20 درصد افزایش دستمزد، 26 درصد افزایش مالیات

20 درصد افزایش دستمزد، 26 درصد افزایش مالیات

آرمند ملی: بر اساس آمار منتشر شده، میزان مالیات بر درآمد کارکنان بخش دولتی در لایحه بودجه ۲۶ درصد، مالیات بر درآمد کارکنان بخش خصوصی ۶۷ درصد و کل مالیات بر حقوق کارمندان افزایش می‌یابد. 46 درصد نسبت به قانون بودجه سالانه. کارشناسان معتقدند تشدید تحریم ها و شرایط اقتصادی و افزایش زنجیره ای قیمت کالاها و خدمات جایی برای رویکردهایی مانند مدل های مختلف افزایش مالیات و فشار بر گروه های مختلف مردم باقی نمی گذارد.

ما به افزایش معافیت از دستمزد امیدواریم

حمید حاج اسماعیلی در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: افزایش 20 درصدی حقوق در سال آینده به ویژه برای گروه کارگران بسیار ناچیز و زیر خط فقر است چرا که نرخ تورم بر اساس نرخ تورم بیش از 50 درصد خواهد بود. پیش بینی ها همچنین دولت برای تحقق درآمدهای مالیاتی بیش از سال جاری از محل درآمد مالیاتی متمرکز شده است و این امر می تواند برای افراد حقوق بگیر بر اساس جدول توزیع شده و معافیت از حقوق تا سقف 7 میلیون اعمال شود. تومان.اما باز هم افزایش مالیات به نسبت مبلغ دریافتی شامل افزایش دستمزد می شود که البته امیدواریم با نگاه کل نگر دولت میزان تخفیف مالیاتی در دستمزد و حقوق انجام شود. . وی افزود: بر اساس اعلام دولت، تحقق درآمد مالیاتی در سال جاری خوب و کاملا محقق شده است که بخش زیادی از آن از طریق دستگاه های کارتخوان عملیاتی شده و الزام ثبت این دستگاه ها در اداره مالیات و تشکیل پرونده مالیاتی برای آنها است. با این حال افزایش پیش بینی درآمد مالیاتی از حدود 450 هزار میلیارد تومان در سال جاری به حدود 700 هزار میلیارد تومان در سال آینده خوش بینانه است. حاج اسماعیلی درباره دلایل محقق نشدن درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده در سال آینده گفت: رکود اقتصادی بیشتر، تشدید تحریم ها، کاهش درآمد فعالان اقتصادی به دلیل کمبود فضا برای مبادلات تجاری و اقتصادی و… از جمله دلایلی که پیش بینی بر آن استوار است، این امکان وجود دارد که احتمالات مورد انتظار تحقق درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده با مشکل مواجه شود.

ادامه تحقق درآمدهای مالیاتی از محل دستگاه های کارتخوان

این کارشناس بازار کار افزود: چالش اعضای کارگری شورای عالی کار با دولت در تعیین آستانه و حداقل دستمزد کارگران با دولت ضروری خواهد بود و از این نظر متفاوت بود. لذا امیدوارم مجلس در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه و کارگران، در رایزنی هایی که با دولت انجام می دهد، در تعیین دستمزد بهینه این قشر، هرچند پیش بینی می شود، به نتیجه برسد. دلایل، ادامه روند تعیین دستمزد کارگران و کارمندان در روزهای پایانی سال ادامه خواهد داشت. محسن پیرهادی نایب رئیس فراکسیون انقلابی شورای اسلامی در این باره معتقد است: میزان مالیات بر درآمد کارکنان بخش دولتی در لایحه بودجه ۲۶ درصد و مالیات بر درآمد کارکنان بخش خصوصی ۶۷ درصد است. و کل مالیات حقوق کارکنان 46 درصد طبق قانون بودجه سنواتی افزایش یافته است. وی با تاکید بر کاهش قدرت خرید کارکنان و کارگران در سال آینده گفت: انصاف یکی از اهداف و محورهای اصلی لایحه بودجه 1402 است که پیش از این در قوانین بودجه سنواتی و در برنامه های پنج ساله توسعه وجود داشت. سه استراتژی اصلی از جمله هدف گیری هستند. پرداخت یارانه ها، گسترش تامین اجتماعی در قالب برنامه های بیمه ای و کمکی به عنوان راهکارهای تحقق عدالت اجتماعی شناسایی و اجرا شده است. چهار برابر شدن یارانه های نقدی و معیشتی از محل هدفمندی یارانه ها و بیمه رایگان برای سه دهک پایین درآمدی است، بنابراین جدای از قصد دولت برای تحقق هدف توزیع عدالت در این حوزه، چند نکته اساسی وجود دارد. اولاً همزمان با افزایش کمک‌های نقدی و کمک‌های معیشتی، سهم نهادهای حمایتی، کمیته‌های امداد و سازمان‌های اجتماعی از محل منابع تبصره 14 کاهش یافته است. در قانون بودجه سال 1401 کل کشور، مشارکت دو نهاد کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای اجرای برنامه های کمکی خود برای کاهش فقر مطلق و پرداخت مستمری به مشمولان از محل منابع دریافتی از محل یارانه ها مبلغ 47 هزار میلیارد تومان می باشد. اما این رقم در لایحه بودجه سال آینده با کاهش 5 درصدی به 45 هزار میلیارد تومان رسیده است.

سال سختی برای تعیین دستمزد کارگران و کارمندان

این کارشناس بازار کار افزود: چالش اعضای کارگری شورای عالی کار با دولت در خصوص تعیین آستانه و حداقل دستمزد کارگران با دولت اجتناب ناپذیر خواهد بود و از این لحاظ متفاوت بود. بنابراین امیدوارم در رایزنی هایی که با دولت انجام می دهد، در حمایت از دهک آسیب پذیر جامعه و کارگران، مجلس در خصوص تعیین دستمزد بهینه این قشر به نتیجه برسد، هرچند به دلایل مختلف انتظار می رود که دستمزد روند تنظیم کارگران روزهای پایانی سال ادامه خواهد داشت. محسن پیرهادی نایب رئیس فراکسیون انقلابی شورای اسلامی در این باره معتقد است: میزان مالیات بر درآمد کارکنان بخش دولتی در لایحه بودجه ۲۶ درصد و مالیات بر درآمد کارکنان بخش خصوصی ۶۷ درصد است. و کل مالیات حقوق کارمندان 46 درصد بر اساس قانون بودجه سنواتی افزایش یافته است. وی با تاکید بر کاهش قدرت خرید مسئولان و کارگران در سال آینده گفت: عدالت محوری یکی از اهداف و محورهای اصلی لایحه بودجه 1402 است که پیش از این نیز در قوانین بودجه سنواتی و در برنامه های پنج ساله توسعه وجود دارد. سه استراتژی اصلی از جمله هدف گیری هستند. پرداخت یارانه ها، گسترش تامین اجتماعی در قالب برنامه های بیمه ای و کمکی به عنوان راهکارهای تحقق عدالت اجتماعی شناسایی و اجرا شده است. افزایش چهار برابری یارانه نقدی و مسکن از محل هدفمندی یارانه ها و بیمه رایگان برای سه دهک پایین درآمدی است، بنابراین جدای از قصد دولت برای تحقق بخشیدن به عدالت در این حوزه، چندین اصل اساسی وجود دارد. نکته ها؛ اولاً همزمان با افزایش کمک‌های نقدی و کمک‌های معیشتی، سهم نهادهای حمایتی، کمیته‌های امداد و سازمان‌های اجتماعی از محل منابع تبصره 14 کاهش یافته است، در قانون بودجه سال 1401 کل کشور، سهم دو نهادها، کمیته حمایت و سازمان بهزیستی برای اجرای برنامه های حمایتی خود برای کاهش فقر مطلق، برای پرداخت مستمری به مشمولان از محل منابع حاصل از کانال یارانه ها بالغ بر 47 هزار میلیارد تومان است، اما این رقمی در لایحه بودجه سال آینده با کاهش 5 درصدی به 45 هزار میلیارد تومان رسید.

افزایش 46 درصدی مالیات بر حقوق کارکنان

وی بیان کرد: هزینه فصل حمایت در بودجه عمومی دولت در قانون بودجه سال 1401 حدود 263 هزار میلیارد تومان بوده که در لایحه بودجه سال آینده با کاهش 52 درصدی به 126 هزار میلیارد تومان رسیده و این در حالی است که افزایش دستمزدها گروه های مختلف در این لایحه حقوق 20 درصد، میزان مالیات بر درآمد کارکنان بخش دولتی در لایحه 26 درصد، مالیات بر درآمد کارکنان بخش خصوصی 67 درصد و کل مالیات بر دستمزد تعیین شده است. از کارکنان 46 درصد نسبت به قانون بودجه سالانه افزایش یافته است. نایب رئیس فراکسیون انقلابی مجلس ادامه داد: درآمد ویژه دولت از محل فروش کالا و خدمات 111 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که نسبت به رقم مصوب قانون بودجه سال 1401 برای سال 1401 رشد 56 درصدی را نشان می دهد. کل کشور که 71 هزار میلیارد تومان است. بخش عمده این افزایش به دلیل افزایش 31 درصدی درآمدهای خدمات بهداشتی و درمانی و افزایش 59 درصدی درآمدهای خدمات اجتماعی دانشجویان است که درآمدهای 19 هزار میلیارد تومانی را شامل می شود.

نقش کمک های نقدی و کمک هزینه زندگی در سال آینده

وی افزود: اهمیت این تغییرات در این است که در سال 1402 اکثر خدمات عمومی مورد نیاز مردم مستلزم پرداخت مستقیم از آنها بود و قدرت خرید بخشی از مردم در قالب گروه‌های خاص از حقوق بگیران کاهش می‌یابد. اقدامات و دغدغه دولت بودجه‌سازان در قوه مجریه چتر حمایتی را به اقشار ضعیف و کم درآمد تعمیم می‌دهند، اما این ارقام عملاً بخشی از آثار افزایش یارانه‌های نقدی و پوشش‌های بیمه پایه را خنثی می‌کند. این عضو کمیسیون امور داخلی کشور گفت: با وجود اینکه افزایش نقدی و کمک هزینه معیشت و برنامه دولت برای پوشش بیمه پایه سه دهک پایین درآمدی در لایحه بودجه لحاظ شده است، اما کاهش اعتبارات کمک هزینه فصلی و موسسات حمایتی نیز وجود دارد. از آنجایی که افزایش پیش بینی برای برخی درآمدهای خاص، عمدتاً در حوزه بهداشت و درمان، جز صرف هزینه بیشتر در این حوزه ها نسبت به مردم، منطقی نیست و مانعی در برابر تحقق اهداف دولت در حوزه سلامت می شود. عدالت اجتماعی. پیرهادی معتقد است: تقویت عدالت اجتماعی با بهبود وضعیت معیشتی مردم مهم ترین و بلندترین خواسته مردم از مجلس و دولت است. بر این اساس لازم است اقداماتی در دستور کار دو مسئول قرار گیرد که بیشترین تأثیر را در این زمینه داشته باشد و کمترین آسیب را به افراد کم درآمد و کم درآمد وارد کند. اقداماتی که انتظار می رود با اولویت دو دستگاه، جابجایی برخی ردیف های بودجه به نفع مردم و برداشتن بار از دوش آنها باشد.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید