28000 دلار تومان محصول 4 عاملی / بازار واکنش مذاکرات آتی در وین چیست؟

28000 دلار تومان محصول 4 عاملی / بازار واکنش مذاکرات آتی در وین چیست؟

روز جدید : قیمت دلار امروز با افزایش چشمگیر در بازار وارد کانال 28 هزار تنی شده و در حال پیشروی است.

افزایش قیمت دلار در حالی صورت گرفت که انتظار می رفت اعلام آغاز مذاکرات ایران و کشورهای اروپایی در وین تاثیر مثبتی داشته باشد.

سیدکمال سیدعلی، معاون سابق بانک مرکزی در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین، علت افزایش قیمت ها در شرایطی که سیگنال های سیاسی مثبت است، توضیح داد و تاکید کرد: ارز و فعالان این حوزه را متقاعد کنید که شرایط بهتر پیش رو

وی در توضیح این مطلب افزود: جنگ لفظی ایران و آمریکا همچنان ادامه دارد و بسیار مهم است که دو کشور شرایط ویژه و سختی را برای یکدیگر تعیین کنند. این شرایط سخت در کنار شرایط نامتعادل اجازه نمی دهد که انتظارات از توافق افزایش یابد.

آیا برجام احیا می شود؟

به گفته وی، بازار ارز هنوز به این نتیجه نرسیده که برجام می تواند احیا شود و در نتیجه نسبت به اتفاقات بدبین است که البته تاثیر این بدبینی بر نرخ ارز در بازار قابل مشاهده است.
وی گفت: ایران شرایطی را برای مذاکره تعیین کرده است که ممکن است به نتیجه نرسد و همین امر باعث می شود فعالان بازار نسبت به این موضوع حساس تر شوند.

تقاضا برای ارز افزایش یافته است

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به نزدیک شدن به دی ماه اشاره کرد و گفت: مهلت تسویه حساب های بین المللی نزدیک شده و در نتیجه تقاضا برای ارز در بازار رو به افزایش است. این لحظه مهم نیز فشار بر بازار را افزایش می دهد و زمینه را برای رشد قیمت ها آماده می کند.

سیدعلی با اشاره به اینکه تغییری در وضعیت فروش نفت و بازگشت ارز در کشور ایجاد نشده است، گفت: هرگونه افزایش تقاضا حتی اگر بسیار اندک باشد به سرعت بر قیمت اثرگذار خواهد بود.

چاره ای جز حذف ارز 4200 تومانی نیست

وی گفت: پرداخت 4 هزار و 200 تنی تا پایان سال ادامه دارد و از فشارها در این زمینه کاسته نخواهد شد اما مهم این است که دولت چاره ای جز کاهش 4 هزار و 200 تنی یا حتی کاهش آن ندارد. . برای مدیریت بازار ارز اما هنوز مسئولان دولتی تصمیم نهایی در این زمینه نگرفته اند.

وی به افزایش قیمت ارز از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم اشاره کرد و ادامه داد: این نشانه خوبی نیست، اما واکنش بازار به رفتار و سخنان کارمندانی است که نسبت به برجام موضع منفی می گیرند و هنوز این کار را نکرده اند. به این نتیجه رسیدند که وظیفه امر باید شمول باشد. طبیعی است دولتی که کند تصمیم می گیرد با بی اعتمادی به بازار مواجه شود.

وی عدم حضور آمریکا در مذاکرات آتی را نشانه منفی برای ایران دانست و گفت: کشورهای اروپایی با چراغ سبز آمریکا آماده امضای مجدد این توافق خواهند بود، بنابراین بهتر است مذاکرات در این زمینه انجام شود. شکل ایالات متحده به جای مذاکره برای یک نماینده.

به گفته وی، در شرایط کنونی بازار ارز تحت تأثیر چهار عامل نزدیک بودن به تاریخ تسویه بین المللی، ادامه تسویه 4200 جلدی، موضع قاطع طرف های مذاکره برای آغاز مذاکرات در 9 آذرماه، و عدم تغییر در فروش نفت، ارزش دلار در این شرایط قابل پیش بینی بود.

دیدگاهتان را بنویسید