25 تیم بر روند ذبح دام در ایام محرم نظارت می کنند/ حیوانات در خیابان و جلوی چشم کودکان ذبح نشوند


ساعت: 19:40
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1888283

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه کشتارگاه ها از هم اکنون تا 12 محرم آماده پذیرش ذبح دام به ویژه ذبح نیابتی هستند، گفت: 25 تیم ثابت و سیار متشکل از 33 بازرس بهداشتی و شرعی. بر روند کشتار و بازرسی بهداشتی نظارت خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد باقر حاج کاظمی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی بیان کرد: کشتارگاه ها از هم اکنون تا 12 محرم آماده پذیرش ذبح دام به ویژه ذبح نیابتی هستند. تیم های نظارت بهداشتی و شرعی با توجه به تعداد حیوانات اعزامی آماده خواهند شد.

وی با بیان اینکه هماهنگی با شرکت بسته بندی انجام شده و بسته بندی نذورات با کنترل بهداشتی، دقت و کیفیت انجام می شود، افزود: تاکید ما بر ذبح نیابتی دام است. به عبارت دیگر، شخص نذر کننده حیوان زنده یا معادل ریالی آن را در اختیار هیئت می گذارد و به هیئت اجازه می دهد که حیوان را در هر مکان مناسب ذبح کرده و گوشت آن را بین مردم تقسیم کند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه ذبح دام به صورت نیابتی دارای چندین مزیت است گفت: رعایت موازین شرعی و بهداشتی بهینه و تحت کنترل است، ضایعات گوشت و آلودگی مواد غذایی کاهش می یابد، پیامدهای روانی و عواقب آن کاهش می یابد. همچنین رعایت موارد ایمنی به ویژه در مورد دام سنگین نیز رو به افزایش است.

وی با تاکید بر اینکه دام های قربانی تنها در 4 یا 5 نقطه به صورت مرکزی و جلوی دست ذبح می شود، گفت: شهرداری نیز امکانات لازم را برای شستشوی محل و خون به دست آمده از ذبح دام ها فراهم می کند. با این حال، برای ادامه کار و لایه برداری; اجساد به سرعت به قتلگاه منتقل می شوند.

حاج کاظمی با بیان اینکه مسئولان برای تسریع در انتقال دام به کشتارگاه خودروهای کافی را آماده کرده اند، تاکید کرد: ذبح دام سنگین و شتر در جلوی کشتارگاه ها مجاز نیست.

وی با بیان اینکه در خرید و ذبح دام باید به چند نکته اساسی توجه شود، گفت: این موضوع با خرید دام زنده آغاز می شود و باید حیوانی را خریداری کرد که علائم بیماری و ناراحتی نداشته باشد، سرفه، تپش قلب، له شدن، زخم. اطراف دهان، كف كردن در دهان، لنگش، ترشح از چشم و بيني و ضعف شديد حيوان.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان خرید دام را از میادین عرضه که تحت نظارت دامپزشکی هستند و یا از منابع معتبر توصیه می‌شود، گفت: قبل و حین ذبح باید دقت شود زیرا مردم می‌توانند دام را یک یا دو روز خریداری کنند. قبل از خرید و در منزل نگهداری کنید در این شرایط بهتر است این حیوان را تا حد امکان از خانه و محل زندگی دور نگه دارید زیرا کنه های روی آن می توانند از بدن جدا شده و به داخل ساختمان های مسکونی راه پیدا کنند. و باعث گزش انسان و احتمالاً ناقل بیماری شود.

وی ادامه داد: کنه های دام می تواند بسیار کوچک یا به اندازه یک لوبیا درشت باشد. برخی افراد ممکن است کنه ها را با زگیل های پوستی اشتباه بگیرند. آنها را نباید به زور از بدن حیوان خارج کرد و یا له کرد زیرا باعث انتقال بیماری می شود.

حاج کاظمی با اشاره به اینکه بحث ذبح نکته مهمی است، افزود: اولاً تا جایی که امکان دارد این حیوانات در جاده ها و جلوی چشم کودکان ذبح نشوند. ثانیاً اگر در دست یا صورت انسان زخمی باشد از کشتن حیوانات خودداری کند. بنابراین بهتر است حیوانات در کنار چاه ذبح شوند تا خون حاصله به سمت چاه هدایت شود و وارد خیابان نشود.

وی تاکید کرد: در هنگام ذبح حداقل از دستکش، ماسک و عینک استفاده شود تا ترشحات به چشم و دهان پاشیده نشود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در پایان کشتار باید محل کار و تجهیزات ضدعفونی شود، گفت: ضدعفونی کننده وایتکس موجود است که می توان آن را 1 تا 10 با آب رقیق کرد و استفاده کرد و در صورت ماده ای در دسترس نیست می توانید از آب جوش استفاده کنید که بهترین ضد عفونی کننده است، اما باید مراقب بود که افراد نسوزند.

وی در پایان با اشاره به اینکه 25 اکیپ ثابت و سیار متشکل از 33 بازرس بهداشتی و شرعی بر روند ذبح و بازرسی بهداشتی نظارت خواهند داشت، گفت: برای نظارت بر ذبح بهداشتی و شرعی، مسئولان عمده برخی روستاها نیز تیمی در نظر گرفته شده اند. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید