15 ژوئن; یک مورخ فراموش نشدنی


ساعت: 14:31
تاریخ انتشار: 1401/03/15
کد خبر: 1843766

مردمی که جان خود را فدای امام و پیشوای خود می‌کنند و نگاهی مدرن به تشیع و پیروی از ایمان خود به نمایش الهی می‌دهند، عید و اعیاد زمان خود و تمام دوران‌هایی که در تاریخ فراموش نشدنی خواهد بود، جشن می‌گیرند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ پس از تسلط بیگانگان به ویژه آمریکا بر تمامی امور ایران و تبعیت مزدور محمدرضا پهلوی و ارکان تصمیم گیری کشور برای تامین منافع غیرقانونی آمریکا در ایران و تحقیر بی سابقه ملت ایران پس از آن. نیروی انتظامی مخصوصاً اینکه آمریکا کشور مورد ملامت و خطاب امام بود و علیرغم پیام شاه ایران به امام خمینی که اگر به من حمله کنید و از من انتقاد کنید کاری به آمریکا ندارید اما من خمینی را دارم. ، با جهت گیری درست، ایالات متحده را به عامل اصلی تبدیل می کند. وی وضعیت اسفبار ایران و مشکلات و بحران های آن را می دانست و در تمامی سخنرانی های خود به نقش آمریکا در ایجاد چالش های اساسی برای ملت های جهان به ویژه ملت ایران اشاره می کرد.

اثربخشی سخنان امام و نقش استثنایی جوانان و روحانیت در گسترش روشنگری امام به حدی بود که موجب وحشت و ناامیدی رژیم پهلوی شد. از چند شهر از جمله ورامین و … به خیابان ها ریختند و به تهران رفتند. .، روی زمین کشیده شدند و کشته شدند.

شهادت مردم در 15 خرداد 42 چنان برای امام عزیز بود که همواره به یاد عظمت و مظلومیت شهدای آن روز بود و چنان اندوه و اندوه عمیق خود را ابراز می کرد که گویی در بیت آخر شعر بلندی سروده است: سال ها می گذرد / رویدادها می آیند / من از نیمه ژوئن منتظر فاراژ هستم


اقدام خودجوش مردم در قیام 15 خرداد 42 به عنوان “نماد حسادت دینی” زیرا برای خدا و احیای دین او و مبارزه با منکرات حکومتی ساخته شده و در پاسخ به وابستگان ظالمانه و خونین بود. رژيم و به دستور آمريكا سركوب شد. ايرانيان معرفي شدند و خداوند آرزو كرد اين واقعه تا ابد ادامه داشته باشد و مايه قيام و نجات ملت ايران باشد.

نهضت امام خمینی برای خدا بود و بدون اشکال فرمود: «انا الله، الهه» (هر که اعمالش هم برای خدا و هم برای رضای او الهی باشد، خداوند هم برای او حامی و هم رضایت اوست).

ملت ایران با فطرت پاک خود و بر اساس خاستگاه خود، تابع نیات و اعمال خالصانه است و برای تحقق منویات رهبر فقید و جانشین شایسته ایشان هیچ فداکاری نکرده است.

حادثه 15 خرداد 42 چنان برای امام خمینی (ره) گران تمام شد که به محض آزادی از زندان در طی سخنانی میزان مصائب خود را چنین بیان کردند: بسم الله الرحمن الرحیم. دلسوز ترین. من تاکنون در سخنانم احساس عجز نکرده‌ام و امروز خود را درمانده می‌دانم و نمی‌توانم درد عاطفی را که از وضعیت اسلام به طور کلی و اوضاع ایران به‌طور خاص و مواردی که در این سال اسفبار پیش آمد، بیان کنم. خصوصاً در مورد مدارس علمی، مورد 15 خرداد. من از ماجرای 15 هورد اطلاعی نداشتم تا اینکه از زندان محاصره شد و از خارج به من خبر رسید.

▪ خدا می داند که وضعیت پانزدهم خرداد به من ضربه زد. (فریاد شدید حضار) حالا که از قیطریه به اینجا آمده‌ام، با صحنه‌ای مواجه می‌شوم با بچه‌های خردسال بدون پدر، (فریاد جدی تماشاگران) با پدران جوان گمشده، با مادران جوان مرده، با همسران برادر مرده، با پاهای قطع شده، (گریه سنگین حضار) با افسردگی، اینها نماد تمدن آقا و عکس العمل ماست. افسوس که دست ما از دنیا کوتاه است، افسوس که صدای ما به دنیا نمی رسد، افسوس که گریه این مادران مرده به دنیا نمی رسد (گریه شدید حضار) صحیفه نور، ص 68.

مقام معظم رهبری همچنین حادثه 15 خرداد را بزرگترین حادثه قرن و انقلابی توصیف کردند و گفتند: حادثه 15 خرداد بزرگترین حادثه قرن حاضر کشور ما بین مردم و نظام حاکم بود. قیام عظیم مردمی پس فردا در تهران بدون رهبری مشخص رخ داد و اسنادی منتشر شد که حاکی از مذاکرات هیئت دولت برای مقابله با حادثه در آن روزها بود. چه زلزله ای باعث این سخنرانی و این حضور مردم شد. حرکت امام به قوی ترین شکل ممکن انجام شد و مردم را به حرکت درآورد. سپس سربازان رژیم به خیابان ها ریختند و مردم را به گلوله بستند. چندین هزار نفر – که ما هرگز نمی توانیم آمار دقیق آنها را بدانیم – کشته شدند و خون ریخته شد. (77/2/22)

معظم له در جای دیگر حادثه 15 خرداد را با به تصویر کشیدن روحیه ایثار و از خود گذشتگی مردم ایران در راه دینداری و ماندگاری نهضت مقدس انقلاب و شهدا، رضای خدا و بهشت، «عید فراموش نشدنی» توصیف کردند. گفتند. .

رهبر معظم انقلاب افزودند: 15 خرداد سه عنصر بود. یکی عنصر مردان، یکی عنصر رهبر و امام و سومی عنصر انگیزه دینی و روحیه شهادت و فداکاری در راه خدا. بذر انقلاب ما با این سه عنصر پاشیده شد. وقتی می گوییم مردم بودند یعنی هیچ یک از احزاب، گروه ها، لشکرها، رهبران سیاسی و مدعیان مبارزه و مقاومت کوچکترین نقشی در این حرکت مردمی نداشتند.

نه آنهایی که انگیزه آنها ملی گرایی بود، نه آنهایی که انگیزه آنها ماتریالیسم و ​​مارکسیسم بود و نه حتی آن گروههایی که انگیزه آنها دین و اسلام بود. هیچ کدام کوچکترین تأثیری در این قیام خونین باشکوه عمومی نداشتند. چرا برخی از گروه ها تاثیر منفی داشتند.

روز بعد، 15 خرداد، تحلیلگران مطالب که به خرافات الحادی معتقد بودند، آن روز به کمک ظالم رفتند و ماجرا را برای او تحلیل کردند. این یک حادثه مذهبی بود، تحلیل طبقاتی و اقتصادی و … کردند و در واقع آب روی آسیاب سیستم جبار ریختند. هیچکس جز مردم و بزرگان مذهبی مردم به کمک این قیام نیامد.

آنچه امروز برای نسل امروز مایه الهام و پیشرفت است، پیروزی نهضت الهی و ادای وظیفه الهی در راه پیروزی دین خدا و حمایت سخاوتمندانه نظام اسلامی در برابر هر تهدید و چالشی است، همانگونه که خالقان ایام الله دهه فجر انجام دادند. در 15 خرداد 42. و رهبری پیروزی انقلاب را بر عهده گرفت. در 22 بهمن 57 مسلمان شدند و این پیروزی ها به دلیل شهادت طلبی و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در بین جوانان و نوجوانان ادامه خواهد داشت.

محمد فاطمی – کارشناس مسائل فرهنگی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید