23 هزار مورد توانبخشی در استان قم / یارانه مراکز نگهداری به صورت 24 ساعته پرداخت می شود


ساعت: 13:07
تاریخ انتشار: 1401/09/14
کد خبر: 1915515

معاون توانبخشی استان قم با اشاره به وجود مشکلات در حوزه توانبخشی گفت: مراکز نگهداری سالمندان و مراکز مراقبت سلامت روان از جمله مشکلات این حوزه از سازمان مراقبت اجتماعی به دلیل کمبود ظرفیت است. که با افزایش ظرفیت حل خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مصطفی علیزاده معاون توانبخشی اجتماعی استان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا با تبریک روز جهانی معلولان اظهار داشت: خدمات اجتماعی در حوزه توانبخشی شامل چندین بخش است؛ در این راستا خدمات اجتماعی در حوزه توانبخشی شامل چندین بخش است. بخشی از خدمات توانبخشی مربوط به مراکز شبانه روزی است که حدود 600 زن و مرد در مراکز نگهداری از سالمندان، افراد دارای معلولیت ذهنی و جسمی حضور دارند.
وی در ادامه گفت: حدود 11 مرکز نگهداری شبانه روزی و 23 مرکز شبانه روزی در بخش های معلولان ذهنی و ناشنوایان استان قم وجود دارد.
معاون امور اجتماعی توانبخشی استان قم با اشاره به وجود 23 هزار مورد توانبخشی گفت: در بخش بینایی 2 هزار و 626 نابینا و کم بینا در بخش معلولیت های حرکتی و حرکتی حضور دارند که بیشترین تعداد موارد را شامل می شود. 7893 نفر در بخش بیماران روانی 4106 نفر با 2799 نفر در بخش بیماران روانی و 4132 نفر در بخش ناشنوایان در حوزه توانبخشی فعال هستند.
وی با اشاره به ارائه خدمات به بیماران در زمینه توانبخشی گفت: به عنوان مثال تعدادی از افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی نیازمند تجهیزاتی مانند ویلچر، عصا، واکر و تشک های راه راه و تجهیزاتی هستند که برای تسهیل زندگی استفاده می شود. از این افراد دارای معلولیت مانند ارتز و پروتز و … تاکنون حدود 2 میلیارد تومان لوازم بین این بستگان توزیع شده است.
علیزاده ادامه داد: در حال حاضر اعتبار خوبی در حدود یک و نیم میلیارد برای این منطقه در نظر گرفته شده است و در صف توزیع تجهیزات نداریم و تجهیزات لازم به همه اقوام تحویل داده شده است.
وی با اشاره به دستورالعمل های سازمان در زمینه اهدای تجهیزات تاکید کرد: در حال حاضر همکارانم در بهزیستی شهرستان کار می کنند که اگر فردی تجهیزات را دریافت کند، هزینه ویلچر و خرید تجهیزاتی از این قبیل را دریافت کند. به عنوان سمعک
معاون امور اجتماعی توانبخشی استان قم با اشاره به مراکز شبانه روزی گفت: یارانه مهدکودک ها تاکنون پرداخت شده و در این زمینه عقب ماندگی نداریم.
وی با اشاره به تخصیص اعتبار در بحث درمان گفت: در بحث درمان مبلغی بالغ بر 350 میلیون تومان به این بخش اختصاص یافت و به بیماران پرداخت شد.
علیزاده با اشاره به اعطای اعتبار برای پرداخت دارو و خرید مواد مصرفی، تصریح کرد: در بخش بیماران اعصاب و روان مبلغی حدود 350 میلیون تومان برای تامین هزینه دارو و در بخش نابینایان. ، حدود 200 میلیون تومان برای خرید لوازم از پرکینز قلم و قبض یا کالای شناسایی شده توسط دستیار پرداخت می شود.
وی تاکید کرد: از نظر تامین مشکلی برای مشتریان در استان نداریم. به عنوان مثال اگر قیمت ویلچر حدود 3 تا 3 و نیم میلیون تومان باشد، حدود 5 میلیون تومان به بیمار و 4 میلیون تومان بالای سقف به سالمندان پرداخت کرده ایم تا مشکلی برای تهیه دستگاه نداشته باشند.
معاون توانبخشی اجتماعی استان قم با اشاره به وجود مشکلات در حوزه توانبخشی خاطرنشان کرد: مراکز نگهداری از سالمندان و مراکز نگهداری از بیماران روانی از جمله مشکلات این حوزه از سازمان مراقبت های اجتماعی است. کمبود ظرفیت که با افزایش ظرفیت برطرف خواهد شد.
وی با اشاره به حمایت از ورزش معلولان گفت: در بحث ورزش معلولان تحت پوشش بهزیستی، ورزشکارانی که دارای جایگاه ملی، آسیایی و بین المللی هستند تمامی هزینه های آنها پرداخت می شود.
علیزاده با اشاره به تجهیزات مورد نیاز ناشنوایان تصریح کرد: از نظر سمعک و باتری سمعک به تعداد مورد نیاز باتری سمعک خریداری شد و در شش ماهه اول حدود 180 میلیون تومان باطری سمعک توزیع کردیم و در شش ماه دوم از بخش دیگری از این دستگاه ها در سال جاری اهدا می شود.
وی تاکید کرد: تنها دغدغه در حوزه توانبخشی مراکز شبانه روزی است و تا امروز حدود 50 درصد از اعتبارات حوزه توانبخشی را نسبت به سال قبل دریافت کرده ایم.

خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید