18 توصیه مهم برای پیشگیری از وبا


ساعت: 13:12
تاریخ ارسال: 04/11/1401
کد خبر: 1880191

با گرم شدن هوا بیماری هایی مانند وبا نیز افزایش می یابد که یکی از دلایل آن استفاده از آب های آلوده و ناسالم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ روزهای گرم سال آغاز شده و تشنگی مردم به تناسب شدت گرما در حال افزایش است. بنابراین میزان آب مصرفی برای جلوگیری از خشک شدن بدن افزایش می یابد. شاید این لحظه باعث شود برخی افراد بدون توجه به توصیه های بهداشتی از آب لوله کشی استفاده کنند که بدون آن ممکن است غیربهداشتی و ناسالم باشد.

1- همیشه از آب لوله کشی تصفیه شده استفاده کنید و اگر از آب سالم و سالم آن مطمئن نیستید و مجبور به استفاده از آب چاه ها، آب انبارهای بدون کلر، چشمه ها و قنات هستید، ابتدا آب را به مدت نیم ساعت بجوشانید و سپس خنک یا مصرف کنید. کلردار

2- از قالب های غیربهداشتی و بستنی های کارخانه ای استفاده نکنید، زیرا احتمال آلودگی به میکروب وبا یا سایر میکروب ها در آب مصرفی، مراحل تولید و تحویل آن وجود دارد.

3- در سفر آب و غذای سالم و سالم به همراه داشته باشید و از نوشیدنی ها و مواد غذایی با بسته بندی ایمن و بهداشتی استفاده کنید و در رودخانه ها و آب های مشکوک شنا نکنید.

4- از نوشیدن آب مشکوک در پارک ها، باغ ها و فضای سبز خودداری کنید و از نوشیدن آب از آبنماهای خیابانی که فنجان های مشترک دارند خودداری کنید.

5- از مصرف غذاهای آماده، آب میوه و آب هویج، آب زرشک، جوشانده، فالوده، بستنی های غیر پاستوریزه و ساخته نشده، لپه، ساندویچ، سالاد و سایر غذاها و نوشیدنی هایی که به صورت جداگانه توسط دستفروشان به فروش می رسند، خودداری کنید.

6- ضدعفونی سبزی و صیفی جات را قبل از مصرف فراموش نکنید و پس از شستشو و ضدعفونی با محلول های استاندارد مصرف کنید.

7- هنگام خرید از قرار دادن غذاها و اقلامی مانند نان که قابل شستشو و تهیه مجدد نیستند در کنار میوه و سبزیجات شسته نشده و گوشت خام خودداری کنید.

8- تا حد امکان از غذاهای خانگی استفاده کنید.

9- از قرار دادن سبزیجات و میوه های شسته نشده و استریل نشده در یخچال جدا خودداری کنید.

10- قبل از غذا خوردن و دست زدن به غذا دست های خود را با آب و صابون بشویید.

11- به یاد داشته باشید که قبل از غذا خوردن یا شیر دادن به نوزاد دست های خود را با آب و صابون بشویید.

12- پس از اجابت مزاج (دستشویی رفتن)، شستن و تمیز کردن نوزاد و پس از دست زدن به مواد غذایی خام مانند سبزیجات، گوشت، ماهی و مرغ، دستان خود را با آب و صابون بشویید.

13- رعایت بهداشت فردی از شنا در استخرها، رودخانه ها، نهرها یا نهرهای آلوده خودداری شود.

14- از خوددرمانی پرهیز کنید و در نظر داشته باشید که آنتی بیوتیک مناسب حتما با تجویز پزشک باشد.

15- بیماری چند روز پس از بهبودی قابل سرایت به دیگران است لذا رعایت نکات بهداشتی از سوی بیمار و اطرافیان تا چند روز پس از بهبودی ضروری است.

16- مهم ترین مشکل زمینه ای در بیماری وبا از دست دادن شدید مایعات و الکترولیت های بدن است، بنابراین قبل از بردن بیمار به پزشک باید مایعات فراوان و محلول ORS به او داده شود.

17- در صورت مشاهده هر موردی از اسهال در اسرع وقت به مرکز بهداشت مراجعه نمایید.

18- اگر فرد مبتلا به وبا به موقع به پزشک مراجعه کند، درمان نهایی این بیماری امکان پذیر است.

انتهای پیام/

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید