15 ژوئن; عزای عمومی و آغاز بهار آزادی


زمان: 5:01 بعد از ظهر
تاریخ انتشار: 1401/03/15
کد خبر: 1843791

15 خرداد 1342 نقطه عطف و آغاز نهضت امام خمینی (ره) بود که به دلیل شهادت جمعی از هموطنان عزای عمومی اعلام شد، اما نتیجه همان بهار آزادی در 22 بهمن 57 بود که محل جای شهدا خالی بود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از موج بیانی; مبارزات امام خمینی (ره) از 15 خرداد 1342 آغاز شد، اما پیش از آن امام راحل در اعتراض به لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی سخنرانی کرد که سرانجام در 15 خرداد توسط ماموران ساواک دستگیر و روانه زندان شد. پس از انتقال امام خمینی (ره) به زندان قصر تهران، خبر دستگیری ایشان به سرعت در ابتدا به قم و سپس در شهرستان‌ها منتشر شد و واکنش‌هایی را برانگیخت که در آن مردم در تهران، قم، ورامین و سایر شهرها به خیابان‌ها آمدند و علیه مردم تظاهرات کردند. آنها شعار می دادند که قیام ها توسط نیروهای امنیتی سرکوب شده است.

15 خرداد 1342 در این کشور روز تلخی برای مبارزان انقلابی بود و در آن روز هموطنان زیادی به شهادت رسیدند، از این رو خمینی 15 خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد و امروز پس از گذشت نزدیک به 6 دهه از این واقعه تاریخی، همیشه به آن احترام می گذاریم. نام و خاطره شهدای این حادثه و 15 خرداد یکی از تعطیلات رسمی در تقویم کشورمان است.


da7f2b46 6865 4a6e 8915 5d6e1b851a46 خبر خاکستری

15 خرداد 1342 نقطه عطف و آغاز لشکر کشی امام خمینی (ره) بود که به دلیل شهادت بسیاری از هموطنان عزای عمومی اعلام شد، اما نتیجه آن همان بهار آزادی در 22 بهمن 57 بود که محل جای شهدا خالی بود

با توجه به موج بیان; مبارزات امام خمینی (ره) از 15 خرداد 1342 آغاز شد، اما پیش از آن امام راحل در اعتراض به لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی سخنرانی کرد که سرانجام در 15 خرداد توسط ماموران ساواک دستگیر و روانه زندان شد. پس از انتقال امام خمینی (ره) به زندان قصر تهران، خبر دستگیری ایشان به سرعت در ابتدا به قم و سپس در شهرستان‌ها منتشر شد و واکنش‌هایی را برانگیخت که در آن مردم در تهران، قم، ورامین و سایر شهرها به خیابان‌ها آمدند و علیه مردم تظاهرات کردند. آنها شعار می دادند که قیام ها توسط نیروهای امنیتی سرکوب شده است.

15 خرداد 1342 در این کشور روز تلخی برای مبارزان انقلابی بود و در آن روز هموطنان زیادی به شهادت رسیدند، از این رو خمینی 15 خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرد و امروز پس از گذشت نزدیک به 6 دهه از این واقعه تاریخی، همیشه به آن احترام می گذاریم. نام و خاطره شهدای این حادثه و 15 خرداد یکی از تعطیلات رسمی در تقویم کشورمان است.


* من خمینی 15 خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام کرده ام

حجت الاسلام علی ناصر، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی گفت: این روزها به مناسبت 14 و 15 خرداد ویژه برنامه هایی به یاد امام راحل برگزار می شود.

وی با بیان اینکه 15 خرداد نقطه عطف آغاز انقلاب اسلامی در ایران است، گفت: امام خمینی (ره) این روز را برای همیشه عزای عمومی نامیدند.

حجت‌الاسلام ناصر گفت: برنامه‌های 24 و 25 خرداد پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا با حضور مردم پرشورتر و باشکوه‌تر خواهد بود. تأیید کنید و ضمن تجدید قرارداد با آرمان های امام (ره) و شهدا، با جانشین و جانشین برحق ایشان عهد و پیمانی جدید ببندید.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت: 15 خرداد به عنوان یک روز بزرگ، مقدمه ای برای نهضت انقلاب اسلامی بود.

وی گفت: 15 خرداد از سوی حضرت امام خمینی (ره) عزای عمومی اعلام شده و همه ساله جشن گرفته می شود.


cb73a84c 2a51 4411 96ad 7b7ad74b164c خبر خاکستری


* حکومت پهلوی ۱۵ هزار نفر را در ۱۵ خرداد کشت

آیت الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه استان و امام جمعه زنجان نیز در خطبه های نماز جمعه 13 خرداد گفت: امام خمینی (ره) صبح 15 خرداد در منزل خود دستگیر و در تهران و پس از قیام به انزوا منتقل شدند. از مردم کوم، مردم مشهد، شیراز و دیگران قیام کردند.

وی با اشاره به سرکوب قیام 15 خرداد خاطرنشان کرد: می گویند حکومت پهلوی در آن روز 15 هزار نفر را کشته است.

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: شاه در خواب معتقد بود با سرکوب این قیام، انقلاب از بین می رود و به فراموشی سپرده می شود، اما نور الهی هرگز خاموش نمی شود.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت: دلایل پیروزی هر انقلابی شامل آرمان، رهبری و انقلابیون یا مردم است.

آیت الله خاتمی با اعلام اینکه انقلاب اسلامی پس از تقدیم شهدای بسیار در سال 57 به پیروزی رسید، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی پس از امام خمینی (ره) این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران را با صلابت و قدرت کامل رهبری کرده اند.


ca602067 1df9 406d 8dfc a6249ae66aa6 خبر خاکستری


* در برنامه های چهاردهم و پانزدهم هورداد تبیین جهاد مدنظر قرار گیرد.

ابوالفضل رفیعی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز گفت: جهاد تبیان نکته ای است که باید در همه برنامه های 24 و 25 خرداد مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: ما در شرایط خاصی قرار داریم و رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان ولی فقیه و رهبری نظام خواستار جهاد تبیین شده اند، بنابراین باید در همه برنامه ها به این مهم توجه کنیم.

رفیع خاطرنشان کرد: این ایام فرصتی است برای تبیین دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی و برافراشتن پرچم اسلام در سراسر جهان که هدف و آرمان امام راحل بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه باید از این فرصت برای تبیین ارزش ها و دارایی های خود به خوبی استفاده کنیم، گفت: ابعاد مختلف شخصیت و نفوذ امام راحل منحصر به کشور نیست، بلکه در خارج از آن نیز وجود دارد. . “

وی با بیان اینکه ما وارث بنای امام راحل هستیم، گفت: در این سفر باید از آرمان های امام راحل به نحو احسن استفاده کنیم که نیاز به علم و پشتکار دارد تا بتوانیم از دروازه های سخت ایجاد شده عبور کنیم. توسط دشمن و رسیدن به تمدن نوین اسلامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره کرده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید