3 فروشگاه زنجیره ای 100 هزار تن برنج انباشته اند/دولت کنترلی بر انبارها ندارد

3 فروشگاه زنجیره ای 100 هزار تن برنج انباشته اند/دولت کنترلی بر انبارها ندارد

روز جدید قیمت برنج در هفته های اخیر 17 درصد افزایش یافته است. یعنی در حالی که در سال گذشته قیمت برنج ایرانی حداقل 170 درصد افزایش یافته و نسبت به 6 ماه قبل بیش از دو برابر شده است. رئیس اتحادیه برنج‌کاران در گفت‌وگو با رویداد۲۴، دلایل اصلی گرانی برنج از جمله سودآوری برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و انباشتگی در جهت افزایش قیمت را برشمرد. داده های به دست آمده از رویداد 24 نشان می دهد که سه برند اصلی با انباشت کالا قیمت ها را افزایش داده اند.

برنج ایرانی ماه هاست که در مسیر گرانی حرکت می کند و قیمت مضاعف را بر سفره های مردم تحمیل کرده است. کارگروه نظارت بر قیمت کالاهای اساسی و کالاهای مصرفی در گزارشی از افزایش 17 درصدی قیمت برنج ایرانی در بهمن ماه 1400 نسبت به اوایل آذرماه خبر داد. بر اساس این گزارش قیمت برنج ایرانی بین 62 تا 64 هزار تن و قیمت هر کیلوگرم برنج باسماتی پاکستانی از مرز 29 هزار تن فراتر رفته است.

البته قیمت گذاری در بازار نشان دهنده قیمت های بالاتر است و به نظر می رسد مقامات دولتی و دولتی آماری از کاهش قیمت ها اعلام می کنند. همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی در بازار تاکنون از مرز 80 هزار تن عبور کرده است. مقایسه قیمت های جاری با ماه های قبل نشان می دهد که قیمت برنج ایرانی در بهمن ماه 1400 نسبت به تیرماه امسال دو برابر شده است. آن زمان یک کیلو برنج ایرانی حدود 44 هزار تن بود اما الان برای همان برنج باید حدود 80 هزار تن بپردازید.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در تشریح علت افزایش قیمت برنج گفت: افزایش قیمت برنج داخلی به دلیل کمبود عرضه است و با افزایش عرضه برنج خارجی جبران می شود. وزیر جهاد کشاورزی نیز علت افزایش قیمت برنج را خشکسالی و کاهش کشت برنج عنوان کرد. اگرچه دولت همواره افزایش قیمت برنج را عامل کاهش تولید برنج و کمبود ذخایر برنج خارجی می‌داند، اما تولیدکنندگان برنج سابقه متفاوتی دارند.

حسن تقی زاده، رئیس اتحادیه کارگران برنج بابل گفت: یکی از مهم ترین دلایل گرانی این است که دلال ها و فروشگاه های زنجیره ای برنج های ذخیره شده را در انبارها ذخیره می کنند و به هر قیمتی که می خواهند به بازار عرضه می کنند.

به گفته بابل، رئیس اتحادیه برنج کاران، کشاورزان اکنون 20 درصد برنج برداشت شده را در اختیار دارند و 80 درصد برنج در دست فروشگاه های زنجیره ای است.

تقی زاده با انتقاد از عدم نظارت دولت و سودآوری فروشگاه های زنجیره ای، گفت: درست است که کشت برنج امسال 20 درصد کاهش یافته است اما آنقدر بالا نیست که قیمت برنج را منفجر کند. طبق اطلاعات ما مغازه ها برنج را به طور متوسط ​​30 هزار تن از کشاورز خریداری کردند و اکنون قیمت برنج را به بالای 80 هزار تن رسانده اند. اگرچه دولت بر این باور است که می‌تواند از طریق واردات انبوه برنج خارجی، قیمت‌های بازار را کنترل کند، اما مشکل اینجاست که ایرانی‌ها محبوبیت بیشتری نسبت به برنج داخلی دارند. حتی قیمت برنج خارجی نیز به شدت افزایش یافته است».

وی گفت: دولت می تواند بازار برنج را تنظیم کند اما متاسفانه به دلایلی که هنوز برای ما مشخص نیست در نظارت بر انبارها دخالتی ندارد. به گفته وی، در حال حاضر بیش از 100 هزار تن در فروشگاه های زنجیره ای تیراژ وجود دارد و از قبل قیمت برنج را با انباشت های متعدد تعیین کرده اند. این روندی است که خریداران و توزیع کنندگان عمده برنج چندین سال است که در بازار مصرف داشته اند، اما امسال با توجه به تورم همه کالاها، سود افزایش یافته و این بازی با حجم بیشتری ادامه دارد.

بر اساس اطلاعات دریافتی از رویداد۲۴ رئیس اتحادیه برنج‌کاران در بابل، سه برند در این اقدام شرکت کرده‌اند و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این سه برند نیز خریداران عمده برنج کشاورزان بوده‌اند و در انبار برنج مورد بحث هستند. نام سه برند ارائه شده توسط اتحادیه برنج کاران در بابل در صورت نیاز مقامات نظارتی برای رویداد 24 محفوظ است.

پیش از این تقی جعفریان، رئیس اتحادیه برنج‌سازان استان مازندران گفته بود: «به همین دلیل قیمت برنج ایرانی هر روز افزایش می‌یابد.

نایب رئیس انجمن برنج ایران نیز با تایید این موضوع گفت: برخی برنج را ذخیره می کنند و برنج زیادی می خرند تا برنج روکش شده خود را بفروشند. ما معتقدیم که نظارت در این زمینه کم است یا اصلا وجود ندارد. این افزایش قیمت منجر به هزینه های نیروی کار برای آماده سازی زمین بر اساس این افزایش می شود، قیمت این قیمت نیز افزایش می یابد. در حالی که این افزایش قیمت ربطی به سازنده ندارد.»

در چنین شرایطی و عدم نظارت کافی دولت و نفوذ گروه‌هایی از مغازه‌ها، فعالان برنج پیش‌بینی می‌کنند که قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی به زودی از مرز 100 هزار تن عبور کند.

دیدگاهتان را بنویسید