3 راهکار مجلس برای دولت برای اصلاح «ارز ترجیحی» / مشکل دولت با اصلاح ارز ممتاز


ساعت: 15:26
تاریخ انتشار: 1401/02/16
کد خبر: 1836688

قاضی زاده هاشمی گفت: مجلس سه تصمیم برای اصلاح «ارز ترجیحی» به دولت داده و دولت آن را انتخاب کرده است و مشکل دولت در این زمینه مشکل رسانه ای و توضیحی است که باید مقدم بر اجرا باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با صبح توس با اشاره به اصلاح ساختار ارزی اقتصاد کشور اظهار داشت: اصلاح ارز ترجیحی دو سال در مجلس مطرح شد. برای 1401

نماینده مردم ساراس در مجلس شورای اسلامی افزود: سال گذشته 8.5 میلیارد دلار اعتبار ارزی ترجیحی به دولت قبل دادیم. ارز ترجیحی به چه معناست؟ یعنی شما با دلار 4200 دلاری کالا وارد می کنید و به مردم تحویل می دهید که در حال حاضر در خارج از کشور وجود ندارد و فقط امتیازی برای واردکنندگان خاص است که البته طبق گفته دولت فعلی دولت قبل این وام را در 5 مورد اول هزینه کرده است. ماه ها.

وی گفت: دولت جدید با اذن مقام معظم رهبری ماهانه عددی را به عنوان ارز 4200 جلدی برداشت و تعداد آن نیز افزایش یافت.

قاضی زاده هاشمی گفت: در حال حاضر دولت اعلام کرده است که نمی تواند این روند را ادامه دهد و تنها برای یک نهاده 13 میلیارد دلار نیاز دارد. این علاوه بر دارو است که گفته می شود 4 تا 5 میلیارد دلار وام نیاز دارد و این موضوع همچنان ادامه دارد.

نماینده مردم سارا در مجلس شورای اسلامی گفت: در این راستا مجلس برای ارز ترجیحی ریالی در اختیار دولت قرار داد; در بودجه امسال به دولت گفتیم که اگر قصد شما این است سه راه داریم.

وی افزود: اولین راه حل، ریالی است که به دولت داده ایم تا ارز ترجیحی را پرداخت کند و آن را حفظ کند یا آن را به رژیم کالای الکترونیکی تبدیل کند و کالاهای اساسی را در فروشگاه های ارز ترجیحی به مردم عرضه کند. در تصمیم سوم به مردم داده می شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: این سه تصمیم اکنون در دست دولت است و دولت در حال اجرای ترکیب های دوم و سوم در طرح است.

نماینده مردم ساراس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت اصلاح ارز را انتخاب کرده و مشکل دولت از نگاه ما مشکل رسانه ها و توضیح در این زمینه است.

وی افزود: ما به دولت گفتیم که البته موضوع ارز ترجیحی را برای مردم توضیح دهد و پیگیری های زیادی هم داشتیم و در چند روز اخیر وزرا در رسانه ها این موضوع را توضیح می دهند.

قاضی زاده هاشمی گفت: دولت باید امروز موضوع اطلاع رسانی و توضیحاتی را درباره اصلاح ارز ترجیحی مطرح کند. به مردم اطلاع دهید که برای آرد سنتی یا مثلا صنعتی این برنامه را داریم یا برای واحدهای تولید ماکارونی این برنامه را داریم.

نماینده مردم سرخس در مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از این التهابات ناشی از واحدهای صنایع غذایی است که باید با آن برخورد شود. ما یک رویکرد نظارتی داریم که در آن دولت سازمان های زیادی مانند وزارت صمت دارد.

وی گفت: کار دولت برای اطلاع رسانی موضوع اصلاح ارز ترجیحی باید پیشینی باشد. ما می توانستیم در قوه مجریه تکلیف دولت را در مجلس تعیین کنیم اما اتفاقی که سال گذشته افتاد تکرار شد و دولت مجددا به قیمت وام ها درخواست وام کرد.

قاضی زاده هاشمی گفت: در حوزه واردات برخی کالاهای اساسی دولت خودش باید واردکننده باشد تا رانت در اختیار واردکنندگان خاصی نباشد. مجلس در تبصره 14 برای خرید تضمینی گندم بودجه در نظر گرفته و 161 میلیارد تن کالاهای اساسی و دارو اختصاص داده است.

نماینده مردم سارا در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: مجلس تصمیمات لازم را برای اصلاح ارز ترجیحی در اختیار دولت قرار داده و برنامه ریزی و اجرا در اختیار دولت و هیئت دولت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید