150 روز هوای ناسالم؛ خفه شدن البرز زیر شلاق های آلودگی/ ابر سیاه گازوئیل و نفت کوره و معادن در روستاها

ساعت: 12:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۶
کد خبر: 1803534

تعداد روزهای ناسالم هوا در استان البرز در سال گذشته سه برابر شده است و این یعنی ۱۵۰ روز است که استان ما با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عنوان، تعداد روزهای ناسالم هوا در استان البرز در سال گذشته سه برابر شده است و این یعنی ۱۵۰ روز است که استان ما با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کند.

حمیدرضا لشگری معاون فنی حفاظت محیط زیست البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: استان ما با 3 درصد مساحت خود میزبان 3 درصد جمعیت و 5 درصد از صنایع کشور است.

به گفته وی بار از ظرفیت خود پاکسازی استان البرز فراتر رفته اما کارشناس هواشناسی اعلام کرد تا پایان زمستان بین دو بارندگی با تجمع آلاینده ها مواجه خواهیم شد.

آرش بهاروند، مدیر کل هواشناسی البرز در گفتگو با خبرنگار تیتریک؛ تا امروز به منظور تثبیت هوا و آرام سازی جو حدود 20 اخطاریه در استان صادر کرده ایم.

اما کارشناسان معتقدند وضعیت کنونی ناشی از توسعه ناموزون، استفاده از گازوئیل، نفت کوره و آلاینده هاست و البرز در مسیر نیروگاه شهید رجایی قزوین قرار دارد.

یکی از شهروندان ساکن کرج به خبرنگار تیتریک می گوید؛ چرا صنایع و معادن آلاینده در روزهای آلودگی هوا فعال هستند؟ این امر جان مردم را به خطر می اندازد و متخلفان باید جریمه شوند.

بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، 20 متخلف کوچک به مراجع قضایی معرفی شده اند، اما سازمان صنعت و معدن البرز تعداد متخلفان کوچک را 3 تا 4 نفر برآورد کرده است.

به گفته رامین ربیعی، مدیرعامل صمت البرز، اینکه گفته می شود برای رفع آلودگی هوا باید تمام معادن تعطیل شود، اشتباه است، اما کارشناسان می گویند برای هر توسعه ای باید الزامات سخت گیرانه زیست محیطی اعمال شود.

عواقب ریشه زایی تبرها روی درختان پرهزینه است، زیرا هر هکتار جنگل می تواند 68 تن گرد و غبار را در خود ذخیره کند و اکسیژن لازم برای 10 تف را تامین کند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه 3 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند، اما پزشکان نیز به این موضوع اذعان دارند.

یعقوبی متخصص بیماری های عفونی به خبرنگار تیتریک گفت: آلودگی هوا باعث بروز انواع بیماری های ریوی در افراد آسیب پذیر و مرگ و میر بالای این گروه می شود.

اما قانون هوای پاک در تاریخ 16 تیرماه 96 تصویب شد و بر اساس این قانون کلیه افراد، ارگان ها، نهادهای دولتی و غیردولتی موظف به رعایت مفاد آن هستند.

آلودگی و خفقان مردم نشان می دهد که این قانون هنوز به طور کامل اجرا نشده است و در صورت ادامه وضعیت مشخص نیست سال آینده چند روز آلودگی خواهیم داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید