2 شرط اولیه سفر به نوروز / شرط 3 چه کسانی واکسینه می شوند؟

2 شرط اولیه سفر به نوروز / شرط 3 چه کسانی واکسینه می شوند؟

روز جدید : معاون فنی مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت شرایط مجاز سفر در نوروز را تشریح کرد.

مهندس محسن فرهادی گفت: ستاد ملی تاج و تخت ضوابط سفر به نوروز را اعلام کرد. سفرهای نوروزی از دسته رنگ های تاج شهرها جدا شد. سال گذشته سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد. اما سفر نوروزی امسال به این موضوع ارتباطی ندارد و در عوض دو شرط اساسی برای سفر به نوروز در نظر گرفته شد. پیگمنت ها وضعیت بیماری در کشور و سایر مشاغل را رصد می کنند و نوع فعالیت انسان به این رنگدانه ها بستگی ندارد.

فروش بلیط نوروزی فقط به افراد واکسینه شده

وی گفت: کسانی که قصد سفر دارند چه با وسایل حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، قطار و هواپیما و یا با ماشین باید واکسینه شوند و بیمار نباشند. افرادی که قصد سفر با وسایل نقلیه عمومی را دارند در هنگام خرید بلیت با اتصال سامانه راه و شهرسازی به سامانه ایران من شناسایی و بیماری و واکسیناسیون آنها بررسی می شود تا به افرادی که به طور کامل واکسینه شده اند بلیت فروخته شود. کسانی که واکسن نخورده اند یا بیمار هستند، اگرچه واکسینه شده اند، طبیعتاً اجازه سفر نخواهند داشت.

سوار شدن ممنوع است

وی تاکید کرد: طبق قانون خودروهایی که در پایانه ها اقدام به فروش بلیت می کنند، مجاز به مسافرگیری در میانه راه نیستند و در صورت کشف مواردی از این تخلف توسط پلیس، البته برخورد مقتضی انجام خواهد شد.

کنترل خودروهای شخصی با دوربین پلیس راهنمایی و رانندگی
نحوه بررسی مسافران در خودروهای شخصی

وی افزود: در خودروهای شخصی افراد از طریق اتاق کنترل پلیس راهنمایی و رانندگی رصد می شوند. به این ترتیب، شماره ثبت اطلاعات مالک خودرو در مورد واکسیناسیون و عدم وجود بیماری را مورد بازجویی قرار می دهد. در سامانه پلیس راهنمایی و رانندگی هیچ سیستم و دوربینی برای بررسی سایر سرنشینان خودرو وجود ندارد، مگر اینکه پلیس برخی خودروها را در مبادی ورودی شهرها تست کند که در دستور کار آنها قرار گرفته است.

واکسیناسیون کامل به چه معناست؟

فرهادی تاکید کرد: اهمیت واکسیناسیون کامل برای قرار گرفتن فرد در چرخه واکسیناسیون است. اگر فردی به تازگی با دوز دوم واکسینه شده باشد، به مدت 3 ماه نمی تواند دوز سوم را دریافت کند. پس اگر امروز به انسان دوز دوم واکسن تزریق شده باشد، طبیعتاً تا سفر نوروزی به نوبت سوم نمی رسد. بنابراین، واکسیناسیون کامل برای او به معنای دو دوز است; اینها استثنا هستند و شما نمی توانید او را از سفر منع کنید.
تکلیف افرادی که نوبت سوم واکسیناسیون آنها در کارت دیجیتال واکسیناسیون آنها ثبت نشده است

وی برای افرادی که با وجود تزریق نوبت سوم واکسن، اما نوبت سوم در کارت دیجیتال واکسن آنها ثبت نشده است، تصریح کرد: این افراد باید برای رفع مشکل به مرکزی که تزریق را انجام داده اند مراجعه کنند.

وی افزود: البته درست است که به جز دو مورد واکسیناسیون و بدون بیماری، محدودیت دیگری برای سفر به نوروز وجود ندارد، اما باید بدانیم که همچنان در اپیدمی تاج هستیم و اگر بتوانیم سفر نکنید و تماس را کاهش دهید، خطر عفونت نیز به کووید 19 کاهش می یابد.

ابلاغ طرح سلامت نوروزی از 20 اسفند

وی در خصوص اقداماتی که باید برای سفرهای نوروزی در زمینه بازرسی بازرسان مرکز محیط زیست و بهداشت حرفه ای وزارت بهداشت انجام شود، تاکید کرد: همکاران ما در حوزه تاج تمام تلاش خود را انجام می دهند، اما از از 11 مارس به بعد، همکاران مجاز به رعایت پروتکل ها با 100 درصد قدرت هستند. همکاران ما از ساعت 8 صبح الی 20 شب کشیک و از ساعت 20 الی 8 شب کشیک خواهند بود.

کنترل مترو و اتوبوس های بین شهری بله یا خیر؟

معاون فنی مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص اتصال مترو و اتوبوس های شهری به سامانه ایرانی من گفت: در این قسمت حتی اگر اتصال انجام شود، انجام می شود. امکان کنترل دقیق وجود ندارد. چون مترو و اتوبوس های تهران به قدری شلوغ هستند که نمی توانی درب ورودی را ببندی و باید جور دیگری عمل کنی که ربطی به عید نوروز ندارد و باید کنترلش کنی. اکنون در سیستم مترو و سامانه من در ایران اطلاعات منتقل می شود تا با شارژ مجدد و خرید بلیط کنترل ها انجام شود.

رعایت 58 درصد پروتکل های بهداشتی در کشور

فرهادی در خاتمه با اشاره به اینکه در حال حاضر میانگین رعایت پروتکل ها در کشور 58 درصد است، گفت: از هفته گذشته تا جمعه (13 اسفند) حدود 220 هزار بازرسی انجام شده و بالغ بر 1200 مکان مغایر با پروتکل ها بوده است. مهر و موم شده 000 عدد اخطار داده شده و علیه آنها شکایتی تشکیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید