139 هزار تن علوفه در خراسان شمالی به دلیل خشکسالی / 180 هزار هکتار در جنوب استان کویری


ساعت: 14:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۳
کد خبر: 1855680

حسن وحید با اشاره به اینکه خشکسالی در سال های اخیر دامنگیر استان شده است، گفت: بر این اساس سال گذشته در منطقه قشلاقی و تابستانی بالغ بر 138 هزار و 923 تن علوفه در استان خراسان شمالی کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک از بوینورد، حسن وحید مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی که صبح امروز در نشست خبری روز جهانی کویر با شعار غلبه بر خشکسالی با مشارکت مردمی برگزار شد، گفت: بیان این شعار برای این روز در بیابان تنش زدایی امسال نشان می دهد که مردم سراسر جهان درگیر هستند و برای غلبه بر خشکسالی به مشارکت عمومی نیاز است.

وی با اشاره به اینکه از مهمترین عوامل بیابان زایی که باعث خشکسالی می شود می توان به محدودیت های اقلیمی، کاهش بارندگی، کاهش آب های زیرزمینی اشاره کرد، ادامه داد: خراسان شمالی و کشور در حال حاضر درگیر خشکسالی است که در ابعاد مختلف مشکل ساز است. می تواند موثر باشد.

وحید افزود: یکی از مهمترین ابعاد زمین، کاهش سفره های آب زیرزمینی است که استفاده بی رویه از این آب ها باعث فرورفتن آن می شود که هنوز به بحران تبدیل نشده است، اما هشداری است که اگر دامنه آن گسترده تر شود کنترل آن دشوار است.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی مناطق دارای منابع طبیعی و اراضی کشاورزی با بحران کم آبی مواجه هستند، یادآور شد: امسال در فصل زراعی بارندگی خوبی داشتیم و مناطق دارای منابع طبیعی زیر حد نرمال قرار داشتند.

وحید گفت: سال گذشته بیش از 138 هزار و 923 تن علوفه در استان خراسان شمالی در فصل زمستان و تابستان کاهش یافت که یکی از مشکلات کشاورزان کشور است که به دلیل کمبود علوفه در بازار و طبیعت، مشکل و این مسئله یک معضل اقتصادی و اجتماعی برای مردم بود.

این مقام مسئول اضافه کرد: مشکل اصلی این است که تاثیر بر محیط زیست، کاهش علوفه و خشکسالی می تواند بسیار جدی تر از مشکل فرسایش آبی و بادی، سیل، گرد و غبار باشد.

وحید خاطرنشان کرد: در برخی از نقاط استان برخی سازندهای زمین شناسی کمتر توسعه یافته است که باعث افزایش فرسایش، رواناب، اکتشافات صخره ای، شورش آب های زیرزمینی می شود که این یک مشکل طبیعی است و ارتباطی با دخالت انسان ندارد. اما اگر شرایط بارندگی و پوشش گیاهی احیا شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وحید با بیان اینکه شاید عامل انسانی در موضوع اقلیم و سازه های زیست محیطی نتواند مداخله کند و گرفتار شود، گفت: اگر بهره برداری از منابع طبیعی به درستی و نه افراطی انجام شود، مشکلات بیشتر نمی شود.

مدیرکل منابع طبیعی خراسان شمالی ادامه داد: استفاده از اراضی شیب دار که هیچ کارکردی برای بحث اقتصادی استان ندارد، باعث فرسایش و شور شدن خاک نیز می شود که منجر به بیابان زایی می شود.

وحید با اشاره به اینکه خراسان شمالی 2 میلیون و 330 هزار هکتار منابع طبیعی و 433 هزار هکتار جنگل دارد، گفت: خشکسالی تاکنون در جنگل ها منعکس نشده است. دلیل اصلی این است که بسیاری از عوامل تخریب از جمله جنگل زدایی مناطق وسیع و قطع درختان حذف شده است.

وی افزود: مشکل بعدی که تا حدودی از تاثیر خشکسالی بر جنگل کاسته است، برنامه ریزی و مدیریت بیش از 100 هزار هکتار جنگل است و احیای جنگل ها نشان از زنده بودن این منطقه دارد.

وی افزود: خشکسالی باعث کاهش بسیاری از گونه‌های گیاهی می‌شود که برای علوفه، محیط‌زیست و خاک ارزش دارند و گونه‌های مهاجمی که تنوع زیستی خوبی ندارند به مراتع و بیابان‌ها هجوم می‌آورند، اگر به این معضل توجه خاصی نداشته باشید به یک مشکل جدی تبدیل می‌شود. صدمه.

وی با تاکید بر اینکه راه حل اجرایی برای رهایی از این معضل، تبدیل مراتع به بیابان نیست، ادامه داد: بیش از 700 هزار هکتار طرح مرتع داری تدوین شده که بیش از 400 هزار هکتار آن تحت مدیریت است و بر این اساس. استثمارگر باید از منظر اکوسیستم اقتصادی به مرتع نگاه کرد.

وحید گفت: در مناطقی که این طرح ها اجرا شده حداقل شاهد مشکلات زیست محیطی، تخریب اراضی، آتش سوزی هستیم و این نشان می دهد که این فرهنگ بهره برداری بهینه در بین بهره برداران ترویج شده است.

وی ادامه داد: در جنوب خراسان شمالی حدود 180 هزار هکتار در تعریف بیابان قرار دارد که 102 هزار هکتار آن مدیریت و پروژه اجرا شده و 24 هزار هکتار در دشت های اسفراین، گرمه و جاجرم است. .

وی با بیان اینکه منابع طبیعی به تنهایی نمی تواند کمک زیادی به کاهش بیابان ها کند، گفت: برای کاهش بیابان ها مشارکت مردمی لازم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید