20 دستگاه پروانه کسب صادر می کنند/1200 پروانه حذف می شود


ساعت: 12:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۱
کد خبر: 1915101

معاون وزیر اقتصاد گفت: حدود 1200 شرط که رویه و سند داخلی ندارند را از شرایط اخذ مجوز از مردم در هیئت مقررات زدایی حذف می کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اتاق بازرگانی تهران، محمدهادی سبحانیان درباره رفع شرایط اخذ پروانه کسب گفت: یکی از اقدامات بزرگی که در زمینه تسهیل صدور پروانه انجام دادیم، طرح شفاف سازی شرایط صدور پروانه بود.

معاون سیاست اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی گفت: در حال حاضر 20 موسسه صدور مجوز بالغ بر 1600 پروانه کسب صادر می کنند و برای صدور این تعداد مجوز بالغ بر 26 هزار شرط و شرایط کوچک تری نیز در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تقریباً 1400 مورد از 26 هزار حالت غیرطبیعی بوده که قابل رفع است، ادامه داد: از این 1400 حالتی که نام آن را شرایط غیرطبیعی گذاشتیم، برخی از آنها پشتوانه قانونی دارند و منشأ برخی از آنها تأیید شده است. هیئت وزیران است. این در حالی است که برخی شرایط در تشریفات داخلی دستگاه ها گنجانده شده و برخی فاقد مدرک هستند. بر این اساس حدود 70 مورد از این شرایط غیرعادی دارای صلاحیت قانون هستند. 183 شرط با مصوبات هیات وزیران در سال های گذشته تعیین شده و حدود 979 شرط بر اساس رویه داخلی دستگاه ها است. در عین حال 164 شرط مستند نبود و مسئولان خواستار آن شدند.

معاون وزیر اقتصاد همچنین گفت: برای رفع این شرایط لایحه ای را تدوین و به دولت می فرستیم تا این شرایط غیرعادی که سند تنظیمی دارند و یا با تصویب هیات وزیران ایجاد می شوند، رفع شود. که امیدواریم همه نهادها آن را دنبال کنند. همانطور که ممکن است در رفع این شرایط با عدم همکاری مواجه شویم. شرایط بر اساس رویه داخلی موسسات نیز تسویه شده است، وزیر اقتصاد در مکاتبه با وزرای مربوطه موظف است حداکثر ظرف 20 روز مدارک را ارسال کنند و در صورت عدم یافتن مدرک، این شرایط حذف خواهد شد. با تصویب شورای مقررات زدایی یعنی حدود 1200 شرط که رویه و سند داخلی ندارند را از شرایط اخذ مجوز از مردم در هیئت مقررات زدایی حذف می کنیم.

ماده 20- کمیسیون صلاحیت صدور مجوز برای شرکت های غذا و دارو را ندارد

سبحانیان با ذکر مثالی درباره حذف این شروط توضیح داد: ماده 20 قانون غذا و دارو که به تصویب مجلس رسیده است، بیان می کند که هرکس بخواهد در حوزه غذا، دارو و درمان فعالیتی را شروع کند باید از سازمان غذا و دارو مجوز بگیرد. کمیسیون منصوب به این کمیسیون ماده 20 به اخذ مجوز اشاره دارد. از وزارت بهداشت خواستیم ضوابط موافقت یا مخالفت با صدور مجوز را در این کمیسیون اعلام کند، اما مشخص شد ضوابط وجود ندارد و متاسفانه کسانی که ذی نفع یا صاحب مشاغل در این حوزه هستند در این زمینه تصمیم می گیرند. . بدین ترتیب اعلام کردیم که کمیته ماده 20 صلاحیت اظهارنظر در این مورد را ندارد.

وی در خصوص ضمانت اجرا برای رفع این شروط گفت: اگر نهادها سند قانونی شرایط را ارائه ندهند قطعا آن را حذف می کنیم و به عبارتی ضمانت اجرا مصوبه هیات مقررات زدایی است. مگر اینکه سند قانونی ارائه شود که البته برای آن شرایطی است که مجوز قانونی دارند، لایحه ای تنظیم می شود تا به هیأت وزیران تقدیم شود تا شرایطی که به نظر ما زائد و غیرعادی است حذف شود. تصویب هیئت وزیران



دیدگاهتان را بنویسید