تدریجی حقوق بین 3 تا 29 درصد و حدود 5 میلیون تومان معافیت مالیاتی حقوق را پیشنهاد کرد. بر اساس لایحه بودجه، مالیات حقوق و دستمزد بالاتر از این رقم سرسام آور افزایش می یافت، اما اتفاق بهتری برای حقوق مجلس افتاد. دولت در لایحه بودجه پیشنهاد افزایش 29 درصدی حداقل دستمزد را داده بود که این موضوع در مجلس 60 درصد افزایش یافت و حداقل دستمزد در مجلس یازدهم 5 میلیون و 600 هزار تومان بود.

نماینده مردم همدان و فامینین در شورای اسلامی با بیان اینکه 400 هزار سرباز در سال های اخیر دستمزد ناچیزی دریافت کرده اند، افزود: بر اساس مصوبه مجلس، حقوق سربازان متاهل 90 درصد حداقل دستمزد شد. حقوق سربازان مجرد 3 میلیون و 300 هزار تومان در نظر گرفته شد که البته حقوق سربازانی که در خط مقدم (منطقه عملیاتی) خدمت می کنند نیز 3 میلیون و 500 هزار تومان شد در حالی که این سمت ها در لایحه دولت نبود.

وی با بیان اینکه حقوق جانبازان از کار افتاده 25 تا 50 درصد از 5 میلیون و 600 هزار تومان تعیین شده است در حالی که حقوق این افراد در لایحه دولت 3 میلیون و 500 هزار تومان بوده است، افزود: حقوق جانبازان از کار افتاده – کمتر از 25 درصد است. در یک لایحه دولت 2 میلیون و 500 هزار تومان بود که در مجلس به 3 میلیون و 600 هزار تومان افزایش یافت.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: بیشترین افزایش دستمزد در جریان بررسی بودجه سال 1401 در مجلس یازدهم حداقل دستمزدها بوده است.

حاجی بابایی تصریح کرد: میزان افزایش حقوق بیش از 5 میلیون و 600 هزار تومان 10 درصد تعیین شد و ممکن است ایراداتی به این موضوع وجود داشته باشد اما در مجلس تلاش شد تا با طرح سوال مالیات معکوس مدرج این ایراد جبران شود. یعنی افرادی که بین 5 میلیون تا 600 هزار تومان تا 15 میلیون تومان دریافت می کنند باید 10 درصد مالیات بپردازند در واقع طبق مصوبه مجلس، فردی که 15 میلیون تومان حقوق می گیرد حدود 6 درصد می پردازد. مالیات چون تا سقف 5 میلیون و 600 تومان از مالیات معاف است اما در قبض دولت این فرد باید 10 درصد مالیات می پرداخت.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1401 ادامه داد: هر چند در مجلس تلاش کردیم تا حقوق های بین 5 میلیون و 600 هزار تومان را به 15 میلیون تومان افزایش دهیم و حتی در شورای نگهبان این موضوع مورد توجه قرار گرفت اما دولت این موضوع را رعایت نکرد. اگر دستمزدها افزایش یابد، زیر بار رفتند و موضوع را مطرح کردند.4 برای رسیدن به این هدف، سخت کوشی لازم است و از سوی دیگر، مسئولان دولتی معتقدند که اگر این امر محقق شود، دستمزد بخش خصوصی نیز باید به همین میزان افزایش یابد. و ما نمی توانیم آن را پرداخت کنیم تا اینکه بعد از مدتی دولت دستمزد (کارگران) را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه در گذشته مابه التفاوت کمترین و بالاترین حقوق حدود 15 برابر بود و با مصوبه مجلس این اختلاف کاهش و حدود 7 برابر شد، تصریح کرد: با وجود همه اقدامات انجام شده باید به این سوال پاسخ داده شود. آیا این اقدامات مطابق با نیازهای کارکنان هرگز نباید برآورده شود. یعنی ما در مجلس با توجه به منابعی که در اختیار داشتیم حقوق ها را افزایش دادیم و با توجه به منابع امکان افزایش بیش از این میزان وجود نداشت زیرا بودجه 137 هزار میلیارد تومان کسری داشت و باید این را جبران می کردیم. عدد.

مجلس در بودجه سال 1401 5 منبع همت برای اجرای تعرفه پرستاری در نظر گرفت.

حاجی بابایی با بیان اینکه مجلس در بودجه سال 1401 برای اولین بار 5 میلیون اعتبار برای اجرای تعرفه پرستاری اختصاص داد افزود: 13 هزار میلیارد تومان نیز برای اجرای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و برآورد مجلس تصریح کرد: آنچه مجلس در بودجه تصویب کرد کمک بیشتر به اقشار کم درآمد است، هرچند در لایحه بودجه 1401 به اقشار کم درآمد نیز توجه شده بود، اما مجلس بیشتر به آن توجه کرد. این سوال.

بررسی راه های افزایش دستمزد

وی افزود: دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد. اولاً افزودن مبلغ ثابتی به دستمزدها، اگرچه این اقدام تصمیم خوبی است، اما باید توجه داشت که میلیون‌ها نفر در کشور با وجود اینکه وضعیت مالی خوبی ندارند، دستمزد دریافت نمی‌کنند.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال 1401 گفت: برخی دیگر نیز پیشنهاد می کنند که به جای افزایش مبلغ ثابت به دستمزد، این مبلغ در فهرست الکترونیکی افرادی که در دهک های پایین هستند درج شود، شاید این راهکار به عدالت نزدیکتر باشد.

حاجی بابایی ادامه داد: هنوز تصمیم گیری نشده است که کدام یک از راهکارها را انتخاب کنیم و این موضوع باید در شورای عالی هماهنگی اقتصادی بیشتر مطرح شود.

وی گفت: اگر جبران هزینه در قالب کالا انجام شود مشکل تورم ایجاد نمی شود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که اگرچه بحث تورم مطرح است، اما باید به وضعیت اسفبار مستمری بگیران کشوری، لشکری، تامین اجتماعی، کم بگیران و غیرمزدگیران نیز توجه شود.

این نماینده مجلس در مجلس یازدهم افزود: وضعیت کارمندان و کارگران و بدتر از آن افرادی که حقوق دریافت نمی کنند نامناسب است و قطعا باید به آنها کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید