200 خانواده در خراسان شمالی متقاضی فرزندخواندگی هستند


ساعت: 12:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۳
کد خبر: 1883106

معاون اجتماعی استانداری خراسان شمالی گفت:

شیدا صباگ پور با اشاره به اینکه تمامی کودکان و نوجوانانی که در این مراکز نگهداری می شوند شرایط واگذاری به خانواده ها برای فرزندخواندگی را ندارند گفت: بر اساس آخرین آمار حدود 200 خانوار در استان خراسان شمالی در انتظار هستند. خط به فرزندخواندگی قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خبرنگار شب ترکی از بجنورد، شیدا صباغ پور، معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی پیش از ظهر امروز در نشست خبری همیاران رسانه ای استان اظهار داشت: فرزندخواندگی مراحل قانونی دارد و طبق آمارهای اخیر در شمال. استان خراسان تاکنون حدود 200 خانوار برای درخواست فرزندخواندگی در صف ایستاده اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه همه نوزادان یا کودکانی که در مراکز نگهداری هستند به دلیل داشتن خانواده واجد شرایط فرزندخواندگی نیستند، از سوی دیگر برخی از خانواده های متقاضی فاکتورهای مربوطه را ندارند، این روند گاها طولانی می شود.

صباغ پور افزود: پایش پرونده های فرزندخواندگی در سال جاری آغاز شده و تاکنون 30 پرونده در حال انجام است.

این کارشناس مسئول با اشاره به وجود 14 مرکز نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در استان خراسان شمالی گفت: 221 کودک در این مراکز نگهداری می شوند و حداکثر سن برای این کودکان 18 سال است و پس از آن افراد ترخیص می شوند. مرکز به ادامه تحصیل و ایجاد زندگی مستقل بپردازند اما خدمات دریافتی و ارتباط آنها با مرکز قطع نخواهد شد.

صباغ پور در رابطه با کار کودکان نیز توضیح داد: در قانون کار کودکان کار کودک جرم تلقی می شود به همین دلیل کمیته ساماندهی این کودکان متشکل از 11 تشکل وارد کار شدند و کودکانی که از طریق مراکز غیردولتی شناسایی می شوند در صورت شناسایی خانواده مؤثری ندارند، باید شبانه روز در مراکز دولتی سازماندهی و مراقبت شوند.

وی با بیان اینکه درصد بالایی از کودکان کار استان دارای خانواده هستند، گفت: این خانواده ها زیر خط فقر هستند یا والدین درگیر وابستگی هستند که در این صورت خانواده ها از نظر معیشت، تحصیل فرزند و یا حتی اشتغال نیز شناسایی می شوند. پدر و مادر می رود تا بچه ها را از خیابان جمع کند.

این مسئول در خصوص مضطرترین سن کودکانی که خانواده‌هایشان حاضر به پذیرش سرپرستی هستند، گفت: کودکان زیر دو سال کودکانی هستند که خانواده‌های آن‌ها تمایل بیشتری به قبول سرپرستی دارند و از نظر جنسیت اکثر دختران حالشان خوب است. حتی اگر متقاضیان واجد شرایط سرپرستی نوزاد باشند، ممکن است مجبور باشند بیشتر منتظر بمانند.

معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: از سال 1398 سامانه فرزندخواندگی در سازمان اجتماعی راه اندازی شده و مددجویان می توانند از طریق این سامانه نسبت به دریافت خدمات فرزندخواندگی اقدام و تمامی مدارک لازم را بارگذاری کنند.

وی گفت: ورود و ثبت نام در سامانه فرزندخواندگی درخواست اولیه بوده و هیچگونه حقی برای متقاضیان ایجاد نخواهد کرد.

انتهای پیام/ رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید