20 سال انتظار برای ساخت کارخانه/مالک منقضی شد


ساعت: 10:18
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1915975

کارخانه فولاد ازنا پس از 20 سال همچنان گرفتار مشکلات حقوقی و قضایی است و هنوز نقطه کور آن حل نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، در لرستان، استانی که همواره در صدر جدول بیکاری کشور قرار دارد، پروژه های نیمه تمام یا تعطیل زیادی وجود دارد که در صورت شروع کار می تواند تا حدودی در کاهش جمعیت بیکار استان موثر باشد. .

رئیس جمهور با توجه به ظرفیت اشتغال پروژه های تعطیل و نیمه تعطیل برای استان، فعال شدن واحدهای صنعتی و تولیدی در سفر سال گذشته خود به استان لرستان را مورد تاکید قرار داد و از مسئولان خواست تا نسبت به رفع مشکل این صنایع اقدام پیگیری کنند. .

یکی از تاسیسات غیرفعال لرستان کارخانه فولاد ازنا است که با گذشت 20 سال هنوز به مرحله افتتاح نرسیده و به دلیل مسائل حقوقی و قضایی نیمه تمام مانده است.


42cd54b4 28cc 4104 ae19 55123f095d03 خبر خاکستری

آیت الله رئیسی در 20 فروردین 1400 در سفر به لرستان، رسیدگی به واحدهای تولیدی تعطیل شده استان را یکی از محورهای اصلی سفر خود دانست و دستور داد مشکلات قضایی، مالی و در صورت نیاز وضعیت مالک فولاد ازنا نیز مشخص شد.


20 سال انتظار برای احداث کارخانه فولاد ازنا

مجوز اولیه ساخت کارخانه فولاد ازنا در سال 1380 صادر شد و بهره برداری رسمی از آن در سال 1383 آغاز شد، این آغاز امیدی برای بیکاران و جوانانی است که برای امرار معاش خانواده خود ناگزیر برای تجارت به شهرهای بزرگ می روند.

کارخانه فولاد ازنا که یکی از مهمترین پروژه های صنعتی استان لرستان محسوب می شود، قرار بود با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 200 هزار تن ورق در فاز اول و 700 هزار تن فولاد در هر سال وارد چرخه تولید شود. سال در مرحله دوم است، اما هنوز به یک برنامه محدود است.


eee84cb4 9e6a 46c9 aeb4 5b92ca70e3a0 خبر خاکستری

با توجه به اینکه مجتمع فولاد ازنا در صورت بهره برداری کامل می تواند از خروج سالانه میلیون ها ارز از کشور جلوگیری کند، راه اندازی آن بسیار حائز اهمیت است.

متأسفانه این کارخانه بزرگ با وجود ظرفیت های توصیف شده به دلیل مشکلات مختلف در سال 90 با وجود پیشرفت فیزیکی 60 درصدی فعالیت عملیاتی آن تعطیل شد و در نهایت پس از وقفه ای سه ساله عملیات اجرایی آن از سر گرفته شد اما طول نکشید. طولانی برای باز کردن دوباره


d28cd829 52df 41cf 8adc 8b8f199bbfca خبر خاکستری


کارخانه فولاد ازنا گرفتار مسائل حقوقی و قضایی است

با توجه به اهمیت راه اندازی این کارخانه در سال های اخیر، بسیاری از مسئولان کشوری و استانی قول مساعد برای رفع مشکلات آن تا رسیدن به مرحله تولید را داده اند، اما پس از گذشت سال ها همچنان این کارخانه در تنگنای حقوقی و حقوقی سرمایه گذار است. و تکلیف تعریف نشده است.

این کارخانه با توجه به اینکه ظرفیت ایجاد 1500 شغل مستقیم و 6000 شغل غیرمستقیم را دارد برای استان لرستان که جمعیت بیکار زیادی دارد ارزشمند است و همچنان این انتظار وجود دارد که این کارخانه بزرگ و با توجه به تاکیدات به بهره برداری برسد. رئیس جمهور رئیس جمهور، مقامات مصمم هستند که گره کور را بگشایند.

برای اطلاع از آخرین وضعیت کارخانه فولاد ازنا با جناب آقای محمد حسین مدیر کل جذب و پشتیبانی سرمایه گذاری لرستان گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

وی در گفتگو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: کارخانه فولاد ازنا مشکلات قانونی دارد و مالک آن دچار یک سری مشکلات است که بر اساس آن پیگیری های زیادی انجام داده ایم. استان خادم به صاحب کارخانه مهلتی 45 روزه (تا اواسط دسامبر سال جاری) داد تا سرمایه گذار جدید پیدا کند و کارخانه را تکمیل کند.ef40f7f9 5e6e 4cb1 9b07 c8e2b0ed3863 خبر خاکستری


45 روز مهلت به صاحب کارخانه

معظم له افزودند: مالک کارخانه فولاد تمکن مالی برای راه اندازی این کارخانه را ندارد بنابراین 45 روز مهلت داده شد که به روزهای پایانی خود رسیده است و باید ظرف چند روز آینده وضعیت را حل کند.

مدیر کل جذب و پشتیبانی سرمایه گذاری لرستان گفت: روند تاسیس کارخانه حداقل یک سال به طول می انجامد یعنی حتی اگر مالک بتواند آن را امروز راه اندازی کند حداقل یک سال طول می کشد. راه اندازی آن نیز کارآمد است زیرا هم یک کارخانه نورد و هم یک ذوب است که نیاز به اجرای خط نورد و سپس خط ذوب دارد.

وی بیان کرد: اگر ملک به دلیل استفاده از تسهیلات بانکی نتوانست سرمایه گذار پیدا کند باید روند قضایی تشکیل شود و وارد مرحله تملک شود و برای جذب سرمایه گذار جدید دعوت به عمل آید.

وی گفت: در صورت راه اندازی این کارخانه برای 1500 شغل مستقیم و 6000 تا 7000 شغل غیرمستقیم ایجاد می شود که همچنان پیگیر این کارخانه هستیم اما چون مشکلات حقوقی حاد دارد فرآیند راه اندازی آن زمان بر است.


1f6a475c d3f1 4adc 8857 9b128406af5e خبر خاکستری

وی به پیگیری های استاندار لرستان و سایر مسئولان ذیربط برای راه اندازی کارخانه فولاد ازنا اشاره و تصریح کرد: این کارخانه یکی از ظرفیت های مهم استان لرستان است و همواره برای رفع مشکلات آن تلاش می کنیم.

مدیر کل جذب و پشتیبانی سرمایه گذاری لرستان گفت: امیدواریم مشکلات کارخانه فولاد ازنا به نحوی حل شود و یا خود مالک سرمایه گذاری را آغاز کند و یا در صورت نبود سرمایه گذار بتوانیم روند کار را تکمیل کنیم. سرمایه گذاری و واگذاری آن .

با توجه به اهمیت راه اندازی کارخانه فولاد ازنا، امیدواریم این 20 سال انتظار مردم برای افتتاح این کارخانه بالاخره به پایان برسد و با چرخش چرخ تولید آن، چرخ زندگی تعدادی باشد. جوانان بیکار این مملکت نیز خواهند چرخید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید